Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HårdvaruMIDISequencer

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tja.

Vill ha en hårdvaruseq. Har Yamaha QY-70, som jag tycker har många bra funktioner, men använder aldrig de inbyggd gmljuden. Dock känns den ibland lite omständig att hoppa runt i menyer med. Ev. gillar jag den jättemkt. Vet inte riktigt.
Det jag saknar på den är iaf bättre patternsekvenserande. Det finns ju i den, men anpassat till ackompanjemangsdelen...

Funderar nu på att tjacka QY-700. Den verkar ju go och stabil och bra skärm osv. '
Verkar ligga på ca 3500kr. Vad jag förstod av en snabbtitt i manualen så är patterndelen bättre på denna än QY-70. Jag uppskattar faktiskt också att det är diskettdrive på den. Med vanliga diskar.

Men så kikade jag runt lite efter andra grejer, och lite på AKAI osv. Nu känns det som jag är väldigt inne på AKAI ASQ-10 istället. Såg en sådan på vendolin för ngn vecka sedan, men nu finns det ju förstås inga någonstans. Verkar svåråtkomliga kanske?
Men MPC-60 eller MPC öht är kanske precix samma seq + sampling? isf kan det ju vara intressant också.

Jag har sett MPC-burkarna som framförallt beatsmaskiner länge, men nu funderar jag på hur de är som midiseq.. basar, arp, ackord, blablalba. grejer liksom.

Vad säger ni om QY-700, rimligt pris med 3500kr?
Finns det fler intressanta patternburkar att titta på förutom AKAI?
Vad ligger MPCorna i för prisklasser ung?

mvh
Klas

Jag använder mina mpcs till mer än bara beats. Inga problem att samtidigt använda dem som seq till syntar. Priserna ligger på ungefär 3000 -> 30000 beroende på modell och tillbehör.

Kolla in RS7k som jag har till salu. Riktigt bra sequencer, sampler och massor med roliga ljudbanker! Bor du i närheten av malmö får du gärna komma och testa.

http://www.youtube.com/watch?v=iMruMrCR8T8
http://www.youtube.com/watch?v=vuh1eySQLdM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=R9wru60YEmU
http://www.youtube.com/watch?v=Cn4KJ7ZpyZU

och en lite extrem varioant
http://www.youtube.com/watch?v=MdK4LuSs94g&feature=related

Jag ägde en ASQ-10 i många år som jag använde som huvudsaklig sequencer.

Jag är lite kluven till den. Å ena sidan är den snabbjobbad, och hade tidigt funktioner som de flesta andra sequencers saknade, mest noterbart var att kunna sömlöst skapa patterns som man transformerade till hela låtar, och sedan tillbaks igen, vilket gör att man kan blanda loopade sekvenser med längre pålägg busenkelt.

Å andra sidan är den helt textorienterad, vilket är märkligt eftersom skärmen är grafisk. Tids nog började jag lessna på den brist på överblick man faktiskt fick med detta. Det gick heller inte enkelt att växla mellan spår och slå på/av dem.

Det som till slut blev fallet var faktiskt hårdvaran. Först började några av knapparna sakta krångla (och det är inte helt lätt att åtgärda), och sedan rasade diskettenheten utan förvarning. Det är förstås ingen standarddiskettenhet du kan köpa på datorbutiken, och disketterna är heller inte läsbara från PC om jag minns rätt. Och den är stor som ett as i förhållande till vad den faktiskt kan.

Så, nja.

QY700 styr väldigt mycket ditt arbetsflöde. Om du gillar det så fungerar det nog bra för dig, annars kommer du att hata det. Det blir liksom för mycket ackompanjemangtänk till slut. Om du vill testa en mellanvariant har jag en QY300 som du kan få till ett mycket förmånligt pris

Jag tycker Yamaha RM1X (eller för den delen RS7000 om du har utrymme, den är vassare) är en mycket underskattad sequencer, och mycket snabbanvänd. Lite stora i formatet (RS7000 kan man döda noshörningar med) men kompetenta.

