Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ha en APE som ethernetbrygga?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om jag formulerat rubriken korrekt, men jag vill ha en lösning som ser ut så här:

ADSL-modem -> ethernetsladd -> APE1 -> WiFi -> APE2 -> ethernetsladd -> dator utan AP.

Jag har alltså en dator utan AirPort på våning två. Vill inte dra kabel utan tänkte köra trådlöst. Fungerar det med 2 Air Port Express?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 17:06

Massebasse,

Visst går det att medelst 2 st AirPort Express koppla som du beskriver!!

Men,

Vad är det för dator du vill ansluta!?

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 17:10

Nej, det går väl inte?
Ska datorn sist i kedjan som beskrivs vara ansluten med ethernetsladd till APE:en så funkar det, mig veterligen, inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-23 17:41

Konrad har rätt. Om man låter den andra AirPort Expressen ansluta till befintligt nät så stängs ethernetporten av. Tyvärr!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-11-23 20:29

Blir det inte

enklare och billigare med ett kort (trådlöst)- eller USB-adapter på andra våningens dator?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-23 21:44

Jo det går, jag gjorde så i mitt gamla bo.

  • Medlem
  • 2007-11-23 22:00

Jo, det går, jag gjorde så innan de fixade firmware Airport i iMac Intel Core Duo.

Javisst går det. Det enda du måste göra är att stänga av NAT och DHCP-utdelning av IP-adresser på den APE som är kopplad till datorn, dvs APE2. Den ska alltså vara konfad som brygga, och inte som router.

Den som är APE1 kan antingen köras som brygga eller som router, dvs med NAT och DHCP, beroende på om du vill ha en skuggad IP-adress eller inte. Om den är konfad som brygga, så släpps den IP-adress som du får från din ISP rakt igenom.

1
Bevaka tråden