Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard slukar ram fast jag inte har några program igång.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rukriken säger...

På min macbook så använder leopard sig utav ca 500mb ram fast jag inte har ett enda program startat...

Är det så för er med eller är det endast på min burk som det tar upp så mycket ram?

Och vad kan jag göra för att frigöra minnet, finns det något program eller så ?

MVH / M

Du ska inte göra något för att frigöra minnet, för så där är precis som det ska vara. Eftersom arbetsminnet är snabbare än hårddisken är det bättre för prestandan om så mycket som möjligt kan laddas in i arbetsminnet och sedan i bästa fall in i cacheminnet. Eftersom du inte har några program igång kan operativsystemet använda hela arbetsminnet till sina processer och kommer då att använda så mycket som möjligt.

En del av minnet är inaktivt. Det behövs egentligen inte längre, men det finns kvar i arbetsminnet för att kunna användas igen om det skulle behövas. Vill du starta ett nytt program kommer det programmet att kunna ta av det inaktiva minnet, men det kan också leda till att annat minne flyttas ner en nivå till hårddisken.

Du kommer att märka att du förr eller senare bara kommer ha några MB minne "ledigt", men det är helt som det ska vara och är inte konstigt alls.

Där ser man...

Tack för ett utförligt svar uppskattas.

/ Micke

1
Bevaka tråden