Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur organisera mappar?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan ej mac speciellt vasst.

Hur organiserar ni mapparna i os x. Har ni allt under användaren ungefär som i mina dokument i windows eller vad är smart.

iTunes ligger direkt på extern disk då det inte får plats på annat vis.

Men som exempel så ska jag ju ha mina manus någonstans, dvs anteckningar, brainstorm och slutligen själva manusen. Flera typer av filer är inlbandade.

Som jag ser det så skulle jag göra som följande,

Manus
--Projekt 1
---Brainstorm
---Manus
---NÅgot annat
--Projekt 2
osv....

Dvs helt vanlig trädstruktur.

Eller finns det något smart macigt sätt???

/jon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-23 06:28

Finns inget speciellt sätt just för Mac. Sortera dina mappar efter t ex ämnen: Film, musik, foto, dokument, jobb, osv... Sen gör du ämnesinriktade undermappar i respektive.

Enligt Steve så ska man väl inte sortera alls, man har ju Spotlight

Bra då har jag en clue. Kommer att sortera med mappar i min användaravdelning.

/jon

Grovt

Har använt mac sedan 1993 och har försökt att organisera mina dokument mm i mappar på för mig bästa sätt under årens lopp. Velat lite fram och tillbaka men i stort sett alltid hamnat tillbaka till att grovsortera under "bilder", "musik", "dokument" (text) samt undermappar med mer specifikt innehåll.
I och med de senaste versionerna av OSX med Spotlight behövs det mindre av precisering för man hittar det man vill ha väldigt snabbt med just SL. För systemet verkar det heller inte spela någon större roll. Men när det handlar om iLife och iWork så är det bäst om man har bilderna i iPhoto-library (eller Aperture-library), musiken i iTunes, filmer i mappen "filmer" o.s.v. Då kan man som användare komma åt mediafunktionerna i dessa programsviter på bästa sätt.
I mina ögon (och öron) är detta en av de största skillnaderna för användaren om man jämför PC och mac. Åtkomligheten och möjligheterna att länka programfunktioner och dokument på ett "sömlöst" sätt.
Med preveiwfunktionen och Cover Flow i Leopard tar man ytterligare ett stort steg i denna riktning.
Håkan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 01:36

Det finns inga givna regler eller sätt. Men grundprincipen är väl ämnesindelat. Oavsett om man har en eller flera hårddiskar. Så länge strukturen passar en själv och att man hittar sina grejor. Bra grundstruktur är ju fördel efter några års lagring. Man samlar på sig en himla massa grejor. Dock är det ju rekommenderat att rensa med jämna mellanrum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 02:34

jag har "områdes mappar" om det handlar om bilder, dokument eller övrigt egentligen, sen använder jag spotlight/quicksilver för att hitta det som jag letar efter, det går både fortare än att klicka och jag slipper ödsla tid på att sortera saker som endå kommer att bli huller om buller i slutändan..

Det enda man skall akta sig för är att försöka ordna och stuva runt på filer som hanteras av programmen. Ex iTunes, petar man här i ber man om problem eftersom iTunes har en databas med info om filerna. Samma med iPhoto.
Gör annars som Håkan ovan, har "Filmer", "Bilder", "Dokument"

Inne i Dokument ligger t ex Dokument/PDF , Dokument/Excel etc
Skulle man skaffa 1200 Excel-filer så får man väl kanske tänka om lite men annars funkar det bra.

Ett par sparade sökningar på skrivbordet är smart att ha:
Sök "senaste 10 dagarnas Word-filer", spara sökningen som en "smart mapp"
"AVI-filer större än 1GB", "Exceldokument från senaste månan" etc etc
Du har säkert egna idéer om vad du vill kunna nå snabbt.
Tror du kan dra ikonen till vänsterspalten i finder-fönstret och på så sätt snabbt som fasen kunna få upp din skräddarsydda sökning

förtydligar

Sök i fönstrets övre högra del. Vill du lägga till ytterligare villkor använder du det lilla pluset.
Under ser du knappen spara. Spara och bestäm omo du vill lägga till den i Finderfönstrets vänsterspalt eller kanske direkt på skrivbordet.
Fr o m Leopard kan man tydligen välja, förr fick man "släpa" in ikonen i vänsterfältet. Käckt att de ändrat.

