Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder fler AAC än Apple?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köper kanske snart en (Sony) cd-växlare till bilen och önskar naturligtvis möjligheten att spela m4e-filer istället för/utöver mp3 och cdda.

När tror ni att fler företag hakar på AAC?

Jag skickade ett mejl till Sony Support, men jag har ännu inte fått svar...

Varför inte en iTrip?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson:
Varför inte en iTrip?

Vad är "iTrip"? Ironi för användning av en Ipod i bilen?
:rolleyes:

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-05-14 09:09

Andersson syftar på FM-sändaren till förra generationens iPod. Väldigt stilig sak.

http://www.griffintechnology.com/products/itrip/

Tillägg: Jag hade en vanlig CD-växlare i min förra bil. När jag bytte bil skippade jag CD-växlare och skaffade en MP3-stereo istället (allstå en som läser MP3-skivor, vilket ger ca 10 album, precis som växlaren gjorde). Nästa gång så blir det nog en iPod med FM-sändare.

Svaret på trådens fråga är utan tvekan JA. Men då de flesta precis börjat stödja MP3 lär det dröjja innan du ser bilstereos som stödjer AAC.
Men AAC är nästa steg i utveckligen, det är en standard, vilket gör att tillverkare av tex bilstereos vågar köra den i sina produkter. Utan risk att det kommer en uppdatering 2mån efter tillverkningen startat.

Vilket oftast är fallet med icke-standarder, ta Xvid, 3ivx, WMA osv..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Vad är "iTrip"? Ironi för användning av en Ipod i bilen?
:rolleyes:

Absolut ingen ironi menad eller avsedd. Har du en iPod, skaffa en iTrip i stället för en CD-växlare.

Har du ingen iPod, skaffa en, det blir hur som helst billigare än en CD-växlare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 10:30

Alphonze,

För ett halvår sedan köpte jag en ny stereo till bilen (då den gamla blev stulen) och då jag beskrev mina önskemål för försäljaren, sa han:

-"CD-växlare?! Det har jag inte sålt några på ett halvår..."

Min gamla bilstereo (hann bli 1 år i min ägo) hade CD-växlare. En växlare som jag i ärlighetens namn sällan bytte skivor i.

Min nya spelare klarar MP3, såväl i uppspelning som i text-displayen.

Strunta i CD-växlare, utan satsa på en bilstereo med MP3/AAC-stöd istället, alternativt en iPod med iTrip.

-Torkel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson:
Absolut ingen ironi menad eller avsedd. Har du en iPod, skaffa en iTrip i stället för en CD-växlare.

Har du ingen iPod, skaffa en, det blir hur som helst billigare än en CD-växlare.

Jag trodde först att det var lite skoj eller ironi, men nu när jag läst inläggen så visst visste jag vad en Itrip är... (slår mig för pannan). Ursäkta mig om du upplever att jag anklagade dig för nå't...

Ja, Ipod är ju inte dumt faktiskt. Jag blev lite insnöad på Sonys mp3-cd-växlare (ca 3.600:-) eftersom jag har en mycket bra Sony kassett-bilstereo i övrigt samt att det är "riskfritt" att ha en osynlig växlare samt cd-kopior liggande i bilen.

En Ipod kan man ju glömma lätt och på så sätt kan nå'n annan "hitta" den.

Är inte Itrip olagligt i Sverige?

Har Ipod vanliga analoga linjeutgångar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Jag trodde först att det var lite skoj eller ironi, men nu när jag läst inläggen så visst visste jag vad en Itrip är... (slår mig för pannan). Ursäkta mig om du upplever att jag anklagade dig för nå't...

Hehe, absolut inte

Citat:

Är inte Itrip olagligt i Sverige?

Jo, det är ju en FM-sändar mojäng. Frågan är hur stor risken är att åka fast. Och i ärlighetens namn, hur många av dina mp3'or är "vita"?

Citat:

Har Ipod vanliga analoga linjeutgångar?

3,5 mm stereoplugg (för vanliga hörlurar)

[edit? fördömda smiley's *åkallar Den Onde*]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson:
Och i ärlighetens namn, hur många av dina mp3'or är "vita"?

Tro det eller ej, men faktum är att varenda mp3:a jag har är helt ok enligt svensk lag. Det är faktiskt tillåtet att få kopior från nära och kära. Men de flesta är mina egna cd-rippar som jag använder i min Tibook som mobilt musikskafferi...

Håll er till tråden tack!

AAC (MPEG4) kommer i princip alla hårdvarutillverkare stödja inom 2 år.
Speciellt Sony är pigga på AAC. Eftersom dom har varit med och utvecklat det.