Jag har även en E-mu PX7 till salu, men det är möjligen overkill för dig?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-22 19:57

Utan att blinka så rekomenderar jag monomachine, skitbra manickel!

vad gör du för musik?

Tack för alla svar.

Ja, rs7000 verkar ju trevlig. skulle gärna se lite mer av midiseqdemos både på mpc och rs7000 dårå. men verkar ju onekligen kompetenta.

Hade tänkt mig att köra in denna seq som hjärta i syntrummet, kanske tom så att datorn (den ena, trackerdatorn får vara kvar) åker ut i finrummen så storleken är nästan bara ett plus

Nej men allvarligt. MPC / Yamaha ?
Vad jag kan se lite snabbt såhär så verkar ju MPC enklare vilket jag gillar. Dessutom har de ju anor så de _borde_ väl vara goda.
Vilken MPC då? 60an ser fin och stor ut. Dyr som fasen eller?
RS7000, vad vill du ha för den?

Men både MPC och rs borde ju gå att få demade i affär i gbg? nån som vet?

monomachine kom där på slutet ja... hmm.. är väl intressant. men fan vet om jag orkar ta tag i så mkt nytt på en gång.

Vill egentligen bara ha ngt bra patternbaserat att sequenca syntar+trummisar med.

MPC'n och RS7000 är extremt olika så jag tror du ska testa båda om du överväger dem. Monomachine är enkel men väldigt begränsad om man inte gör 100% kvantiserad och loopbaserad elektronisk musik (vilket jag gör och jag älskar enkelheten i MM). Om jag inte har helt fel för mig finns det minst en 99a i Gbg som har en RS7k som säkert kan demas men du hittar nog inte den i någon butik. MPC finns på Jam och säkert någon annan butik också.

Jag säljer min rs7000 för 3200:- med 64mb smartcard och väska.

det beror på vad du är ute efter. rm1x (rs7000 också vad jag förstår) är grym som step-sequencer. det går att sequenca genom att spela in midi direkt också (overdub osv) men det är lite bökigt eftersom man måste gå in i menyer för att kvantisera efteråt. det är lite synd med rm1x för den känns onödigt komplicerad (yamaha har hittat på egna termer på allt och krånglat till det). och den är full med onödiga ljud och färdiga patterns. det känns lite som att köpa ett skrivbord fullt med skit man inte vill ha. även om det finns några användbara ljud om man orkar pilla lite. sen är det vissa störande moment som att man måste stoppa för att byta track t.ex. men den kostar inte mycket och är trots sina brister en bra sequencer. rs7000 ska vara bättre och den känns lite renare och tydligare, men jag har själv aldrig använt den. sampler är ju ett plus också.

mpc är en trumsampler och midi-sequencer. det betyder att sampler-delen är mer anpassad för beats än melodier osv. men sequencern funkar minst lika bra till båda delarna.
dom är jävligt enkla och logiska till skillnad från rm1x. men det är ett annat sätt att arbeta och den saknar bra step-seq (ok nyare mpc med jjos har väl lite fler möjligheter men jag har själv inte provat). men det är också lite det som är poängen, man får spela lite mer själv och kommer bort från att stirra i en skärm för mycket. lite mer mother africa över det med pads att banka på osv. ett minus är att man inte kan köra olika långa patterns tillsammans (över varandra).

men som sagt det beror helt på hur föredrar att arbeta.

förresten, robopants, tokigt att du inte lyckats sälja din rs7000 än. det verkar ju vara en grym maskin. jag hade köpt den direkt om det inte vore för att jag har både rm1x och mpc2000xl nu.

Och jag hade aldrig sålt den om den inte var så bökig att ta på ryggen på väg hem till polarna.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-23 10:34

Jag har haft en rm1x, mpc500 och har nu en monomachiine.

