Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att göra tryckfärdiga pdf:er till dagspress

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har jobbat som grafisk formgivare i några år men frilansar sedan ett år tillbaka. När jag började frilansa blev jag automatiskt själv ansvarig för tryckfärdiga pdf:er.
Och när det gäller inställningar i CS-programmen till tryckerier som levererar provtryck har det hittills inte varit några problem.
Men, det är när det gäller dagspress som jag darrar lite när jag gör pdf:er.

Till detta aktuella jobb har jag gjort ett motiv i Photoshop som täcker hela ytan.
Djupsvart bakgrund. Det krävs verkligen att nyanserna är tydliga annars försvinner viktiga detaljer.
Jag har behållit bilden i rgb-läge ock skickat iväg öppna Indesign-dokument så att tryckeriet själv kan konvertera till sina olika profiler.
Motivet är använt som poster, busskyltar, vykort, etc.
Nemas problemas.

Och nu är det således hög tid för dagsannonser.
Jag konverterar bilden till dagspress-profilen i Photoshop för att sedan ytterligare dra lite i kontrasterna utan att gå för långt (har aktiverat Tryckbarhetsvarningen). Därefter ändrar jag färginställningen även i Indesign till dagspress (alltså "Fargpressen_v3").

Sen har jag provat att göra pdf:er på 3 sätt:
1. Jag exporterar direkt till pdf med "press quality"-inställningen.
2. Jag exporterar till eps och kör den sedan i Distiller där jag väljer "press quality".
3. Jag exporterar till eps och kör den sedan i Distiller där jag väljer "PDFX1Swe_Newspaper2006" (enligt Tidningsutgivarnas egna rekommendationer...).

Resultatet är följande:
1 och 2 ser grådasiga ut.
Men det gör väl alla pdf:er som ska till dagspress...?
3:an däremot, som är gjord helt efter TU:s guidelinjer (tror jag ivarjefall), ser för jävlig ut.
Den är helt ljus, som om att man lagt en vit 50%-genomskinlig platta över eller snarare hällt ut en halvliter mellanmjölk över den.

Det känns otryggt att inte få provtryck i detta fallet.
I dagspress är det liksom kört när du väl skickat över pdf:en. Resultatet ser du först i tidningen.
I Photoshop får man en fingervisning på skärmen hur bilden ser ut i tidningen med rätt färginställning. Kan man på samma sätt simulera den färdiga pdf:en och få en visuell bild på skärmen av hur det slutliga resultatet i tidningen blir på ett ungefär?

För att simulera på skärmen använder du Avancerat > Tryckproduktion > Förhandsgranska utdata och väljer Fargpressen som din simuleringsprofil. Sedan kryssar du för simulera vitpunkt och då aktiveras också simuleringen av svartpunkten.

Många tycker att denna simulering överdriver det resultat man sedan kommer att få i trycket, men det beror mycket på att man har ett antal svarta och vita ytor på skärmen som blir referenstoner. Då ser det svarta väldigt blekt ut och det vita mycket smutsigt. Gå in i fullskärmsläge och förstora dokumentet så att du bara ser det på skärmen. Då är det enklare att adaptera mot hur bilden ser ut.

MVH/Stefan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 17:29

Du har antagligen råkat ut för konverteringsproblem här.

Du gör också onödiga omvägar över Distiller samt att exportera till EPS inte ger så bra färgstyrningsfunktioner. Profiler försvinner bland annat.

Har du provat att exportera direkt från InDesign och vad står då i målangivelsen under Output efter Dokument CMYK - XXX

Med XXX menas då en ICC-profil, bör stå fargpressen_v3.icc.

Om man kör genom Dagspressinställningarn i Distiller med eps-filer så tvingar Distiller till Färgpressen från Colormatch RGB oavsett vilken RGB du använt. Det förutsätter då att du lät RGB vara kvar när du skapade EPS-filen i InDesign. I Eps-filen följer inte ICC-profilerna med i RGB-bilderna. Distiller antar då att du använt ColorMatch RGB (enligt TU-inställningen) och översätter då fel om du använt till exempel AdobeRGB.

Om du ändrar färginställningen i InDesign så påverkar det inte dokument som redan finns. Färginställningen avgör bara vilka profiler ett nytt dokument ska få. För att ge ett dokument en annan profil måste du tilldela den profil du ska exportera mot. Och det är här jag tror det har blivit fel för dig.

Prova att tilldela fargpressen_v3.icc till dokumentet i fråga. Exportera med TU-inställningen men ändra så att även CMYK konverteras, alltså låt den inte stå på att "bevara värden". Gör du denna ändring så måste du även ändra målprofilens inställning till Dokument CMYK och efter det ska det då stå fargpressen_v3.icc.

Så som TUs inställning är gjord är den att betrakta som ett virus. Den konverterar alltså inte redan CMYKade bilder till fargpressen som man säkert vill att till exempel ISO_Coated bilder ska bli. Och om man ändrar Color conversion till att inte bevara värden utan att ändra till Dokument CMYK så får man fyrfärgssvart text.

Alltså för att detta ska funka i InDesign, och det gör det, så måste man veta hur man ska ställa in det. TU-inställningen är inte korrekt som den är.

1. Tilldela dokumentet målprofilen
2. Exportera till PDF/X-1a i olika varianter beroende på bildupplösning och med eller utan skärmärken.

Du har sen en perfekt tryckbar PDF.

Använd inte Press Quality.

Lycka till

Janne Suhr

http://www.tu.se/document/Fargpressen_v3_2007.zip

I zippen från tidningsutgivarna finns även en inställlningsfil för pdf-export. Så slipper du mecka med distiller.

Edit: Fel länk, denna ska det vara:
http://www.tu.se/document/PDFX1%20Swe%20Newspaper.zip

Tack för era svar!

När jag väljer Fargpressen i simuleringen känns allt igen.
Men jag hajar inte riktigt vad som menas med svart- respektive vitpunktssimulering.
Mycket riktigt som du säger, så ser det svarta väääääldigt blekt ut och det vita myyyyycket smutsigt.
Även i fullskärmsläge och vid förstoring.
Varför gör man så här?

Däremot plockade jag upp en annan dagspress-pdf från ett tidigare jobb och gjorde simulering på det (utan svart-vitpunkt...) och jämförde med den tryckta annonsen i Metro.
Såg helt ok ut.

1
Bevaka tråden