Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saffire LE med tidskodsksivor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon användigt tidskodsskivor med Saffire LE?

Undrar om den externa mixern strular till det på något vis tex.

Visst funkar det så att man kör "ljudet" in i ingångarna på ljudkortet och så kontrolerar man tex traktor med sina seratsio eller traktor sratch plattor ?

Det är inte någon usb-låda eller dylikt som man behöver?

Att köpa tex Traktor sratch med musikprogram, ljudkort och skivor går ju på 5-6 tusen. Så det känns ju rätt skönt att komma undan med några hundralappar när man redan har ett ljudkort med flera kanaler.

Tacksam för hjälp. Så klart.

Vet inte så mycket om dom där men Jag tror du måste ha deras hårdvara till deras.
Iallafall Serato.

Det finns Virtual DJ, jag gillar gränssnittet. Har mest installerat och testat det.
Finns demo att ladda ner. Det verkar bra...

"...Numark VirtualVinyl is an all-in-one package that includes the software Numark CUE, a USB interface-box optimised for timecodes, and a pair of timecode vinyls and timecode CDs..."

Den där USB-interfaceboxen fanns inte att köpa för ett tag sen utan man skulle använda sitt vanliga ljudkorts ingångar. Det var det som gjorde det prisvärt på nåt sätt.
Nu har dom höjt priset och skickar med en usb-box som är "optimerad" för timecodes.
Men om dom ändrat sina vinyler så att dom inte funkar med vanliga ljudkort vet jag inte. Återkommer om jag får reda på´t. Eller kanske kolla på andra forum?

"Timecode Vinyls are special records that you can play on any standard turntable.
Just interface a box like the VirutalVinyl between your turntables and your mixer, and you'll be able to both play regular records, and timecode records..."

-Det står interface a box Like the Virtual Vinyl. Det står inte längre att man
kan använda sitt vanliga ljudkort men andra sidan står det inte rakt ut att man måste ha den.

Jag håller med dig, 5000kronor är för mycket för nånting man redan har.
Om det är så att det är samma skivor dom säljer som dom sålde innan kostar skivorna 19dollar styck och du kan använda ditt nuvarande ljudkort.
Men undersök mer så du inte köper hem tidskodsvinyler som inte funkar.

http://www.virtualdj.com/products/virtualdj/
http://www.virtualdj.com/products/virtualvinyl.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 21:31

har exakt samma funderingar. så som jag förstått det så är det ju bara ljudinfo ändå, och då borde ett ljudkort med låg latency funkar lika bra?

sorry om jag kapar tråden lite, vad finns det fler för program som virtual dj?

Seratsio har sitt eget program, som ska vara bra men med väldigt lite loopfunktioner och så.
Deckadance är ett program som iaf hypar sig själv ganska hårt.
Richie Hawkins körde Final sratch med ableton live. Är pepp på något liknande själv.
Men är också pepp på virtual DJ. Förutom att jag inte kan hitta något sätt att asigna reglagen hur man själv vill, inte minst till midi. Samt att den bråkar en del med Safire LE interna mixer. Så jag kan varken få till en vettig förlyssning eller mixningsmodel om jag inte kör ljudet från lineout på macbooken.

Skulle gärna köra virtual DJ med tidskod annars och typ någon midimixer

Men det går väl att assigna midicontrollers i Virtual DJ?
Jag har sett en sådan meny...vill jag minnas.

Skumt med mixerdelen, speciellt om du har flera utgångar..
Men ang. tidkod.vin: Man bör väl gå med skivspelarna direkt in i ljudkortet och ut från kortet till line in på djmixern. Ställ crossfaden på mitten i Virtual Dj... monitorera som vanligt från djmixern.

Eller har jag fel för mig...?
Hur är den rätta setupen för att spela tidskodsvinyler?

Du måste ju skicka kanalerna separat från ljudkortet till mixern. Så att du kan förlyssna mm.

1
Bevaka tråden