Rm1x var rätt okej, men man kan inte ha den som live-seq, eftersom man inte kan gå in i recmode från play utan att stoppa, eller byta till ett annat pattern från rec-mode... = kul att göra patterns i recmode, sen playa upp olika i play... Den har kul midiefekter som delay,timestrecht och nått mer, bra för skeva-beraks...

mpc500: om möjligt ännu sämre än rm1x... trågig och buggig.

monomachine, är otriligt enkel, men man kan byta patterns i rec-läge byta till "live insp" från step-programering samt byta pattern under tiden, man kan tom gå in och göra en song under tiden. Den har bara 6ch och är total-kvatiserad och i akord måste alla toner vara lika långa, men den är snabbjobbad och ger otroligt mkt inspiration och möjligheter att bara starta den och köra...

men mpc500 är ju ingen riktig mpc

jag sålde min mpc3000, efter jag fick min MnM., no probs att göra funkiga svängiga grejjer med den seq.
Verkar helt absurt om man inte har hjärna/känsla nog för att göra annat än kvantiserade raka beats på en MnM, som det surrats om endel.

En viktig anledning till att jag sålde mpc3k, var inte enkom för att jag skaffade mnm., utan också för att jag inte kan släpa runt på den, den är för stor heltenkelt., sen har jag aldrig varit någon hardcore samplingfan heller för den delen, men mpc3k. En otrolig maskin för att sequensa midi iaf!!

hmmm, hmm, hmmm...

fördelar och nackdelar med rs7k / mpc då?

* Sampler för ackord/pianon osv har jag redan och använder egentligen inget särskilt mkt heller. Tycker helt enkelt det är roligare att skruva fram egna ljud.

Vad skiljer de olika MPCerna åt och vilken rekommenderas varmast?

På ett sätt känner jag mer för MPC, men har rs7k några fördelar mot denna, förutom att den har egna ljud osv... Jag vill egentligen bara ha en standaloneseq. Samplern kommer liksom på köpet och jag gillar det..

Klart man kan göra svängiga grejer på MM men vill man ha lite "humanizing" -känsla så kräver det lite trixande. Jag har har aldrig förstått myten att mpc'n skulle ha något "mytiskt" sväng i sequencern. Det beror nog snrare på att folk bankar in beats och ibland glömmer att kvantisera medans andra sequencerns kvantiserar automatiskt.

Ursprungligen av robopants:

Klart man kan göra svängiga grejer på MM men vill man ha lite "humanizing" -känsla så kräver det lite trixande. Jag har har aldrig förstått myten att mpc'n skulle ha något "mytiskt" sväng i sequencern. Det beror nog snrare på att folk bankar in beats och ibland glömmer att kvantisera medans andra sequencerns kvantiserar automatiskt.

jaja,. men du har uppenbarligen aldrig ägt en roger linn 3k/60

det går inte att bara säja mpc, dem är olika

MPC1000 är nog den som är mest prisvärd men vill man lyxa lite eller jobbar professionellt är nog 2500 eller 4000 värt att snegla på. Nackdelen med mpc som jag ser det är att den inte är så överskådlig och inte har mer än två rattar och en liten display för editering. RS7k är mer en traditionell stepsequencer på ytan med massor av realtidskontroller men med en kraftfull sequencer under ytan. MPC1000 är perfekt om man ska bär runt på studion mycket och spelar ute. Det nya OS'et till RS7k tillåter faktiskt att man toggla rec on/off medans sequencern kör vilket inte gick tidigare. Ska jag vara ärlig har jag aldrig använt samplern i RS7k utan bara de interna ljuden och de är väldigt inriktade på elektronisk musik.

Men ska du ha en maskin som central sequencer i din studio så ska du definitivt testa först. Jag gillar både mpc'n, rs7k och MM men jag beslutade mig för mm till slut för att den är enkel.

monomachine verkar ju onekligen kanon (förutom vissa idiotgrejjer som att den bara har 6 midi-tracks). men sen är den väl inte direkt billig heller? vad går en mm på egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 21:03

en ny MKII går på 11-12k.

Efter meget funderande har jag resonerat mig fram till att det är MPC jag är ute efter. 2000XL tom.
Vad är standardpris resp kalaspris för en sådan i Sverige ungefär?
hittade en fullt utbyggd (32mb, 8ut, effektkort) på vendolin, men priset ligger på 7000+frakt.
Känns lite mkt eller har jag fel?

