Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Focuslängd på 35mm kameror vs digitala?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 12:37

Jag sitter och leker med Stitcher som ju gör panoramor. För att det ska funka bra, vill programmet veta vilken brännvidd jag använder samt lite annat. När jag kollar datat på mina digitala bilder, ser jag att det är angivet 8 mm. Vilket ju i den analoga 35 mm världen är fish eye... Och bilderna ser mer ut som normal 35 mm... Det bör alltså finnas något sätt att räkna om brännvidden.

Någon som vet hur man gör?

• Medlem
  • 2003-05-14 12:42

Det är olika för olika kameror. Det brukar väl anges ungefär vad det motsvara i instruktionsboken. Runt 35mm är nog vanligt, i vidvinkelläge.

Diagonalen på bildytan(ccd-platta eller film) motsvarar normal brännvidd, sen får man ju räkna lite efter det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
När jag kollar datat på mina digitala bilder, ser jag att det är angivet 8 mm. Vilket ju i den analoga 35 mm världen är fish eye... Och bilderna ser mer ut som normal 35 mm...

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du kan mycket väl ha rätt i allt du säger men jag reagerar ändå på det här med att en brännvidd på 8 mm med din digitalkamera skulle motsvara fisheye med en analog småbildskamera. Är det brännviddsförlängningen du pratar om eller? Den måste väl i så fall variera från digitalkamera till digitalkamera beroende på CCD-sensorns storlek, och där vissa (väldigt dyra systemkameror) idag faktiskt ger precis samma utsnitt som en analog småbildskamera. Fisheye är namnet på en optik med en bildvinkel på 180 grader eller mer och som därmed förvränger verkligheten och böjer räta linjer, ju mer desto längre ifrån bildens mitt de befinner sig. Det finns även extremfisheye-linser från Nikon som har en bildvinkel på 220 grader, som alltså t.o.m. ser bakåt (ungefär som att ha ögon i nacken) vilket medför helt runda bilder. Bilder som är tagna med en fisheye-lins torde inte vara lämpliga för att skapa falska panoramor. Idealoptiken borde snarare vara en högklassig normal (50 mm), eller närmast motsvarande med digitalkameran.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 22:40

Jag var lite otydlig... Och jag håller med dig, Johan.

Min digitalkamera har en optik som motsvarar en 35 mm - 80 mm zomm på min gamla vanliga 35 mm kamera.

När jag tagit en bild med digitalkameran, visar filerna att det är 8mm som motsvarar ca 50 mm med min gamla kamera.

Vad jag skulle vilja veta är EXAKT vad 8 mm motsvarar i den analoga 50 mm världen... Vilket jag nu förstått troligen står i min manual. Kanske finns där en konverteringstabell.

Jag är ledsen men jag fattar fortfarande inte.

För att vara tydlig vill jag skilja på format och brännvidd och därmed, beträffande format, tala dels om (a) den digitala kameran och dels (b) den analoga småbildskameran (som alltså använder 135-film, vilken mäter 35 mm på höjden, men det glömmer vi för att inte blanda ihop begreppen). Det är även viktigt att skilja på focus och brännvidd som är två helt olika saker.

Med en analog småbildskamera registreras motivet, på filmen, på en yta som mäter 24 x 36 mm. Bland annat av kostnadsskäl så är den CCD-cell som ersätter filmen i digitala kameror oftast mindre än 24 x 36 mm och därmed påverkas utsnittet av bilderna, vilket man brukar kalla brännviddsförlängning. En vanlig brännliddsförlängning -- åtminstone när det gäller digitala systemkameror -- är omkring 1,5x vilket innebär att en optik med brännvidd 50 mm på den digitala kameran ger ett utsnitt som motsvarar ungefär 75 mm med den analoga småbildskameran.

Att normal (50 mm) med din kamera skulle motsvaras av (digital) brännvidd 8 mm skulle innebära en brännviddsförlängning på 6,25x vilket jag kan tycka låter väldigt mycket men å andra sidan har jag inte jättekoll på vad som gäller för billigare kameror typ pocket-variander. Siffran finns säkerligen i manualen till kameran. Kolla där eller på tillverkarens hemsida eller liknande. Alternativet är att leta rätt på kameraoptikens (digitala) brännvidd vilken ofta finns angiven fram på linsen, runt själva glaset. Du tycks veta att brännvidden på din kamera motsvarar 35-80 mm zoom på en analog småbildskamera. Om brännviddsförlängning 6,25x stämmer borde där i så fall stå 5,6-12,8 mm (eller liknande).

Hoppas att något av detta är till hjälp?

1
Bevaka tråden