Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skapa en webserver

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej , jag skulle vilja be om en lite grundläggande beskrivning hur man skapar en egen webserver, jag har inte råd att hyra en webserver å inte heller ha min dator igång 24 timmar om dygnet.
jag har en macbook pro och är redo att lära mig , mer än så kan ja nog inte säga,

jag har gjort en hemsida åt en bilfirma och sitter nu fast med detta,,,

ursäkta men jag kan verkligen inte sånt här,,,

tack på förhand,

Men vad har du för dator som du tänkt skulle fungera som webbserver? Om du inte vill ha din dator igång dygnet runt blir det lite svårt.

Om det är en firma som ska ha en hemsida kanske dom kan tänka sig att betala ett par tior i månaden för att hyra plats på ett webbhotell, typ Loopa eller något av dom hundratals andra som finns?

Om du inte vill ha din mac som server så skaffar du en billig maskin ifrån Tradera och installerar sedan Debian.
Skaffa sedan ett konto hos DynDNS och därefter följer du denna guide (skippa mailen om du inte behöver det).

Dock så skulle jag inte ha denna lösning om det är till ett företag. Passar nog bättre om man vill ha en egen utvecklingsserver.

lite mer kött på benen

Hej och tack för de snabba svaren!

ok, jag har en gammal pc (3.0ghz 512 ram) som jag kan använda, de kan ju stå på 24/7 garderoben,,
jag tänke även efter hand köra flera sidor från servern, men det skall funka fint va?
om det inte är något i ljud och film väg eller har jag fel ?

men då är det bara att köra efter LAMP Server manualen då?
skulle gärna vilja inkludera ssl och ssh men det är nog inga problem,,

tack ännu en gång / shitwolf

Ett konto på One.com börjar på 12kr/mån. Även om One inte är de allra bästa på webbhotell så blir det nog bättre att göra så än att med en gång börja köra en server i professionell drift.

Ursprungligen av irrelogical:

Ett konto på One.com börjar på 12kr/mån. Även om One inte är de allra bästa på webbhotell så blir det nog bättre att göra så än att med en gång börja köra en server i professionell drift.

Instämmer här, en dator som bara står i garderoben kan lätt kosta någon hundralapp per år i bara elkostnader. Iofs är det väldigt bekvämt med en egen server som inte har några begränsningar och man kan fixa själv med, men ibland är det skönt med webhotell.

1
Bevaka tråden