Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audiospelare till Mac - Vilket är bäst?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 09:36

Jag testar för tillfället på Audion. Gillar det faktum att det inte tvingar mig att lägga allting i ett bibliotek, även om jag bara vill spela låten en gång. Jag tycker man ska hålla spelare och playlist/biblotek separat, vilket inte görs i iTunes, tyvärr.

Finns det några andra bra audioprogram till Mac? Har hört talas om SoundJam, men det finns väl bara till OS 9?

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 14:56

Öppna preferences i iTunes, välj advanced och klicka ur "Copy files to iTunes Music folder when adding to library". Då kan du ha alla filer på olika ställen och göra playlists i iTunes.

Soundjams utvecklingsteam köptes upp av Apple för att utveckla Itunes istället... Således stannade utvecklingen vid gammal Mac OS-kod. Soundjam hade lite plottrigare användargränssnitt med flera inställningar än Itunes.

Vad är du ute efter? Ett bra GUI? Bra ljudkvalité? Mer features?

GUI/UI och coolhetskänsla får du med iTunes.

Med Audion så får du mycket bättre ljudkvalité. Men däremot kan du ännu inte spela upp AAC (nu spelar den upp MP3, MP2, MP3Pro, WMA, AIFF, WAV) men lär säkert komma.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
Öppna preferences i iTunes, välj advanced och klicka ur "Copy files to iTunes Music folder when adding to library". Då kan du ha alla filer på olika ställen och göra playlists i iTunes.

Hehe, sämsta funktionen i iTunes om ni frågar mig

• Oregistrerad
  • 2003-05-15 13:43

Det var inte alls så jag menade. Jag menade ATT SPELAREN och PLAYLISTEN ska hållas separat. D.v.s när jag spelar upp en fil i iTunes så vill jag kanske inte att den ska läggas till i biblioteket och sparas där. Skitjobbigt, speciellt när man är van vid Winamp. Verkar ett dummt steg från Apple's sida, måste jag säga...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 13:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hehe, sämsta funktionen i iTunes om ni frågar mig

Bästa funktionen i iTunes om ni frågar mig
Men det är ju en helt annan diskussion.

Jag har börjat använda Audion och den känns väldigt smidig. Bara att den liksom vill fastna när man klickar på den och sen om man råkar svisha lite med musen så flyger den utanför skärmen och blir väldigt jobbig att hitta igen. Det här låter förmodligen helt konstigt.

Med Audion är det löjligt enkelt att kopiera (den skrivskyddade) musiken från iPod, men det kanske man ska tala tyst om

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 09:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Med Audion är det löjligt enkelt att kopiera (den skrivskyddade) musiken från iPod, men det kanske man ska tala tyst om

Bra info. Jag har två datorer och ett helvete pga det. Ska prova Audion.

• Oregistrerad
  • 2003-05-21 10:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Det var inte alls så jag menade. Jag menade ATT SPELAREN och PLAYLISTEN ska hållas separat. D.v.s när jag spelar upp en fil i iTunes så vill jag kanske inte att den ska läggas till i biblioteket och sparas där. Skitjobbigt, speciellt när man är van vid Winamp. Verkar ett dummt steg från Apple's sida, måste jag säga...

Jo det är ju mycket bättre att ha femtioelva playlists och bibliotek så man aldrig hittar det man söker...
[Hur många gånger har man inte hört "superDOSanvändare" säga: "-Nu... nä... menhär då? nä...]

Fast visst blir det mycket i biblioteket så man använder ju playlists (subsets) och brötar bara in i bibioteket när man behöver få en samlad blick...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-21 10:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man

Håller med. Winamp är fortfarande den bästa mp3-spelaren jag träffat på. Skulle vilja se nåt i den stilen till OSX.

Dra in låtar i playlisten, utan att behöva spara/skapa ny playlist - rakt och simpelt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Håller med. Winamp är fortfarande den bästa mp3-spelaren jag träffat på. Skulle vilja se nåt i den stilen till OSX.

Dra in låtar i playlisten, utan att behöva spara/skapa ny playlist - rakt och simpelt.

Audion?
Och förresten finns Nullsoft WinAmp (med det namnet) till OS X. Har dock inte hört något mer från dom på typ 1 1/2 år.

Och för att förvirra ytterligare. Så finns MacAmp till Windows!

(för övrigt så är MacAmpLite mycket bra MP3 spelare) www.macamp.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 10:32

Jag håller en stor slant på Audion. Älskar att länka mot folder med musiken på hårddisken, ska man leta efter nåogt är det som att gå igenom en filstruktur. id3-taggar blir inte lika viktiga att de är korrekta då. Istället för iTunes där man får sitta i evigheter och fixa felaktiga taggar för att låten ska var apå rätt ställe i playlisten.

Dock blir Audion (Panic) lite segt med för mycket musik på hdn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-21 11:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Audion?
Och förresten finns Nullsoft WinAmp (med det namnet) till OS X. Har dock inte hört något mer från dom på typ 1 1/2 år.

