Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland SH-1000

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis haffat en Roland SH-1000, låter riktigt gött på ett lagom sunkigt vis!

Tänkte bara kolla om nån har några kul tips och tricks att dela med sig av. Finns det nån som har renoverat en sån tex? min skulle behöva en genomgång då det verkar vara en del pottar som är lite risiga. Är kontaktspray att rekomendera?

Häpp.

Ursprungligen av Avastyle:

Är kontaktspray att rekomendera?

Japp,
men se till att den inte är fettbaserad/lämnar några rester bara,
det kollar du enkelt genom att spraya på ett finger och gnugga. Eller läsa innehållsförteckningen

Grymt! Tack. Va tror du annars om lite allmän rengöring av potar etc med hjälp av alkohol eller bensin?

Å förresten... nån som vet hur svårt/"farligt" det är att modda den så att man kan köra externa ljud genom filtret? Tycker att filtret låter riktigt gött på den!

Jag ska nu sälja min SH-1000 som jag har haft i ägo i sju år.
Det var min första analoga synth.

http://www.99.se/musikprylar-saeljes/229377-roland-sh-1000-rocktron-talk-box.html

Jag håller med dig om att filtret låter kanon. Man kan nästan få lite 303 vibbar av det.
Jag gillar tuba preseten på den härligt analogt ljud.

Kan ju säga att min inte är lika fräsh som din verkar.. men den har de klassiska cigarett-märkena på klaviaturet..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-17 18:19

Jag har en i mycket bra skick, skoj sak!
Om den inte har varit spelad på ett tag så är det bara att försiktigt lossa träbiten över klaviaturet och sedan ta loss klavvet. Tops och sprit/rengöringsvätska är det som gäller sen för att göra rent klavvet för att komma bort från "dubbeltriggningen" som kommer från oxiderad metall i kontakterna.

Och så här ser kontakterna ut som ska rengöras:

Men var försiktig och ta det lugnt.
Pottarna på min raspade lite men det försvann vid användande.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-17 18:21

Grymt! Tack. Va tror du annars om lite allmän rengöring av potar etc med hjälp av alkohol eller bensin?

Å förresten... nån som vet hur svårt/"farligt" det är att modda den så att man kan köra externa ljud genom filtret? Tycker att filtret låter riktigt gött på den!

Angående det:

Det går, kan du läsa schema är det gjort i ett naffs.
Jag har dock funderat på att hålla min i orginalskick, annars hade den redan haft CV/Gate in samt Ext In för ljud. Jag har ju en SH-09 med samma filter så jag klarar mig.

saddox: grymt bra skick på den där... min är rena vraket jämfört. hehe.
Jag saknar två "tungor" till presets knapparna och knoppen till sustainreglaget, tips någon?!

Har oxå funderat på att bara restaurera min och låta den vara orginal, men filtret är ju riktigt göttigt så det är lockande.. är inte bra på scheman, men löda kan jag.. hur svårt kan det vara lixom.....
Om du har tips ang hur man ska gå t väga för att modda till ext in så hojta!

Tack!

• Medlem
  • Skurup
  • 2007-12-11 22:52

Jag saknar två "tungor" till presets knapparna och knoppen till sustainreglaget, tips någon?!

Om du inte hittar det nån annanstans så finns det oftast på vintageplanet.nl. Lite dyrt där men som sista utväg...

Tungorna kostar 4,95 euro och switchen bakom 7,30.

Kan du hålla dig till tåls tills jan-feb så kommer jag att ha extra då p g a att jag säljer en synt och får en kass SH-2000 som delbetalning. Det är samma tungor och switchar på den som på SH-1000. Det exet jag får tag på ska slaktas för delar - bl a till min egen SH-2000, vilken ska får Moog-kopia-filtret som satt i de tidigare SH-2000.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-24 18:23

avastyle: kanske hr liggnas.. vet ej.. ska kolla.

Nice one!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-25 23:21

avastyle: Det hade jag inte...Men.. kolla på el-orglar.. vissa har VÄLDIGT lika "Tungor".

Jo jag har funderat på det oxå.. Tack ändå!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-26 20:15

Hur går det renoveringen?
Bilder?

Har inte ens börjat.. den är på "pre-planerings-stadiet"
Men jag åtekommer med bilder!
Tänkte till att börja med bara öppna upp och göra rent.

Nu har jag öppnat up den!
Dock verkar inte kontaktspray lösa problemet med pot:arna...

Men nu till det stora problemet.
Den har blivit ostämd den lilla rackaren! Var trimmar jag det?
Alltså ostämd från ton till ton. Det finns ju ett reglage på undersidan, justerar jag där blir det bättre men inte bra. Vad göra?

Ska lägga upp bilder snarast!

BILDER!
Jag hade plockat bort plåten under "flärparna", Tjofsan håller koll.

Så här ser den ut inuti.

AVA.Fan va du köper pryttlar. ASR´n rullar på!! Tänk att du lägger ut öppna synthen bilder. hihi

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-04 22:25

Avastyle:
Tyvärr har min dator/server dött = inga bilder mer... argh.. måste ordna upp det.
Den såg ju inte så illa ut.
På vilket sätt är den ostämd? Det kan vara nånting med skalningen som har gått ur spår.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 10:40

Om den är ostämd när den är öppen men stämd stängd så skall det vara så... Den är antagligen stämd från början för att vara rätt med locket stängd och när du öppnar den så får du ett helt annat klimat därinne och den stämmer ur sig. Jupiter 4:or låter tex riktigt risigt om du öppnar synten och spelar...

Jimpan, hallå där!
Jag har faktiskt bytt till mig den mot en s950, så det så!
Läget annars?!

Saddox, den är ostämd på samma sätt som ett piano.. hehe. Dvs den stämmer inte internt, lite arabiskt stuk på stämningen nu.

Frebrik, jag ska testa att stänga locket. Låter lite långsökt, men hey, vad vet jag!

PBIT:
Låter grymt! Hör av dig när/om du vill sälja tungor etc. Jag skulle även behöva en "knopp" till sustain regeln så om du har en sån till övers så vore det oxå superbt!

Som sagt, hör av dig och tack för tipset!

• Medlem
  • Skurup
  • 2007-12-27 20:37

Om det är någon som får rattar eller knoppar över så skulle jag kunna tänka mig att ta hand om några stycken också - Min SH-1000 saknar alla rattar och pluppar på vänsterhandspanelen.

1
Bevaka tråden