Någon med tips på hur jag får fatt på det jag åtrår? is i magen och vänta ett slag?

ps.
en machinedrum uw-fråga förresten:
hur bra är den på loopsamplingar? hur mkt får plats i minnet? säg att jag har minimum 2barsX4 med samplade loopar per låt.
ds.

/K

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-28 08:51

Tips: Privatpersoners priser "ligger" inte på - pruta. Men den hade ju gott om tillbehör. Dock är väl en ny MPC1000 närmast billigare, och den går lika fint att jobba med den också.

konfisK: 7000 för en 2000XL låter lite mycket.

Är du säker på att du vill ha en 2000XL, med allt vad det innebär av SCSI-strul o.dyl? Det är en rejäl maskin för övrigt iofs.

Skulle vilja eka PFs tips om en MPC1000. Även den har 2 midi in/ut. Dessutom lättare att integrera med en datorsetup, via usb eller separat kortläsare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-28 09:04

Och så är den svart!

Men ok, den var lite dyrare än 7 laxar. Det köper jag. Säljer jag. Sväljer jag. Eller nå't.

Men nytt är nytt och film är bäst på bio.

hmmmja, jag _tror_ att det är 2000xl jag vill ha. pga:

1. den verkar "bäst" av äldre generationens mpcer.
2. den innehåller inte lika mkt funktioner som mpc1000 (eller?)
3. den är ganska stor.

Alltså det jag vill åt är inte ngt att använda tillsammans med dator. Ambitionen är att ha mpcn som hjärta i studion, och då vill jag helst inte ha ngt som inte är större än en liten laptop.
Men kom gärna med synpunkter. Jag har alltså främst tänkt använda den som seq, och sekundärt som beatsampler. Det jag vill ha är _inte_ ett nytt instrument, utan något som får lite fart på mina övriga grejer. Lättjobbat, intuitivt och utan för mkt specialfunktioner.

/K

Jag har kört både MPC2000 (classic) och MPC1000.

Gjorde mig av med 2k:n på grund av storleken. Den är lättanvänd, men i största laget. Dessutom hade jag bara en ZIP-drive som tröskade sönder diskar med jämna mellanrum att lagra sekvenser och samplingar på, förutom floppyn då.

1k:n behöll jag mycket längre. Den var inte i vägen på samma sätt. Har du inte platsbrist hemma så spelar det mindre roll förstås.

I användning tycker jag att de var väldigt lika, med skillnaden att window-knappen lyser när det kan finnas anledning att trycka på den på mpc1000.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-28 13:56

Ska det vara på det sättet så är det nog en MPC-60 du ska ha!

pf:
tja.. kastar ngn en på mig lär jag väl inte kunna stoppa den ifrån att drabba mig iaf..
Men där känns det ju mer som man betalar för kultigheten och vintaschhhhfaktorn..

Om inte 7000 är kalajsprajs, vad är rimligt att ge för 2000xl / 2000 / 1000 beg?

(och ja, kasta gärna mpc60 på mig. det är lugnt)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-28 17:09

hehe, skulle själv inte ha ngt emot att ta lyra på en mpc-60... vet inte vad som är rimligt pris på en mpc2kxl men de fanns ju i väldigt många år... jag hade min alldeles för kort tid egentligen, ett verkligt intuitivt verktyg att skapa musik med... kolla runt å jämför priser på blocket, vendolin, musikermagasinet å även tyska ebay t ex är ett förslag iaf. slå till så fort det känns rätt i magen!

Ja, nu har jag svarat på ett par 3 annonser iaf.

ca 6000-6500 för
2000xl
effektkort
32mbRAM

Den ena har zipdrive men inga 8ut
och den andra har 8ut men ingen zipdrive.

Ringde JAM och sporde vad utgångsexpansionen ligger på ny, och de svarade mig "runt 3300:-"...

Då måste väl det vara godare att taga den utan zip men med 8ut?
Ser man _endast_ expansionen tillsalu begagnad ngn gång? Vad brukar den ligga på då?
Är det ngn speciell scsikabel el zipdrive man behöver eller funkar vilken vanlig scsizip som helst?

ha gött haj.

Bevaka tråden