Kalla sökningen för ngt som verkar vettigt...

jag har varit duktig och sökt i trådarna efter den nya sökfunktionen i Leopard. För - innan kunde jag söka som du beskriver - men samtidigt på anslutna enheter i nätverket - som min server och laptop. Men - nu kan jag inte det längre någon som vet hur man gör?

Och - när man sökte i Spotlight i Tiger så fick man fram en väldigt trevlig översikt - indelad i olika kategorier med ljusblå markering etc. Den har försvunnit!? Den var ju jättebra...nu får man bara en lång lista på saker

Ursprungligen av Goflorp:

Sök i fönstrets övre högra del. Vill du lägga till ytterligare villkor använder du det lilla pluset.
Under ser du knappen spara. Spara och bestäm omo du vill lägga till den i Finderfönstrets vänsterspalt eller kanske direkt på skrivbordet.
Fr o m Leopard kan man tydligen välja, förr fick man "släpa" in ikonen i vänsterfältet. Käckt att de ändrat.

Kalla sökningen för ngt som verkar vettigt...

Ursprungligen av el gringo:

jag har varit duktig och sökt i trådarna efter den nya sökfunktionen i Leopard. För - innan kunde jag söka som du beskriver - men samtidigt på anslutna enheter i nätverket - som min server och laptop. Men - nu kan jag inte det längre någon som vet hur man gör?

Och - när man sökte i Spotlight i Tiger så fick man fram en väldigt trevlig översikt - indelad i olika kategorier med ljusblå markering etc. Den har försvunnit!? Den var ju jättebra...nu får man bara en lång lista på saker

Inte ngn stor användare av vare sig Spotlight eller Smarta mappar men i Leopard verkar det som om man söker i Finder-fönstrets sökruta (övre h hörnet) så börjar datorn söka "globalt" i hela maskinen. I Tiger så har jag för mig att om man sökte i ett finder-fönster så sökte den bara inom detta fönster... eller?

Du har rätt om översikten, den är borta nu, nu blir det en radda med filer bara.
det kan iofs vara positivt att det är en ren "lista" med filer om man skall scripta ngt med automator... (eller är jag helt uta och seglar nu?)

På tal om mappstrukturer och ordning&reda.. när jag jobbade på Göteborgs Datacentral fick vi in en Mac från universitetet. I princip allt låg i ett par mappar direkt på skrivbordet:
"Blandat" "Diverse" "Saker" "Pryttlar" "Sånt"

En annan Mac dök upp, med säkert 1000 filer rakt på skrivbordet!

Vi hade en kille som hade ALLT i en mapp, denna mapp packade han ihop med Stuffit och mailade(?!) sig själv, han hade alltid en fräsch backup på mailservern...!

Jag har inte hängt med i det rent tekniska i OSX, men tidigare (OS9) var det en risk med att ha saker sparade direkt på skrivbordet.
Vid en ev krasch gick det inte alltid att återskapa det som låg på skrivbordet.
Därför är (var) det bäst att alltid bara ha alias på skrivbordet.
Av gammal vana kör jag samma princip fortfarande.
Men det kanske är onödigt...
Hur funkar det i Tiger (som jag använder fn) och Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 11:39
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Jag har inte hängt med i det rent tekniska i OSX, men tidigare (OS9) var det en risk med att ha saker sparade direkt på skrivbordet.
Vid en ev krasch gick det inte alltid att återskapa det som låg på skrivbordet.
Därför är (var) det bäst att alltid bara ha alias på skrivbordet.
Av gammal vana kör jag samma princip fortfarande.
Men det kanske är onödigt...
Hur funkar det i Tiger (som jag använder fn) och Leopard?

i OS X är skrivbordet en mapp som vilken annan som helst, bara dett den alltid ligger på samma plats /users/<user>/desktop

Ingen risk att skräpa ner skrivbordet med en massa filer då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 18:05
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Ingen risk att skräpa ner skrivbordet med en massa filer då?