T.e.x alla mobiler som stödjer MMS klarar redan nu AAC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-15 11:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Absolut ingen ironi menad eller avsedd. Har du en iPod, skaffa en iTrip i stället för en CD-växlare.

Har du ingen iPod, skaffa en, det blir hur som helst billigare än en CD-växlare.

ITrip skulle börja säljas till våren. Sommaren är snart här men vi har inte sett en iTrim säljas än.
Det är en bra grej men den finns bara som annons på Griffins hemsida.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Håll er till tråden tack!

AAC (MPEG4) kommer i princip alla hårdvarutillverkare stödja inom 2 år.
Speciellt Sony är pigga på AAC. Eftersom dom har varit med och utvecklat det.

T.e.x alla mobiler som stödjer MMS klarar redan nu AAC.

Jag håller med, en iTrip diskussion råder redan här...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton:
AAC (MPEG4) kommer i princip alla hårdvarutillverkare stödja inom 2 år.
Speciellt Sony är pigga på AAC. Eftersom dom har varit med och utvecklat det.

Sony? Då verkar det ju "lovande" för min del. Tyvärr har jag inte fått något svar från Sony ännu...

(Men jag tvivlar mer och mer på en cd-växlare när det finns Ipod och andra mp3-spelare...)

  • Medlem
  • 2003-05-20 19:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Speciellt Sony är pigga på AAC. Eftersom dom har varit med och utvecklat det.

Ähem ... AAC (Advanced Audio Coding) är utvecklat av Dolby Laboratories ursprungligen för Dolby Digital Surround i biografer och är en direkt konkurrent till Sonys SDDS och den kompressionsmetod som används i det systemet. MPEG gruppen valde Dolbys teknik för ljud i mpeg4 precis som de valde mp3 från Fraunhofer Institute för mpeg1&2. Men Sonys olika divisioner är ju rätt bra på att inte samordna sig så de kan säkert klämma ur sig en Walkman som spelar upp AAC filer i alla fall. Precis som när Sony Music gör sitt bästa för att hindra att cdmusikspår blir mp3-konverterade samtidigt som Sony Konsumentelektronik säljer mp3 spelare - rätt schizofrent.

  • Medlem
  • 2003-05-20 19:47

Kan man bränna .aac - filer, alltså extrahera dessa som vanliga ljudspår på en cd-skiva, och måste man då ha ett brännarprogram som förstår sig på .aac som filformat? Gör programmen det?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-05-21 13:17

Inbyggt i iTunes4 - när man köper musik från Apple Music Store ingår rätten att bränna till vanliga cdformatet för egen lyssning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av codey
Ähem ... AAC (Advanced Audio Coding) är utvecklat av Dolby Laboratories ursprungligen för Dolby Digital Surround i biografer och är en direkt konkurrent till Sonys SDDS och den kompressionsmetod som används i det systemet. MPEG gruppen valde Dolbys teknik för ljud i mpeg4 precis som de valde mp3 från Fraunhofer Institute för mpeg1&2. Men Sonys olika divisioner är ju rätt bra på att inte samordna sig så de kan säkert klämma ur sig en Walkman som spelar upp AAC filer i alla fall. Precis som när Sony Music gör sitt bästa för att hindra att cdmusikspår blir mp3-konverterade samtidigt som Sony Konsumentelektronik säljer mp3 spelare - rätt schizofrent.

Ähem. På dig själv...
"The idea was to start fresh and take the best work from the world’s leading audio coding laboratories. Fraunhofer Institute, Dolby, Sony and AT&T were the primary collaborators"

Från Dolby själva:
"AAC provides up to 48 channels of audio, sample rates of up to 96 kHz, and can achieve ITU-R broadcast quality at 320 kbps for a 5.1-channel audio program. Developed and standardized as an ISO/IEC specification by four industry leaders (AT&T, Dolby Laboratories, Fraunhofer IIS, and Sony Corporation), AAC is supported by a growing number of hardware and software manufacturers."

Btw, den bästa AAC encodern för Mac (finns ju bara typ 2st) är Sorenson MPEG4 som används i Squeeze. Som är FHIIS Pro (tror jag det hette)

Med risk att gå ifrån trådens ursprung än en gång, varför inte satsa på en bilstereo med aux/linjeingång och koppla ipoden dit. Lär ju bli bättre ljud än med iTrip, samt fullständigt lagligt. Så slipper du vänta på att aac-spelare kommer ut på marknaden.

1
Bevaka tråden