Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp egen server, hur? Tips tas emot!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-22 16:04

Jag ska sätta upp webbserver hemma och har några frågor angående saken.

Till en början undrar jag om det räcker med en 4/1 uppkoppling, det kommer inte vara något särskilt stort tryck på servern från användare. Servern ska vara för personligt bruk och innehålla mina egna sidor.

Därefter kommer hårdvaran, kan det fungera med en Pentium III ca 732 MHz och 256 MB ram? Har även en gammal iMac G3 med 10.3 på kan det vara ett bättre alternativ?

Planerar därefter att installera Ubuntu 7 Server med någon typ av admin del för hantering av servern, typ Plesk eller cPanel. Dock skulle jag gärna vilja ha några bra tips på freeware alternativ. Tittat på bland annat ispCP Omega och Webmin. Någon som kan föreslå något, eller behöver jag inte ens det?

Har aldrig gjort detta förut så tacksam för hjälp och påminn mig om jag glömt något // Guzz

Edit: Såg nu att det fanns en kategori om att skapa och köra server men är ändå tacksam för svar, kunde inte hitta alla svar jag söker där.

Senast redigerat 2007-11-22 16:32

Kontrollpanel för hantering utav servern behöver du egentligen bara om det är fler än du själv som ska använda den, eller om du ska köra flera separata domäner. Det är alltid bra att lära sig konfigurera det "på riktigt" först, så man vet vad är som händer. Dock fungerar allt med en gång, bortsett från FTP möjligtvis. Där kanske du behöver peka om någon användares mapp så den hamnar där webbservern har sin, om du inte gör tvärtom.

Ang. uppkopplingen så beror det till stor del på hur mycket annan trafik det är på linan. Det maximala du kan få ut av den är ju 1 Mbit/s, mao kan det bli lika snabbt som att surfa med 1Mbit/s. Go figure.

Servern borde klara sig rätt bra, det beror på vad du ska köra för saker på den. Forum, CMS-system, torrent-trackers och annat otyg kan sänka den starkaste burk om det vill sig illa med många användare samtidigt och krångliga SQL-frågor och dito prylar. Jag hade kört på P3'an.

  • Medlem
  • 2007-11-24 15:06

Tack för svaret!

Har efter mer noggranna undersökningar märkt att det är en P3 800 MHz med 382 MB i ram.

Jag har nu försökt genomföra installationen av Ubuntu Server 7.10 men jag har inte fått det att fungera! Någon som har erfarenhet gällande saken? Jag har från installationen valt LAMP men vet inte riktigt vad mer jag bör välja?!

Det som finns är (Kan ha varit någon mer):

  • DNS

  • LAMP

  • MAIL

  • openSSH

  • openenSQL (Var något åt det hållet)

  • Sambar

Vad behöver man installera? Vill ha den kopplad mot en domän senare med subdomäner och mail adresser. Ha möjligheten att ladda upp filer vi FTP.

Märkte också vilket jag inte visste innan att OS:et är helt kommando baserat, kan det bli lättare för mig om jag installerar en kontrollpanel? Helt nytt för mig det med kommando baserat, hjälp tas tacksamt emot!

  • Medlem
  • 2007-12-13 16:49
Ursprungligen av Guzz:

Tack för svaret!

Har efter mer noggranna undersökningar märkt att det är en P3 800 MHz med 382 MB i ram.

Jag har nu försökt genomföra installationen av Ubuntu Server 7.10 men jag har inte fått det att fungera! Någon som har erfarenhet gällande saken? Jag har från installationen valt LAMP men vet inte riktigt vad mer jag bör välja?!

Det som finns är (Kan ha varit någon mer):

  • DNS

  • LAMP

  • MAIL

  • openSSH

  • openenSQL (Var något åt det hållet)

  • Sambar

Vad behöver man installera? Vill ha den kopplad mot en domän senare med subdomäner och mail adresser. Ha möjligheten att ladda upp filer vi FTP.

Märkte också vilket jag inte visste innan att OS:et är helt kommando baserat, kan det bli lättare för mig om jag installerar en kontrollpanel? Helt nytt för mig det med kommando baserat, hjälp tas tacksamt emot!

DNS
Används om du vill sätta upp en egen DNS-server. Enkelt förklarat en DNS-server ovandlar domännamn till IP-adresser. I ditt fall skulle jag råda dig till att använda
en DNS server där du köper domännamnet.

MAIL
Mailserver antagligen

LAMP
Apache(webserver), MySql (databas) och PHP(scriptspråk)

openSSH
Används för att kunna ansluta till terminalen från en annan dator.

openSQL
En annan databas, behövs inte om du tänker använda MySQL

Samba
Används för att kunna dela ut mappar och skrivare till datorer i ett LAN.

/P

  • Medlem
  • 2007-12-13 16:57

Om du är rädd för att det blir svårt med ett helt textbaserat gränssnitt så finns det enkla
linuxbaserade serverpaket.

Tex. Clark Connect
http://www.clarkconnect.com/

Denna har linux i botten och ett gränssnitt som mer påminner om dagens routers.

Har dock inte provat den själv.

OpenSSH
För att t.ex. editera din hemsida från distans.
Om du har ubuntu, skriv sudo install apache2
på terminalen
Därefter fortsätt med MySQL

1
Bevaka tråden