Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kostar en grafisk arbetsplats?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni som jobbar på reklambyråer och/eller i egna företag - hur mycket lägger man på en grafisk arbetsplats?
Jag kom fram till att det blev ganska stora summor:

Exempelpriser ifrån Macoteket:

Power Macintosh G4/867 dual 17.395kr
+512MB RAM 1.495 kr
Sony 21" E530 8.295 kr
Adobe Design Collection 14.995 kr
Quark Xpress 5.0 17.995 kr
Totalt: 60.175 kr exkl moms

Nu har jag räknat med en Quark licens och Design Collection - beroende på att det är billigare än att köpa Illustrator och Photoshop i separata paket och att Acrobat ingår i priset.

Jag har inte räknat med andra vanliga tillbehör som scanner, skrivare, internetanslutningar osv. Om man har många sådana här arbetsstationer så blir det ganska snabbt hiskliga pengar!

Helt rätt!

Föreställ dig också att samma arbetsplats skall uppdatera till OSX, och kostnaden för det, det är inte heller skoj

MVH Mattias

Ja, det är stora pengar. Hur är det med avskrivning av utrustning? Normalt är väl tre år, men jag vet några som byter varje år. En del byter när grejerna går sönder, antingen det händer efter två år eller tio år.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 10:40

Det är mycket pengar. Det gäller att vara hård och inte uppgradera förrän det verkligen finns ett behov.

Jag tror seriöst att Mac OS X kan spara pengar på större företag. 10.2 server med Opendirectory ger full koll på vad som finns till varje användare i form av mjukvaror. kan sen se i loggarna att de inte använder vissa program så spar man in en massa.

Sitelicenser hjälper ju till en del i prispressen, men det är ändå mycket stora pengar.

Skärmarna får dock ofta leva ganska länge. 5 år är inte ovanligt.

Ser vi på den dyraste kostnaden supportbiten så är det betydligt lägre än vad den kostnaden är för en PC. Så även om macen ser dyr ut på pappret så är det småpotatis i jämförelse.

Hur ser ni på saken om jag säger beloppet:

90 kronor om dagen

Är det en mer realistisk kostnad? Alltså: ett företag levererar samma utrustning för 90 kronor om dagen i 3 år. Ingenting annat tillkommer. Utrustningen är till och med försäkrad med drulleförsäkring och garanti under dessa 3 år.

*martin funderar*

Ja, det är inte konstigt att reklambyråer tar så otroligt mycket betalt för sina tjänster.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 10:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Hur ser ni på saken om jag säger beloppet:

90 kronor om dagen

Är det en mer realistisk kostnad?

Tror många skulle se tycke det ser dyrt ut vid en första anblick, men satt själv och räkna snabbt på det och det är ju riktigt förmånligt! Speciellt för alla små som inte kan plocka fram de stora pengarna.

Vi har bara ett litet fåtal leasade maskiner då de följde med då vi köpte ett företag. Med Leasing tycker jag man får bättre överblick över kostanderna iofs...

Detta är inte leasing - utan hyra.

Leasing är ett finansierat köp, jag talar om en ren hyra - precis som en hyrbil etc. Ingen kalkylerad ränta osv osv utan en fast hyreskostnad som är 100% avdragsgill.

Det innebär att den som hyr ut har hela ansvaret för utrustningen i form av service, garanti osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-19 11:15

90:-/om dagen !?
Öh...är inte riktigt säkert att jag hänger med.

Om vi pratar "engångsinvestering" för att få ingång en hyfsad "reklambyrå" så skulle jag slanta i runda tal ca. 120-150.000:- (en arbetsplats med 2-3 "stationer")

Skall man dessutom stå för delar av produktion också (beroende på vad som skall framställas) så skulle jag nog lägga till ca. 50-100.000...

Men allt är somsagt avgörande för vad exakt man skall göra (ett original t.ex. gör man ju lätt i en maskin med programvara för tillsammans ca. 15-30.000 :-).

Martin - du är ju bra på att skaka fram beg. maskiner och borde inte ha några problem med att skaffa motsvarande maskiner för underhalva priset ?!

Tycker det är ganska dyrt! Jag skulle inte betala mer än 58.-/dag för detta...

- Tur att vi har ett bra finansbolag här i Umeå

Spåna vidare Martin!
Jag tror att du är inne på något spännande.

  • Medlem
  • 2002-09-19 17:29

Vad händer om datorn blir stulen? Eller om den blir "stulen"? Är det bra/dåligt för dig eller kunden?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 19:51

Beror nog mest på om man har backup på jobben, faaan om nån skulle sno min jobbdator, då skulle många timmar losas, för jag är ensam OSX och retrospect-klienten som vi har licens för passar bara 9:an

Bränner jobben på DVD när de är klara....om jag kommer ihåg

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ni som jobbar på reklambyråer och/eller i egna företag - hur mycket lägger man på en grafisk arbetsplats?
Jag kom fram till att det blev ganska stora summor:

Exempelpriser ifrån Macoteket:

Power Macintosh G4/867 dual 17.395kr
+512MB RAM 1.495 kr
Sony 21" E530 8.295 kr
Adobe Design Collection 14.995 kr
Quark Xpress 5.0 17.995 kr
Totalt: 60.175 kr exkl moms

Nu har jag räknat med en Quark licens och Design Collection - beroende på att det är billigare än att köpa Illustrator och Photoshop i separata paket och att Acrobat ingår i priset.

Jag har inte räknat med andra vanliga tillbehör som scanner, skrivare, internetanslutningar osv. Om man har många sådana här arbetsstationer så blir det ganska snabbt hiskliga pengar!

Jo, jag köpte till sommaren in en ny "station" till jobbet (Tryckeri) en G4 800, 19" Skärm, Scanner, Extern Zip, Extra minne, Ny mus & Adobe Design Collection, blev en jäkla massa pengar det där... inte riktigt som chefen tänkt det tror jag, men nu funkar det så bra så Var inga svårigheter att få tryckpressar, färgmaskiner & annat att funka i X..! Nu är det bara ett scsi-kort som behövs... slippa ha den gamla 6100 inkopplad bara för att kunna använda Jaz-skivor...

[ 20 September 2002, 12:35: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

  • Medlem
  • 2002-09-20 15:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kajjan:
Beror nog mest på om man har backup på jobben, faaan om nån skulle sno min jobbdator, då skulle många timmar losas

Nu var det inte det jag tänkte på. Beroende på hur avtalet sluts kan kunden tjäna på om datorn blir "snodd". Dvs han snor den själv.

Alternativt lyder avtalet: Du hyr datorn, men blir den snodd köper du den. Vilket blir väldigt dåligt för kunden. Att försäkra något man hyr är lite knepigt. Uthyraren borde ha datorn försäkrad, och då undrar jag om 90:- om dagen kan täcka det.

Vad händer om datorn blir stulen? Eller om den blir "stulen"? Är det bra/dåligt för dig eller kunden?

Jag skrev ju det i mitt inlägg: den är försäkrad, till och med "drulleförsäkring" om man tappar sin Powerbook G4/800 ifrån tolfte våningen osv.

Däremot så är ju själva "dataförlusten" tråkig - köp en DLT Jukebox ifrån recycler vetja! Den har 700gig backup helt automatiserat på 10 bandsmagasin...

1
Bevaka tråden