- Steve
- Medlem ●
Har läst de flesta trådar här på 99an i detta ämne. Har precis fått en order/inquiry från texas i mailen (snabbt jobbat, tog ca 4 timmar). Blev lite undrande över en liten varningstext, att i ivssa länder kan Airmail ligga i tullen i upp till 6 veckor. Kan det verkligen stämma:mad:
Det som intresserad mig är lite mer användarkommentarer och tips runt detta system. Vad jag utläst verkar det som om
+
Q106 Är en trevlig oscilator, gillar soundet i den.
Q107 Filter med trevlig layout
Q108 Vca som gör sitt jobb?
Q122 8 tele till minitele. Verkar väääldigt smidigt om man planerar att kompletera med eurorack
-
Q104 Midiinterdace man bör undvika?
Q109 Envelope som inte är optimal i sitt arbetsområde?
Q110 Noicemodul som inte är speciellt kul?
Q112 Mixer som saknar vissa funktioner?
Fyll gärna på, är väldigt nyttigt att höra vana användares erfarenheter, stryphs åsikter om Q110/104/112 gjorde att jag skippade dessa. Vill gärna höra om moduler som är så jäkla bra och vad ni använder dem till.
Finns ett par demos av bla Q106 & 107 på youtube som är väldigt trevliga. Börjar bli förälskad både i soundet och utseendet . Frågan är om man verkligen skall kompletera med Doepfer, de ser så otroligt oinspirerande ut, men det tar emot att behöva använda en oscilator som LFO.
/Modularsjuka Steve
Så skriv gärna eller ännu bättre använd SynthInvent och gör en jpeg av ditt planerade inköp så vi får se vad du tänkt köpa. Önskar att det programmet fanns när jag köpte mitt.
Q106 Köp till Q106CRS till alla... Skönt att slippa stämma om varje gång man byter Range. (saknar på min Model D)
Q147 är en riktigt användbar modul. Särskillt om man t.ex. skickar velocity och vill ställa in mängden till olika saker. Har en skulle vilja ha en till.
Q125 använder jag mycket, Jag har tre av dessa.
Q150 Filtret tycker jag låter bra. Inte som min Model D men det låter varmt och 4-pole.
Q109 Tycker jag funkar okej... jag har testat värre envelopes (t.ex. Evolver, Prophet08, Polivoks)
Q110 Måste missat det negativa med denna modul. Jag tycker den funkar bra kanske brusar lite för mycket bara.
Q104 Visst den är basic men det är skönt att ha allt samlat i ett kabinett. Den har trigg och velocity och trackar bättre än dom kenton burkar jag testat.
Q108 Tycker jag gör sitt jobb...
Q113 Skit i Q112 och köp två Q113. Jag har bara en men ska köpa en till då jag beställer nästa kabinett. Då blir det ett Studio-22 med Q960, Q962 och lite annat.
Onödiga
Q118 kan man skippa tycker jag... har inte lyckas göra nått kul med den... I alla fall inte än.
Q142 ... varför? Sådan kommer jag inte skaffa.
Q122 Onödig... jag kommer inte skaffa några pyttisar med 3.5mm pluggar som glappar och läcker.
Mvh
Demokid
Steve,
När det gäller Q106 så håller jag med Demokid om att köpa till CRS-optionen till dem. Jätteskönt att slippa stämma om dem om man byter range ...
Vidare så skulle jag nog avråda från köpa Q150 filtret. Det är många som hävdar att det låter exakt som ett gammalt Moog 904A men det är helt enkelt inte sant. Q150 låter visseligen helt ok men då tycker jag att Q107 är ett mycket mer intressant filter. Har du möjlighet så köp i så fall flera Q107 ...
En annan rekommendation är att överväga en eller flera Q960 / Q962. Q960 är modellerad efter Moog 960 men har en del ytterligare funktioner som gör den väldigt intressant. Jag har två gamla Moog 960 som förmodligen är de moduler som används flitigast i min lilla amatörstudio. Förutom att använda dem som sequencers så kan man använda dem som oscillatorer, enveloper och en massa andra intressanta tillämpningar.
Klart att q150 inte låter som en 904A... det finns väll inget som gör för utom kanske http://www.cluboftheknobs.com/ (deras sequencer är i alla fall coolare).
Jag tycker q150 låter riktigt bra men man ska inte tro att det är ett moog filter... 2-pole låter också fint. Att köra Q107 och Q150 i serie eller parallellt låter väldigt bra och öpnar till fler möjligheter.
ville bara säga att jag har läst på en del forum att även om cotk iofs är bra grejer, så verkar det vara svårt att få moduler levererade inom rimlig tid, folk har fått vänta upp till 6 mån efter att dom betalat, mos-lab vet jag inget om i den frågan, men jänkarna har nog inget problem att leverera i tid skulle jag tro....kan ju vara värt att tänka på det också
Jag beställde en C958 Dual Quantizer ifrån COTK för ca tre två månader sedan etill mitt nya .COM kabinett. Efter jag överfört pengarna har jag inte hört nått ifrån dem. Jag har hört att COTK brukar ta lång tid på sig... men ett litet email hade räckt typ "Vi har motagit pengarna, leverans om ca 15 veckor".
Jag skulle aldrig våga beställa ett dyrt helt system av COTK... då är .COM mycket proffsigare.
Mvh
Demokid
... men ett litet email hade räckt typ "Vi har motagit pengarna, leverans om ca 15 veckor".
