• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-01 13:04

Hej!

Jag tänker ställa en (säkerligen) dum fråga...men frågar man inte får man inte lära sig någonting...

Jag har gjort ett 32-sidigt magasin som skall tryckas i USA. Saken är den att jag normalt sett alltid arbetat i Quark men tänkte nu, för min egen utvecklings skull, använda InDesign. När jag skulle leverera så ville tryckeriet ha det som "spreadsheet". Uppslag tänkte jag och lade sid 32 til vänster om sid 1 och gjorde pdf från InDesign.

Problemet uppstod när tryckeriet skulle ha det utskjutet. Aha, Inbooklet SE tänkte jag, och det verkade ju helt ok efter en diskussion med min kontaktperson på tryckeriet.

Frågan är dock hur man hanterar det om man har bilder som går rakt över två sidor? För när jag använder Inbooklet SE så strular det till det på just de sidorna. Skall man dubbla dem och liksom inte låta dem gå över på motstående sidor? Någon med erfarenhet av sådant här? Jag lämnar normalt sett alltid singel-EPS eller PDF:er...

Mycket tacksam för råd då jag skall fixa detta idag.

OBS! Har även bumbat en gammal tråd med detta inläggning då jag sökte på utskjutning, någon moddare kanske kan slänga den så den inte ligger dubbelt.

Mvh

Thomas