Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCI Drumtraks eller Linndrum?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 15:02

Hej Alla på forumet!

Blev medlem idag och har genast en fråga angående trummaskiner närmare bestämt. Jag är på jakt efter en Eprom trummis, Linndrum eller Drumtraks. Vilken är att föredra? Jag vet att Linndrum låter lite varmare än Drumtraks när man kör orginal ljuden i drumtraks, men hur mycket skiljer de åt om man skulle köra Linndrum ljud i Drumtraks? (tanken är att jag tänkte ha lite olika eproms med KR55, Speak and Spell kagge och linndrum ljud och kanske oberheim DX snare...)Är de totalt olika eller påminner de om varandra? utseende mässigt så gillar jag Drumtraks mer den är renare liksom. Men hur är "svänget" i jämnförelse?
Kan tänka mig att det finns några själar här inne på forumet som har båda eller har kört båda.

Tack på förhand

/Jonas

Jag kör Linndrum (mkII) och SCI Tom (större variant av Drumtraks). I mitt tycke är det två synnerligen olika maskiner.

Linn har "Howard Jones" soundet och svänget. Svårt att förklara, men den låter väldigt laidback och punchigt. Det är dessutom en brutal pjäs med trägavlar och massor med arméplåt som skrämmer liv i mina plastiga 505-or och annat

SCI-maskinerna har däremot ett oerhört brutalt sound, fräsigt och smäller sanslöst.

Jag tycker valet är det här: Polerat 80-tal med punch, eller breakdance/elektro?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 19:54

Tack för svaret
jag förstår hur du menar, det jag undrar är om du får samma punchighet i ljuden på drumtraks om du sätter Linn ljud i den. eller om den har ett "tunnare/kallare" (om man nu kan säga så) i allafall. Nån som testat att köra Linn ljud i en drumtraks?

Annars är jag glad för din beskrivning.

Mvh
Jonas

Aha, då fattar jag hur du menar... nä, jag har bara kört originalprommar i bägge.

1
Bevaka tråden