Usch ... nu fick jag dåligt samvete angående dina syntar som är på service hos mig!
Jag skickar ett mail senare ikväll med en liten update!
Jag beställde en C958 Dual Quantizer ifrån COTK för ca tre två månader sedan etill mitt nya .COM kabinett. Efter jag överfört pengarna har jag inte hört nått ifrån dem. Jag har hört att COTK brukar ta lång tid på sig... men ett litet email hade räckt typ "Vi har motagit pengarna, leverans om ca 15 veckor".
Jag skulle aldrig våga beställa ett dyrt helt system av COTK... då är .COM mycket proffsigare.
Mvh
Demokid
Märkligt att du ska behöva agera bank åt dem? Normalt förfarande borde vara att ta betalt innan leverans sker:mad:
Isch, den frisyren vill man inte ha! Även om det tar 20 år dit...
Du behöver nog inte bekymra dej jgb för det, när du är där snarare var hårväxten tog i vägen istället!;) Men det finns ju peruk förstås.
hahaha.... verkligen... men han var tvungen att prioritera mellan "leopardsvans patchkabeln" och värdigt klav. det blev patchen
Bara en fundering, varför är synthesizer network dyrare än tyska nätbutiker/rekpriset hos doepfer? Särskilt när man inte har en butik med personal/hyra/lagerkostnad. Tråkigt för man hade ju hellre gynnat en trevlig Göteborgare före en surmulen tysk webbutik
Eller är han förhandlingsbar?
Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga mer än att jag är glad att fler och fler andra tillverkar börjar göra prylar som passar .coms format för att tro att Roger ska komma med nya moduler snart verkar som att hoppas på att tomten finns på riktigt och att det snart ska vara julafton varje dag. Jag är faktiskt lite trött på det. Det som saknas mest i .coms uppsättning enligt mig är fler moduler med spänningsstyrda tidsparametrar, typ VC-Enveloper osv. Den dynamik och den spann ljud man kan få av det ska inte underskattas. Tyvärr gör inte de andra .com-format-tillverkarna så mycket såna moduler heller
Jag har filterbanken nu också och den var väl en liten besvikelse. Nu jämför jag visserligen med NEriks Moogfilterbank och det är ju inte direkt rättvist men lite bättre kunde den allt ha varit tycker jag. Dels sänker den utsignalen jävligt mycket och dels låter filtrena rätt oinspirerande. Men den har sina användningsområden, det har den. Köpte ett reverb också men det toksög så det sålde jag fort som attan. Ringmodulatorn är tråkig också om jag inte sagt det förut.
Jag har alltid förordat 8-kanalsmixern så jag håller med Demokid där, finns ingen anledning alls att äga 4-kanalaren. Distributorn som är som en bakvänd mixer är jäkligt användbar. Tillsammans med Q962 kan den bli en 3-stegs sequencer.
Enveloperna är inte så roliga som enveloper men man kan trigga dem från en VCO i audiohastighet och på ett trovärdigt sätt emulera 303ans sågtand. Det är vad jag tycker man kan ha dem till.
Har köpt prylar från Cynthia, en Sawtooth Animator, och den är kul och jag fick leverans hyfsat fort. Den låter faktiskt bättre än att mixa flera .com-VCO'er.
Har köpt prylar från STG, Wavefolder, Mankato Filter och Post-Lawsuit Filter men har bara fått PLF'en som väl är helt ok som 24dB -iaf mycket bättre än Q150 som är ett skitfilter. De andra modulerna har jag väntat på sen i april.
Ingen klår .com när det gäller leverans och service men jag börjar tycka att de är rätt tråkiga.
Ska man göra analog FM får man slita rätt hårt med vilka moduler man än väljer och jag tror inte .com är de VCO'er som trackar och håller stämningen allra bäst. Inget jag skulle ge mig på ärligt talat. Förresten har vissa rapporterat problem med "voltage drop" om de multiplat för mycket till VCO'erna. Dvs att VCO'ernas ingångar drar för mycket kräm så att ett CV som såg jättefint ut nyss inte längre orkar riktigt med följd att VCO'erna börjar tracka illa. Inget jag märkt men jag brukar inte multipla så mycket eller spela över många oktaver. Man får väl buffra om man får det problemet, om man är lite flinkt med lödkolven och har koll på elektroniken.
Kvalitetsmässigt skulle jag vilja säga nåt också. Min synth har stått lite orörd ett tag och fått utstå lite mer damm än vanligt iom renovering, inga mängder eller nåt den inte borde klara utan bara lite extra. En pot på en VCA har börjat skrapa lite ibland och brusmodulen har dummat sig lite, fick högre utnivå än den skulle och distade förfärligt. Lyckades inte riktigt trimma bort det när jag följde Rogers tips. Mina sample and hold moduler klarar inte att sampla lika snabbt längre, vad nu det kan bero på. Förut "digitaliserade" jag saker genom att köra dem i audiofrekvens men nu får jag köra på så låg frekvens att trigVCOn blöder igenom för mycket. Vet inte om man kan byta nån konding eller nåt? Ett par kablar har slutat funka efter att ha varit kasst lödda också. Valnötskabinettet är rätt känsligt också så mitt har ett gäng märken, man kan göra spår i det med bara en nagel. De portabla kabinetten har inga lock så om man vill kunna stänga dem måste man köpa två så de kan sitta ansikte mot ansikte så att säga.
Jag hade visst lite att tillägga Ses kanske på söndag då!