Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone får ingen IP-adress av routern

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag slänger ut frågan här med...
Fick min iPhone igår och skulle efter att ha laddat den jailbreaka den med hjälp av Adrians guiden på iFun( http://www.ifun.se/guide-upplasning-av-ny-111-med-appsnapp-enklare-variant/ ).
Stöter dock på problem när jag försöker ansluta till http://jailbreakme.com.
Det har visat sig, med Adrians hjälp, att det beror på att jag inte blir tilldelad någon IP-adress av min router. Grejen är att med både min och tjejens laptops blir vi tilldelade adresser som börjar på 192.168....
När jag går in på Settings->Wifi->det trådlösa nätverk jag är anslutet till lyder IP-adressen 169.254.... Vad jag nu har fått förklarat är ett självtilldelat IP-nummer.
Den enda infon jag får ang nätverket i settings är IP-adress och DHCP server(vilen också skiljer sig jämfört med numret jag har på datorn).

Näteverket jag har kopplat upp mig emot kallas "Default" i listan av nätverk på iPhonen, och ska vara min egna trådlösa router(har kontrollerat genom att stänga av det och då se att det försvinner på listan och mottagning försvinner på iPhonen).

Vad ska jag göra?

(Routern är en D-link DI-524)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-13 14:53

Du har inte låst din router mot macadresserna på dina datorer då? Eller har ett max antal klienter?

Ursprungligen av rhesus:

Du har inte låst din router mot macadresserna på dina datorer då? Eller har ett max antal klienter?

Jag har PC's.
Vad jag vet har jag inte gjort nån av de inställningarna du nämner - låst routern mot adresserna eller angett max antal klienter(vet inte hur man gör).
Det vore om jag gjorde det vid installationen, men det jag minns är att bara att jag valde att det skulle vara låst och angav mitt egna lösen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 14:54

Du har inte något filter eller liknande aktiverat i routern, eller för den delen ställt in fasta adresser på datorerna (dåligt ide) ?

Ursprungligen av ntity:

Du har inte något filter eller liknande aktiverat i routern, eller för den delen ställt in fasta adresser på datorerna (dåligt ide) ?

Filter? Som jag ställt in via datorn? Näe, det ska jag inte ha.
Ställt in fasta adresser ska jag inte ha gjort. Hur/var gör man det i sådana fall?

Testa att ställa in ett statiskt IP-nummer i din iPhone. Under wifiinställningarna kan man välja "Static" eller liknande istället för DHCP. Och så tar du en valfri adress (i ditt fall en adress som 192.168.0.x där x = ledigt nummer).

Ursprungligen av Adrian B:

Testa att ställa in ett statiskt IP-nummer i din iPhone. Under wifiinställningarna kan man välja "Static" eller liknande istället för DHCP. Och så tar du en valfri adress (i ditt fall en adress som 192.168.0.x där x = ledigt nummer).

Hur vet jag att det är ledigt då?
Vad ska det stå bakom följande?:

Subnet Mask
Router
DNS

(bakom de två sista står ingenting tilldelat som det är nu)

Well, chansa och ta något nummer som din dator inte använder, och sen kan du använda samma uppgifter som i den dator du hade. Subnet Mask är 255.255.255.0 och router är 192.168.0.1. DNS kanske du kan hitta i datorn du hade? Eller i routerns inställningar.

Fast jag tror inte detta kommer att fungera, om DHCP är påslaget i routern så är det något annat som är fel.

Någon annan som har en aning.

Skulle bara meddela att med en enkel reset med nål på resetknappen på routern verkar allt funka som det ska. Den tilldelar IP etc etc som den ska och jag är i full gång med upplåsningen.
Kör utan lösen på trådlösa nätverket just nu, men återkommer med hur det fungerar efter jag är klar med allt och lagt in ett nytt lösen för åtkomst.

Dåså, då borde resten fungera bra.

Ursprungligen av Adrian B:

Dåså, då borde resten fungera bra.

Ja det funkar utmärkt! Ovant men spännande. Lär mig hela tiden. Har lagt dit lösen på routern o det funkar med iphonen oxå.

Ursprungligen av theplague:

Ja det funkar utmärkt! Ovant men spännande. Lär mig hela tiden.

Ja, det är så när man ligger i teknikens framkant, då måste man lära sig en del nytt Kul att det gick bra.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-22 21:47

safari cant find the server

hej, har fixat wi-fi instälningar men när jag försoker gå in på jailbreakme.com genom safari så står det safari cant find the server.... ! Vad ska jag göra ? Jag har en 1.1.2 iphone och jag försoker jailbreake den men jag har fastnade där.

Ursprungligen av eli-87:

hej, har fixat wi-fi instälningar men när jag försoker gå in på jailbreakme.com genom safari så står det safari cant find the server.... ! Vad ska jag göra ? Jag har en 1.1.2 iphone och jag försoker jailbreake den men jag har fastnade där.

Reseta modemet och testa igen. Det hjälpte mig vid samma problem.

1
Bevaka tråden