Beror väll mer på om du hittar vad du letar efter sedan, dock gäller ju samma som med att döpa om hemkatalogen, eller för den delen kasta mappen i sopkorgen.. dåliga ideer men det är ju rätt uppenbart

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Jag har inte hängt med i det rent tekniska i OSX, men tidigare (OS9) var det en risk med att ha saker sparade direkt på skrivbordet.
Vid en ev krasch gick det inte alltid att återskapa det som låg på skrivbordet.
Därför är (var) det bäst att alltid bara ha alias på skrivbordet.
Av gammal vana kör jag samma princip fortfarande.
Men det kanske är onödigt...
Hur funkar det i Tiger (som jag använder fn) och Leopard?

Precis så fungerar det i Windows upptäckte jag i somras.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-25 00:33

OK, here we go. Sysslar lite med personlig organisation på olika nivåer och vill ödmjukt tipsa om lite saker.

Vissa väljer att gruppera helt efter filtyp - _alla_ bilder i Pictures och så in i iPhoto med dem, _alla_ dokument i Documents osv, men kruxet kan vara att alltid (i filnamnet) ange vad den specifika filen gäller/är relaterad till. Detta kan vara projekt eller annat som man gör, men man måste verkligen vara noggrann, först då kan Spotlight ge ganska fina grupperingar vid sökning. Väljer man då "Show all" så får man upp ett helt OK grännsnitt där man kan öppna filer.

Jag har sett folk gruppera allt i projekt- eller ärendemappar, där de blandar friskt dokument, bilder, filmer, allt. Problemet här kan vara att de flesta gillar att skapa undermappar "så att de hittar lättare" i dessa projektmappar. Vad tror ni de heter? Jo, "Bilder", "Dokument" osv. Till slut så blir Spotlight värdelöst när man får upp 34 mappar som heter samma sak.

I mitt fall har en blandning av dessa blivit en ganska bra lösning. Se gärna de bifogade filerna. Om man ser på bilden som visar Documents - här har jag skapat ett antal mappar som passar mitt sätt att jobba. Mappen "My Desktop" innehåller genvägar till de mest använda program eller oftast öppnade filer. Detta gör att mitt Skrivbord förblir helt tomt om jag så vill. Docken har bara de vanligaste ikonerna. När jag uppgraderar till Leopard så kommer jag nog att använda dess nya Dockfunktionerna...

Allt som jag inte använder ofta (men vill spara) hamnar i mappen "Arkiv-faktadokument", se nästa bild som visar strukturen där.

Just nu är det viktigaste programmet jag använder Devon Think Pro. Se i den bifogade grafiken hur grundstrukturen ser ut. Jag har öppnat vissa delar av träden där en massa information är samlad och sorterad. Detta program har en egen databas och man kan jobba hur avancerat som helst, om man så önskar (kolla denna struktur...

Det går att importera eller indexera alla filer på datorn och jobba nästan uteslutande därifrån. Detta är dock overkill för mig, jag använder Devon Think till att väldigt snabbt samla en stor mängd information som kan vara dagsaktuell men även till arkivering. Jag kan spara hela websidor eller bara några delar av en html-sida osv. Huvudsaken är att jag kan gruppera information i något annat än fysiska filer och mappar i Finder. Alla små anteckningar eller textsnuttar som är viktiga för vissa projekt behöver inte bli filer för sig utan hamnar i Devon Thinks struktur. Visst blir de i slutändan filer där men allt är så lätt att komma åt, och det går blixtsnabbt. Kolla mer på hemsidan

PM mig gärna om någon behöver mer hjälp, free for 99.mac adicts

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 01:46

Det som de flesta verkar glömma är att man kan tagga dokument och annat med vad som de tillhör, detta gör det ännu enklare att hitta saker med QS eller Spotlight.

Sen coverflow i Leopard gör det ännu ett steg enklare att hitta det som man letar efter utan att man behöver sortera, verkar som om Apple mer och mer riktar in sig på att man inte skall sortera utan låta OSet hantera filerna medans man själv använder filerna, inte en helt dum ide i min mening.

Tackar för alla tips,

Jag kommer nog låta programmen bestämma vad de vill i första hand för att det blir lugnast så. Sen blir det nog t.ex. en mapp som heter manus i dokument, i den finns då en mapp för varje historia eller projekt som i sin tu innehåller alla dokument för det projektet. Detta för att samla allt på samma ställe då titlar inte är något bestående osv... Saker förändras hela tiden där i alla fall.

iTunes ligger på extern hårddisk, i alla fall musiken, själva innehållsförteckningen m.m. ligger i sin hemmamapp. Detta för att jag har inte plats på datorn helt enkelt. Misstänker att mina hemvideofilmer flyttar till extern disk också, då video tar lite väl mycket i anspråk.

