Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa XP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-13 19:47

Är det nån som vet vad dom kör för metod på ex. internetcaféer och liknande för att riktigt snabbt blåsa en burk och återställa XP från en backup/image?

Har 2 st. extremt innovativa barn som lyckas haverera en dator på dryga minuten om dom är på det humöret.

/Mein

• Medlem
  • 2007-11-13 20:56

Norton Ghost och liknande. Man blåser på en image på burken när den är för trasig.

• Medlem
  • 2007-11-13 23:54

Japp, Ghost har jag kört länge. Kruxet är att man måste ladda in programmet innan man kan lägga tillbaka den gamla installationen. Sen ska man ha all data på en DVD eller liknande. Numer kanske det finns för USB men den jag har är en gammal version som funkar för musikburken men saknar stöd för USB-enheter (iallafall har jag gått bet på att mappa en USB-pinne). Istället för att uppgradera min gamla så kan jag lika gärna leta efter den där smidiga lösningen istället.

Vad jag söker är ett PCI-kort eller USB-mojäng. Jag har sett det där nån gång men glömt vad det heter. Funktionen är att man vid boot kan få valet att återskapa partitionen innan operativet börjat ladda. PCI-varianten är rätt gammal och går ut på att man kopplar disken till PCI-kortet och därifrån till IDE-porten. USB-varianten är antagligen nån bootprogramvara som har backupen på sig. Den har jag bara hört om och inte sett själv.

Well, om nån vet nåt.

/Mein

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-14 00:26

Annan vinkling: Med allt gigantiskt utbud av prylar som finns, borde det väl finnas något jättesnabbt lås till alla inmatningsenheter som man kan aktivera enkelt, så fort man blickar bort från datorn?

• Medlem
  • 2007-11-14 10:07

Förvisso, men poängen är att dom själva ska ratta sina spel och så. Vi har gjort så att dom får 30-45 minuter per dag att greja med sin dator. Jag har testat att sätta lägsta behörighet på deras profiler men det händer grejor ändå. Tänk vad smidigt att gå in och boota om datorn så är den frisk igen.

/Mein

1
Bevaka tråden