Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö problem...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-14 00:09

Hej !

Har köpt min ibook i usa och har lite problem med att instalera åäö. Har lyckats få dem i wordsprogrammet men skulle vilja ha dem med typ kortkomandon på tangentbordet. Har haft mac sedan februari, så jag är ingen super haj på det hela.
Någon som har några bra ideer?:confused:

Du har inte funderat på att köpa ett svenskt tangentbord då? Kostar en slant iofs, men det borde ju vara mycket skönare att använda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 00:43

Det är väl bara att ändra inställningarna under Internationellt (International)?

Jag har ett tyskt tangentbord till en av mina datorer. Det funkar hur bra som helst.

• Medlem
  • 2003-05-14 11:53

Har inte råd att köpa nytt tangentbord just nu, måste först köpa lite mer ram och sånt.
Var hittar jag "international"? Kan man ersätta några av tecknen på tangentbordet som man stort sett inte använder till åäö?
hur?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 12:09

Inställningsprogrammet International (Internationellt) hittar du under Control Panels (Inställningar) som vanligt.

Du kan skriva på svenska med ett amerikanskt tangentbord, eller vilket tangentbord som helst. Man lär sig snart var tangenterna sitter.

• Medlem
  • 2003-05-14 12:10

tusen tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 12:25

Ett tips: Jo, som sagt har jag ett tyskt tangentbord till en av mina datorer. Det enda som skiljer är tre bokstäver: Y (är Z på en tysk dator), Å (tysken har Ü) och Z (Y på krautarnas datorer). Så jag skrev ut de tre bokstäverna i 18 punkters storlek, klippte ut dem och tejpade fast de små lapparna på tangenterna. Funkar bra.

1
Bevaka tråden