Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man redigera dvd-film på Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-16 21:47

Jag skulle vilja redigera på nytt en dvd film (egen så jag äger alla rättigheter, om några poliser skulle undra), klippa bort delar, osv. På en MBP.
Något enkelt i still med Premiere Elements för Widows där man kan på ett enkelt sätt klippa och redigera och sedan bränna till en ny dvd.
Försökte detta med iDVD och iMovie men det gick helt enkelt inte att importera vob filer från skivan.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2007-11-16 22:48

vob-filer går att öppna med Mpeg-streamclip, exportera till DV och importera i iMovie.
I Ffmpeg också tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-16 23:22

Tack för svaret. Ska försöka ge mig på det men varför alla omvägar? Vad har man iDVD och iMovie till egentligen. Det sägs att det är så krångligt med pc och så enkelt med Mac...

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2007-11-16 23:27

Men har du Windows och Premiere och det är enklare ska du väl använda det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-17 07:58
Ursprungligen av Gratian:

Men har du Windows och Premiere och det är enklare ska du väl använda det?

Tyvärr det har jag inte längre. Det var en tid sen jag gjorde de filmer på en lånad Windows maskin.
Jag förundrades hur lätt det var att klippa och klistra i det här programmet. Lika lätt som att jobba med musikfiler i Peak. Det kändes som en riktig Mackänsla trots att det var en Windows maskin. Faktiskt.

Tack alla för hjälp. Nu ska jag titta på de olika alternativen.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2007-11-16 23:29

Jag menar, med en MBP kan du ju köra windows också.

Anledningen till 'omvägen' är att DVD-filerna är hårt komprimerade. Dessutom består de ej av hela bilder, utan bara förändringen från bild till bild ändras, med undantag för så kallade key-frames. Det finns program (har stött på vid tillfälle) som kan hantera vob-filerna, men det blir väldigt krävande för datorn, samtidigt som du tappar precision i klippen. Mycket förenklat, men ungefär så.

Jag skulle tveklöst använda mig av Mpeg-streamclip, eller motsvarande.

Finns råmaterial kvar så är ju det en bra väg, men säkerligen ännu längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-17 01:08

Skulle det vara så att du stöter på patrull med Mpeg-streamclip (jag har för mig att man behöver hämta lite plug-ins som inte är gratis för att hantera vissa filtyper) så kan jag rekommendera Avidemux. Kraftfullt för den som behöver, men inte jättekrångligt för den som inte är så van. Har en hel hög inbyggda filter för att optimera bildkvalitet på olika sätt. Kör under X, så du måste ha X11 installerat.
Hämtas gratis på http://fixounet.free.fr/avidemux/

mvh
/G

1
Bevaka tråden