Ska kolla upp tag möjligheterna i leopard också, kan vara bra att kunna innan man sätter igång på allvar

Återigen, tack för att ni bryr er

/jon

Det kräver bara lite logik och att tänka några steg framåt.

Jag har en mapp som jag kallat Filarkiv i vilken jag har mappar från A-Ö.
Där sorterar jag alla filer/mappar efter bokstavsordning eftersom jag tycker det är lättast att komma ihåg vad ”huvudgruppen” handlar om.
Exempel:
K: Kunder; en mapp för varje kund med undermappar för resp. projekt.
B: Bil: Allt jag behöver ha för bilen som; försäkringar, verkstäder, reparationer etc.
F: Försäkringar; hem, olycksfall etc. Här hamnar också alias från bilförsäkringen.

De mappar jag använder ofta/dagligen gör jag alias av och lägger på skrivbordet eller i dockan etc.

För mig funkar detta utmärkt. Andra kan finna det oerhört omständligt.
Inget system är 100% och allt är individuellt.
Viktigast är dock att börjar sortera filerna ganska tidigt annars blir det snabbt en j-kla massa filer och Bild 1, Bild 2 osv som ligger och skräpar.

Att byta iconer på mappar är väldigt bra, men gör det med måtta och till en icon
som du lätt associerar med innehållet.
Min mapp för bilen ser ut som en bil tex. Ganska logiskt

Ingen som använder sig av färgmakeringar på mapparna?

Alla mina projektmappar är färgkodade efter rött, grönt och orange färg.
Orange mapp för filer som är på gång, samt grön för filer som helt klara och till sist röd för filer som är under korr.

Ursprungligen av Superlativo:

Ingen som använder sig av färgmakeringar på mapparna?

Alla mina projektmappar är färgkodade efter rött, grönt och orange färg.
Orange mapp för filer som är på gång, samt grön för filer som helt klara och till sist röd för filer som är under korr.

Gillar inte riktigt Apples färgkodning. Tycker den var mycket snyggare i OS9 då mapparna blev färgkodade.
Nu blir det väldigt blaffigt - framförallt i visningslägena lista och kolumn.
Men jag använder färgkodning ändå eftersom det blir lättare att hitta (trots fulheten).
Skulle vara bra om man kunde ändra färgen på dom som finns (vilket man kunde i OS9)
eller kunna lägga till fler...
Hur är det i Leopard? Samma, bättre, sämre?

Funderat en del.

Jag tror att det är viktigt att man tänker ett slag, kommer fram till ngt som kan funka, provar och sedan håller sig till det. Man måste ju ha lite motivation också. Känner man sig nöjd med det man själv tänkt ut är det större chans att man använder det. lite som i Hornbachreklamen "Jag har gjort det själv...". Under idé-fasen är det helt klart en fördel att se hur andra löst liknande problem.

Jag skulle gärna ha att en färgkodning bara är mappen, jag med. Nu blir det som att man inte ser helheten längre, jag ville bara dela upp lite.. går tillbaka till att bara byta ikon på mappen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-06 15:11

Vad gäller utveckling har jag alla filer tillhörande ett projekt i den av Xcode skapade mappen. Även sådana filer som ej skall skeppas med appen.

Annars sparar jag filer efter syssla/projekt. Filer jag vill ha tillgängliga i iPhoto, iTunes etc. metataggar jag med ett projektnamn, och sparar en sökning (smart mapp) i projektmappen!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-07 19:26

själv så kör jag väldigt mapp-strukturerat. Varje kurs jag läser/läst på högskolan har egen mapp och därefter har jag allt utdelat material i en mapp och mina egna anteckningar i en annan. Scannade stenciler och övningar i en tredje mapp.

Även fast det går att söka o skapa index osv så tycker jag det är lättare på detta sätt... jag som scannar in alla papper o kaserar pappersbilagorna.

1
Bevaka tråden