- Nurell
- Medlem ●
En bekant till mig ringer och rapporterar följande:
Hon sitter och jobbar och har en CD i driven med jobb på som hon klipper ut lite text och lite bilder ifrån och lägger i dessa i nya dokument.
Plötsligt säger det "POFF" i CD-driven.
När hon matar ut släden med ett uträtat gem visar det sig att CDn mer eller mindre har exploderat. Den ligger i flisor, 10-15 bitar.
Jag har aldrig hört talas om något liknande.:confused:
Har ni?
Märket på skivan är Fuji.
Med en audio-CD!
Mina elever gjorde en inspelning med ett lokalt band för nåt år sedan, och entusiasmen var stor, alla ville lyssna på slutmixen. Skivan gick från burk till burk en hel dag (vi har lur-tvång för att man inte ska störa varandra) och blev rätt varm så småningom...
Fram på eftermiddagen sa det POFF...
Små luftbubblor som utvidgas av värmen...?
Eller nåt...?
Skrevs ursprungligen av Nurell
En bekant till mig ringer och rapporterar följande:
Hon sitter och jobbar och har en CD i driven med jobb på som hon klipper ut lite text och lite bilder ifrån och lägger i dessa i nya dokument.
När hon matar ut släden med ett uträtat gem visar det sig att CDn mer eller mindre har exploderat. Den ligger i flisor, 10-15 bitar.
Jag har aldrig hört talas om något liknande.:confused:
Har ni?
Märket på skivan är Fuji.
Hon ville nog att du skulle komma och titta?
Nej, det kan jag inte påstå att jag har hört talas om. Med tanke på hur svårt det är att knäcka en CD även när man verkligen anstränger sig, så är jag ganska nyfiken på eventuella teorier också!
Jag har t om (hur dumt det än kan låta) misslyckats med att såga genom en CD med skalpell.
Nu kom jag på att man kan söka på det härna Internet, di kallart...
Fiffigt va?
Googlade på "Shattered CD" och fick flera träffar.
Det verkar som om äldre skivor kan leva farligt i en modern snabb CD-läsare, särskilt om det finns någon liten skada.
Det bådar ju gott när man ska börja rota i gamla back-uper efter bilder m m.
Fast det lär vara ganska ovanligt, men det räcker ju med en gång för att det ska bli jobbigt.
Här finns det läsning för den som är intresserad:
Tejpa!
Jag har funderat på det här lite.
Även om risken verkar vara liten för att detta ska inträffa så kan man ju misstänka att den ökar eftersom tiden går.
Jag vet inte hur ni har det, men jag har en massa backuper brända på CD sedan många år tillbaka. I princip sedan CD-brännarna började blir överkomliga (20.000 kr för 10 år sedan).
Ibland måste jag gå tillbaka och leta fram gamla jobb, framför allt för att fiska upp gamla bilder.
I takt med att CD-appareterna i datorerna blir allt snabbare så ökar ju risken för att detta ska inträffa. Samtidigt som de gamla back-uperna blir i sämre och sämre skick.
Jag kunde ge mig f-n på att det fanns en hake i detta med CD-lagring.
Det här är nog bara början...
...hör ni hur olyckskorparna kraxar?
Nej, men allvarligt talat så tror jag att det kommer att bli ett problem framöver.
Det skulle jag gärna ha gjort också om jag haft möjlighet, ska åka dit och titta i morgon. På resterna av CDn och lite annat åxå.:p
I morgon får du träffa henne så till dess får vi väl lugna oss.
Det är ju självklart att varvtalet blir för högt. Jag föredrar 24X - mitt optimala val.:D
Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Det är ju självklart att varvtalet blir för högt. Jag föredrar 24X - mitt optimala val.:D
Inget varvtal kan vara för högt.
Om jag har en ny dator med en t e x 52x-drive så vill jag ju att den ska läsa skivan med 52x.
Och hur ställer man om läshastigheten till ett lägre varvtal i så fall?
Jag har ingen aning.
Ska man, det första man gör, montera ur den optiska enheten och montera in en sur gammal häck när man köper en ny dator?
Bakåtkompabilitet med gamla brända skivor verkar vara, eller kanske åtminstone bli, ett vågspel.
Fenomenet finns vetenskapligt, men ändå väldigt underhållande beskrivet här.
/Göran
det finns en fara med skivor som har etiketter och annat.
tänk själva, dom snurrar ju ganska så fort, och en liten etikett eller liknande kan ju ge en grym obalans, vilket får skivan att vibrera, och skulle det då vara någon spricka i den, är det ju inte så underligt att den går i kras.
videouthyrare som klistrar etiketter på DVD borde få pisk, även om en DVD inte snurrar lika fort som en CD.
Det var väl ganska väntat att gamla skivor och sådant inte kommer att hålla forever.
Eftersom man uppenbarligen pressar skivorna för hårt väljer jag bort 52X och kör hellre med en 24X-36X eftersom jag inte på samma sätt riskerar att spränga skivor.
Jag vill inte ta risken och hellre en långsammare enhet som inte spränger skivor än en snabb där jag kan skadas.
Enkelt, eller hur?
Jag skulle faktiskt montera bort en 52X om det skulle sitta en sådan i en dator jag köper.:D
Jag skulle vilja veta om enheten klarade sig utan skador...???
Vet inte om det uppstått skador.
Jag har varit där och tittat nu.
Det såg värre ut än vad jag trodde.
Hon jobbar i en blandad datormiljö, detta inträffade på en PC, fick jag höra, men det kunde lika gärna ha varit på Macen.
Det är ju samma sorts drivar.
Så här ser det ut
Rent livsfarligt det där. Min bror råkade ut för en CD som small sönder driven, blåste ut skärvor och splitter i hela rummet. Själv fick han ett litet sår på benet, men det var en jävla tur att hans son som normalt brukar stå framför datorn (typ ett år gammal så han har nyllet i lagom höjd) inte var där...
Vet inte om det uppstått skador.
Jag har varit där och tittat nu.
Det såg värre ut än vad jag trodde.
Hon jobbar i en blandad datormiljö, detta inträffade på en PC, fick jag höra, men det kunde lika gärna ha varit på Macen.
Det är ju samma sorts drivar.
Så här ser det ut
Kollade in splitter.jpg
Kan säljas som konst på Österlen.:cool: