Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ljudkort + laptop

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-16 15:25

Hej.

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Jag försökte hjälpa en vän att installera ett ljudkort till sin laptop.
Han har köpt ljudkortet tillsammans med Traktor 2 för mer en ett år sedan
men har inte orkat ta tag i att försöka få igång allt. Han är relativt färsk
på datorer och har köpt två ljudkort tidigare som aldrig verkade funka bra.

Ljudkortet är ett M-Audio Audiophile Firewire. Jag installerade drivrutinerna
utan problem och kopplade därefter in i ljudkortet i datorn. Allt såg fint ut.
Sen drar jag igång Itunes med hörlurar inkopplade i ljudkortet bara för en snabbtest,
och till min stora förvåning så stannar låtarna och slutar att spela efter några sekunder. Försöker jag trycka på play igen händer nada, byter jag låt är det stopp från början.
Det enda som funkar är att starta om Itunes, vilket gör att jag kan spela ännu en låt i 5-15 sek
innan det stoppar igen... Han har kört med datorns inbyggda ljudkort innan
och då har det inte varit något problem med Itunes alls..

Jahapp, men jag resonerar som så att det kanske bara är just Itunes som krånglar
med detta ljudkortet, och han vill ju köra Traktor, så jag fortsätter med att installera
Traktor.
Med traktor blir det dock också fel, det spelar ingen roll vilken mp3:a jag försöker spela,
den laddar filen men trycker jag på "play" så lyser bara knappen som att den är intryckt
men låten börjar inte spela i Traktor.. Inget ljud, ingen rörelse...

Jag prövar att välja alla de olika M-audio inställningarna i Traktor, Multi, Out 1/2, ASIO - allt
ger samma resultat... Ingenting händer när jag trycker på "play".
Bara när jag väljer det interna ljudkortets drivrutiner börjar Traktor spela låtarna normalt igen.

En annan sak som är väldigt underlig är att med M-audio ASIO inställningarna kan jag bara
välja 48 khz, inget annat alternativ existerar. Det står i manualen att när "Internal" är valt
under sync settings ska man välja sample rate i host programmet, men varför existerar bara 48 khz där och inga andra alternativ issåfal? I mitt Traktor kan jag välja mellan 44 upp till 96, men jag har ju förvisso ett annat ljudkort..

Jag skulle bli tacksam om någon kan ha en aning om vad detta beror på då min vän körde
tio mil hit för att jag skulle hjälpa honom, det känns så snopet när jag misslyckades!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 17:30

Två år senare konstaterar jag samma problematik med ett likadant ljudkort under Logic 6. Va fan är detta???

1
Bevaka tråden