Efter två års användning så har jag äntligen stoppat i lite mera ram i min powerbook G4 12" 1,5ghz.
Jag har två identiska maskiner och köpte en crossair Value 1gb SODIMM 333mhz 200pin modul till varje dator. Men det är bara den ena som vill kännas vid det nya ram:et. Den andra maskinen känner bara igen 256mb av det totala 1024mb som sitter på modulen.
Jag har testat att byta modulerna och oavsätt vilket minne som sitter i den ena burken så känner den igen det, medans den andra bruken bara känner igen 256mb.
Aktivitetshanteraren berättar att jag bara har 512mb. väljer jag "about this mac" så säger den 512mb, men om jag öppnar system profiler så berättar den snällt att det sitter en 1gb modul instoppad. Jag gissar att moderkortet bara läser detta ifrån första kretsen eller liknande på minnet, och att den faktiskt inte vet om det är 1gb eller inte.
Bara skumt att den säger att stickan är 256mb, alltså finns den...
Jag har testat följande:
byta ram mellan de olika datorerna, samma fel.
uppdatera leopard, samma fel.
Men jag undrar om jag kan göra något enklet som jag missat, kan man nollställa något? Minns när jag stoppad i 64mb extra i en performa för länge sedan, då var det någon knapp på moderkortet som man nollställer med?
En kompis skall kila över med pro-utilities disken eller vad den heter för att felsöka ytterligare.
Om någon har några svar å är jag djupt tacksam, annars lämnar jag tillbaka minnet och sunkar vidare med 512mb ram..
Jag har försökt att leta i forumet och googla lite, men inte stött på något direkt, kanske någon kan söka bättre en jag, då ber jag om ursäkt för att du har fått läsa så här långt
se den bifogade skärmdumpen nedan: