Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta projekt från Cubase till Logic?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nyss fått min nya macbook och ska installera Logic Studio 8 i helgen. Tidigare körde jag Cubase SX3.

Nu vill jag ju få över mina projekt till Logic på ett enkelt sätt. Eftersom Cubase saknar en del vettiga funktioner så kommer jag få audio mixdowna varje spår för sig, manuellt. Men never mind. Det kan jag ta. Eller har ni nån lösning?

Men det jag undrar är om det går att flytta midispår från Cubase till Logic? Alltså inte instrumentens inställningar och liknande utan helt enkelt informationen som jag spelat med mitt midiklav - som talar om för vilken synt jag nu väljer hur den ska spela. Ya know. Är jag tydlig nog?

Eftersom 90% av spåren inte är färdigställd kommer jag ju vilja ratta ljud och då sitter jag hellre med ett midispår än ett audiospår om möjligheten finns.

Tjo,

Peter

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-28 23:28

Bara själva midispåret ska gå att exportera direkt från cubase och köra i logic, utan problem.

Du får inte med någon autmationsdata eller sånt dock, enbart mididata.

"OMF export" kan vara nåt att googla, kan inget om det själv dock.

Exporterar man OMF så får man med audioregionerna, pan, bör få med clipgain-volymautomation för regionen men mycket mer än så tror jag inte.

Du bör även kunna ställa in handles på regionerna hur mycket den ska ta in förutöver själva regionen.

Men inte nån midi...vad jag vet.

- exportera midit som midifiler
- bounca ut spåren separat samt mixat
- ta snapshots.jpg av dina automatiseringar och försök återskapa dem
eller vad tusan! börja om på ny kula med din nya dator. Bara se till att få in midifilerna och en bounce som referens.

Eller varför inte bara exportera all MIDI som "type 1" (se till att du inte mutat någon kanal bara, för då försvinner den).

All MIDI info hänger med i en export, och blir en MIDI-fil som kan öppnas och användas i alla sequencers.

OMF gäller enbart audiospår.

För övrigt så kan du med rätt inställningar öppna ett SX project i Logic 8. Huruvida du tappar funktioner osv är okänt för mig.

1
Bevaka tråden