Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort med EN BRA preamp...?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 18:52

Jag är på jakt efter ett litet och bra firewire-ljudkort till min MacBook (som jag snart ska köpa). Jag är på jakt efter något som har en riktigt bra preamp, det räcker med EN preamp/instrumentingång som låter grymt, och det ska vara strömförsörjt via FireWire bussen. Jag spelar bara in ett spår i taget ändå så allt krut på en preamp. Men det verkar inte finnas något sådant.

Jag har en Studio Projects VTB1 också som ju låter gött, men jag vill ha så få saker som möjligt på mitt bord; en dator, ett ljudkort, två högtalare, en mikrofon, en klaviatur, en gitarr och en bas. Jag HATAR sladdar och tusen prylar, det gör mig bara irriterad och förstör min arbetsro och inspiration.

Jag har ett ESI QuataFire 610 ljudkort också som väl får duga annars tills någon börjar tillverka ett sådant ljudkort..

Visserligen två preamps, men jag tyckte att Focusrite Saffire lät riktigt bra... (är ingen audiofil iofs, men det lät lite lyxigare än jag är van vid)

En beggad mini-me kanske? (görs inte längre)
Iof usb, men då du inte nyttjar fler kanaler behövs inte fw ändå.

Mono-preamps med digital-ut finns det ju gott om annars. Om du vill hoppa externt ljudkort helt och köra på digital-in på din macbook.

Varför inte en Apogee Duet, förbannat snygg är den ju till på köpet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 19:23

Apogee Duet ser ju väldigt lockande ut! Apogee är ju kända för grymma AD DA omvandlare, men hur är preampsen egentligen?

Sen tycker jag det är IDIOTISKT av Apogee att det inte finns en funktion för att ställa spelarat volym för högtalarutgången och hörlursutgången, men tanke på att så många kör med aktiva högtalare nu för tiden. Då måste man skaffa en egen volymkontroll till högtalarna eftersom de flesta aktiva monitorer inte har volymkontroll på framsidan. Man blir ju sjukt irriterad av det!!

Citat:

Mono-preamps med digital-ut finns det ju gott om annars. Om du vill hoppa externt ljudkort helt och köra på digital-in på din macbook.

Jasså, har du något exempel? Hur funkar det i så fall? Varför köpa ett firewireljudkort om man kan köra med datorns egna digitalingång? Det verkar ju vara för bra för att vara sant? Vad är haken?

Inga exempel på rak arm, finns väldigt många med spdif-utgång iaf, ett gäng till där man kan sätta dit det som tillval också.
Haken ligger väl i att du får använda macbookens analoga utgångar, sköta volymen med musen.

RME Fireface 400:
http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff400.htm
Ska tydligen ha lite bättre preamps än Fireface 800.

Metric Halo korten har man ju också hört gott om:
http://www.mhlabs.com/

1
Bevaka tråden