Och för att förvirra ytterligare. Så finns MacAmp till Windows!

(för övrigt så är MacAmpLite mycket bra MP3 spelare) www.macamp.com

Audion är bra så länge man inte vill köra playlists i winamp-stil vilket jag tycker är helt överlägset alla mp3-spelare jag testat. Ett litet playlistfönster med pyttetext, dubbelklick på fönstret och allt fälls ihop till en en slimmad spelare som inte är ivägen. Finns ingen spelare för mac som motsvarar detta. (det skulle vara winamp för mac då, men den verkar numera vara bortglömd)

• Oregistrerad
  • 2003-06-02 17:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Soundjams utvecklingsteam köptes upp av Apple för att utveckla Itunes istället... Således stannade utvecklingen vid gammal Mac OS-kod.

Detta är inte med sanningen överensstämande. SoundJam finns visst till X, fast då måste man köpa det bundlat med senase Toast. Som grädde på moset får man då också två-kanalsredigeraren PEAK LE från BIAS. Allt för den facila summan av ca. 1750 SEK vilket är billigt om man ändå tänker investera i lite ljudprogram.

• Medlem
  • 2003-06-02 18:32

Nu tror jag det blivit lite förvirrat här...

"SoundJam" och "Jam" är två olika program...
SoundJam används till mp3 och Jam används för CD-bränning de luxe...
(Och Roxio Jam bundlas mycket riktigt med Bias Peak LE)

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot

Som Cristopher sa ovan:

http://www.winamp.com/download/mac/

Edit: Oops, det var visst bara en Classic version

• Medlem
  • 2003-06-02 19:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
Jag håller en stor slant på Audion. Älskar att länka mot folder med musiken på hårddisken, ska man leta efter nåogt är det som att gå igenom en filstruktur. id3-taggar blir inte lika viktiga att de är korrekta då. Istället för iTunes där man får sitta i evigheter och fixa felaktiga taggar för att låten ska var apå rätt ställe i playlisten.

Jag håller med den funktionen är guld värd. Man sorterar snabbt upp sina låtar i finder och får sedan en smidig meny med allt i. Det är dessutom lite roligt med alla olika skins som man kan byta mellan. Jag gjorde ett par själv för något år sedan. Det var ganska enkelt. Radiodelen är också överlägsen iTunes magra urval. I Audion får man hur många radiostationer som helst att välja mellan.

• Oregistrerad
  • 2003-06-02 19:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
Nu tror jag det blivit lite förvirrat här...

Alldeles riktigt, var just på väg att korrigera min förhastade kommentar men du hann före. De snarlika namnen förvirrade ett redan förvirrat huvud.

"SoundJam" och "Jam" är två olika program...
SoundJam används till mp3 och Jam används för CD-bränning de luxe...
(Och Roxio Jam bundlas mycket riktigt med Bias Peak LE)

• Medlem
  • London
  • 2003-06-02 20:40

Ingen som testat xmms och fastnat för det? Det installeras lätt med Fink, då får man playlists på det sätt som ni verkar vilja ha (tror jag).

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-13 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Ingen som testat xmms och fastnat för det? Det installeras lätt med Fink, då får man playlists på det sätt som ni verkar vilja ha (tror jag).

Tänkte just nämna detta.
XMMS gränssnitt är en exakt kopia av WinAmp, och det borde inte vara några större problem att få till det i OSX.
Kanske finns redan en färdig portning?
Att jag inte tänkt på att kolla efter detta tidigare... är lite less på iTunes själv faktiskt.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-13 13:50

WinAmp-fans, jag tror detta är vad ni letar efter!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
WinAmp-fans, jag tror detta är vad ni letar efter!

Hmmm...
Senast uppdaterad oktober 2001...

Haha... Jag hittade en beta version av Soundjam på en gammal skiva jag hade. Fungerar hur bra som helst i Mac OS X

• Medlem
  • 2004-04-10 02:21

Ärligt talat tycker jag att iTunes vinner i längden. Vill man kopiera en fil, så drar man bara ut den från spellistan till skrivbordet. Vill man leta rätt på något, så skriver man bara i sökfältet. Spellistor är ju hur lätt som helst att göra. Du kan ju ha en som heter temporär, som du tömmer och fyller efter behov. Smarta spellistor och betygssystem. Jag tycker att dessa funktioner gör den helt överlägsen. Det gäller bara att komma över hindret att lita på spellistan, och glömma Finder.

• Oregistrerad
  • 2004-04-10 23:25

JAg vet inte om det är mina öron som bedrar mig men har Audion bättre ljud än Itunes? Lite mer attack och klarhet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-10 23:54

Om man bara vill lyssna på en låt utan att lägga till den i MP3-biblioteket, så öppnar man den i QuickTime Player helt enkelt. Det gör jag alltid.

så, nu. vilken är den bästa spelaren till osx?

den där spåelaren som är lik winamp var ju.. kass!

1
Bevaka tråden