Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tabbe av SVT, Oscar Bjers blev fel

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-05-13 23:16

SVT:s kulturnyheterna tog upp iTunes 4 ikväll. Tyvärr hade de satt fel namn på Oscar Bjers, han såg helt fel ut. Det visade sig vara någon nisse på BMG.

Dessutom var det lite hånfullt mot mac tyckte jag. Det verkade som de klappade Apple lite på huvudet. Jaja, det var väl fint. Nu kan vi göra något riktigt här...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 23:24

Ja ja, men på SVT används bara Windows, så...

• Medlem
  • 2003-05-13 23:26

Lade också märke till det lilla misstaget. Inte särskilt positiva till Apples initiativ var de ju heller.
Men all publicitet är bra publicitet - eller?

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Men all publicitet är bra publicitet - eller?

"Publicity killed the cat", som de säger...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 23:51

Hånfullt, jag kanske lite. Men man får inte glömma bort hur många som faktiskt har tillgång till denna tjänst. Apple har ca 3% av datormarknaden. Att tjänsten sedan bara fungerar i USA och att man behöver Mac OS X 10.2 vilket långt ifrån alla 3% har gör detta till ett väldigt litet experiment. Vad än Steve Jobs och Apple säger...

En annan sak. Undrar om inte anledningen till att de stora fem har gått med på detta har att göra med att testmarknaden är så pass liten att man kan när som helst avbryta detta "expriment" om man inte tycker att det går exakt som man vill. Någonting säger mig att det har mer med detta att göra än Steve Jobs otroliga övertalningsförmåga...

Har sagts förrut men för att iTunes Music Store ska lyckas så krävs det flera saker. Försäljning över hela världen, iTunes för Windows, mycket större utbud och lokalisering av utbudet. (Kan man skriva så?)

Pessimist? Ja kanske...

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 23:53

Det var väl ändå BMG som var kritiska mot Apple!

"Don't shoot the piano player", som de säger...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65

Nähä?
Jag trodde de hade avtal med Apple fram till helt nyligen… Åtminstone enligt min systers sambo Per som jobbar där som scenograf ibland. Hans jobbarkompisar när han är där brukar ha Macar iaf. Och det är inte sällan man ser ett äpple i någon av SVT:s produktioner…

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 08:16
Citat:

"-Vi har lite problem med det inslaget men återkommer så fort vi fått ordning på datorerna..."

Har man hört den och jag som inte ens har teve

SVT Umeå har bara Windowsdatorer i alla fall. Från Dell till hemmabygge... Och tro -- det som jag fick höra mest om på mitt besök där var hur datorerna strulade hela tiden. Han som jag och min grupp pratade med klandrade till och med datorerna som anledningen till ökad arbetsfrustration och sjukskrivningar. "Dom fungerar aldrig!"

Det är absolut min tanke att skivbolagen gått med på Apples experiment just pga Apples extremt lilla marknadsdel.

Att dom sålde 1miljon låtar på en vecka kan nog inte jämföras med Windows sidan, vill minnas att jag både läst och diskuterat att Apple kunder oftast har större plånböcker och/eller spenderar mer på datorer och kringutrustning än gemene Win kund.

Så att iTunes kommer till Win är nog inte helt glasklart, däremot gör nog Apple klart programmet om utifall att dom får fortsätta o utvidga sin Music Store även till PC då.

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 11:11

det är väl oerhört smart att testa det på mac-världen först. hade det floppat så hade dom ju varit säkra på att det skulle floppa med windows och resten av världen oxå.

jag tror inte att skivbolagen kan motstå frestelsen att sälja musik på det här sättet.

snacka om att tjäna pengar, 10:- för en låt, ca 150:- för ett album. vet inte hur mycket Apple tar, men dom lär ta mindre betalt än vad vi cd-tillverkare gör, och distributörer och skivaffärer, och tryckerier, och formgivare osv.

det kommer väl prenumerationer oxå, 200:- i månaden, så får du välja 30 hits från en lista anpassad efter musiksmak.

möjligheterna är oändliga. nästan.

• Medlem
  • 2003-05-14 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
snacka om att tjäna pengar, 10:- för en låt, ca 150:- för ett album.

är det inte $ 9.99 för ett album?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 11:45

Anledningen till att de fem stora skivbolagen i världen satsat på Apples iTunes Music Store och AAC är naturligtvis att det är genialiskt. Men som alla stora idéer blir det geniala inte uppenbart förrän långt senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 13:03
Citat:

Anledningen till att de fem stora skivbolagen i världen satsat på Apples iTunes Music Store och AAC är naturligtvis att det är genialiskt. Men som alla stora idéer blir det geniala inte uppenbart förrän långt senare.

Visst är det en genial idé. Men jag tror som sagt att Apples marknadsstorlek avgjorde mer än hur pass bra iTunes Music Store är.
Märker skivbolagen att detta inte var en bra ide, pga piratkopiering eller någonting annat så är det mycket enklare att stänga ned en tjänst för 3% än en för 97%.

1
Bevaka tråden