Hej!
Efter en hel del problem med mitt lilla hemmanätverk har nästan allt löst sig. Det enda som återstår att få ordning på är:
1. Min iBook kan inte nå filer i min stationära PC via det trådlösa nätverket.
2. Jag kan inte skriva ut från min iBook via det trådlösa nätverket.
Systembeskrivning:
Jag har bredband via urtag (dvs med en telefonidosa från Bredbandsbolaget).
Trådlös router från 3Com.
Stationär PC (kör på XP) kopplad med kabel till routern.
iBook (kör på OS x 10.4.10) kopplad trådlöst (med inbyggda Airporten) till routern.
HP-skrivare kopplad med USB-kabel till stationära PC:n
Problembeskrivning:
1. Tidigare har jag enkelt kunnat komma åt den utdelade mappen i PC:n från iBooken. Nu fungerar det dock inte längre. PC:n hittar, och kan göra vad den vill med hela iBooken, men i Mac:en kan jag se PC:ns workgroup name "MSHOME" och under den kan jag se PC:ns datornamn "STATIONÄR". När jag klickar på "Anslut" så får jag upp en ruta som ser ut så här:
Att arbetsgruppen eller domänen är MSHOME verkar ju stämma men sen undrar jag vad det är för namn och lösenord det frågas efter?
Alla olika kombinationer jag har testat har resulterat i samma sak nämligen rutan:
Detta HAR fungerat tidigare men det var så länge sedan jag ställde in det första gången så jag minns inte alls hur det ska vara.
2.
Mac:en kan inte göra utskrifter på skrivaren över det trådlösa nätverket. (Detta har aldrig fungerat, inte ens när nätverket fungerade fullt ut.) När nätverket fungerade hittade Mac:en skrivaren men när jag skickade ett dokument för utskrift så lades det bara i kö, det skrevs aldrig ut och var väldigt knepigt att bli av med i kön.
Någon som har någorlunda samma set up som kan kolla hur inställningarna ser ut och kan ge mig lite vägledning?
Jag har pratat med AppleCare men de kunde inte hjälpa mig utan hänvisade till att båda problemen låg i PC:n...känner någon igen det? Nåväl, de gjorde ett seriöst försök att hjälpa mig innan de gav upp så heder till dem ändå.
Om någon kan hjälpa mig med detta kommer denna bli min hjälte!!
Hälsningar
/Fred
Ps Snälla, svara bara om du VET något sätt som jag kan testa för att få det att fungera. Gissningar är inte så intressanta för mig för det kommer bara snurra till det ännu mer för mig. "Assumptions is the mother of all fuck-ups!" DS