Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

808 service i gbg?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en tr-808 som är i lite halvrisigt skick. funderar lite över om det är värt eller över huvud taget möjligt att få den lite servad av någon i göteborgstrakten. någon som vet någon som pysslar med sånt? vad får man räkna med att betala isf?

• Medlem
  • 2007-12-06 07:18

Vad är det för problem med den? Lite beroende på vad det är så kan säkert någon fixa den hemma, eller så måste den in till hardcore elektronikguru.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-06 09:00

Tommy Elf Musik på Södra Vägen är väl den första man komer att tänka på. Han är lite känd för att saker kan ta tid däremot!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-06 09:00

Beskriv problemen så är det lättare att bedöma vad som behövs. Jag tror att du kan få tag på någon här på 99:an om du inte vill göra jobbet själv. Min gissning är att det går på kanske 500:- i timmen plus pris för reservdelar som kan vara näst intill omöjliga att få tag på(knappar och rattar).

Det är fullt möjligt också att det kan löna sig mer för dig att få tag på en ny i bra skick och sedan sälja den risiga till någon som köper trasiga grejjer och lagar för egen del(*räcker upp handen*).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-06 11:51

är det inte dags för gbg 808 cleaning day snart igen?

det som är lite risigt på den är följande:
start/stop knappen fungerar dåligt eller inte alls.
dom små rattarna för justering av ljuden är slitna och har tappat en del plast.
det saknas några skruvar här o där. den står inte rakt (går att vippa på den om man trycker på ena sidan).
sitter helt enkelt inte ihop riktigt som den ska.
några av step-knapparna fungerar lite dålig och sitter lite löst.

det mesta av detta spelar egentligen ingen större roll. man får ju räkna med lite slitage på en såpass gammal maskin. jag tänker inte lägga ner massa pengar på att dom små rattarna ska se snygga ut t.ex.
men jag har ibland upplevt att kicken ibland inte låter fullt så mysig som den brukar, och vid några tillfällen har den sjungit till lite när jag vridit på tomtom-rattarna.

så det jag tänkte främst var om någon kunde skruva upp den och göra en liten genomgång samt skruva ihop den igen ordentligt, sätta i nya skruvar där dom fattas, så den känns lite mer stabil. start/stop-knappen vet jag inte hur svår den är att fixa. kanske bara behövs en omlödning?

hade säkert kunnat fixa en del själv men jag vet hur dom ser ut innuti (en hel del skruvar och pill för att få loss kretskortet) så jag ser hällre att någon med erfarenhet gör det. det tycker jag att den förtjänar.

• Medlem
  • 2007-12-07 12:55

Start/stop, inget att göra något åt om man inte vill byta ut den mot en annan switch. Vad jag vet så går det knappt att få tag på nya. Eventuellt kan man rengöra den på något sätt har jag för mig, men det är inte det lättaste.

Plast som har tappats på rattarna, kanske kan finnas ersättningsrattar på eBay om man vill ha originalrattar, annars bara att se vad man kan hitta som fungerar.

Skruvarna, ta med dig en av dem till t.ex. Kindstrands järnhandel på järntorget och kolla om de har något liknande. Clas Ohlsson kan också ha, annars får man kolla med något mer seriös skruvfirma. Finns en i Högsbo industriområde, men de har bara öppet 7-17 tror jag.

Step-knapparna, det skall tydligen vara standarddelar. Kolla vad det är för något, se om ELFA eller motsvarande har dem. Tema Elektronik som ligger i masthugget kan vara värt att kolla med också. Har du bara delarna är det inget problem att byta dem.

Att den sjunger till vid rattvridningar låter mest som om det är skrapiga pottar. Så var det på min 909:a om man inte använde den. Rattade runt en hel del på dem så gick det till sig. Fast du kanske har rattat i massor på dem? Om så är fallet så kan det vara läge att byta ut dem.

http://www.google.com/search?q=tr-808+parts gav rätt många bra tips på utbytesdelar och sådant.

På vissa 808:or tror jag att det finns två uppsättningar switchkontakter i start/stop men bara en uppsättning som används, bygla över till de andra så funkar det.
Jag har ersatt en med en lite microswitch som jag monterade på ett vinkeljärn brevid, det finns passande skruvhål. Orginalknappen får sitta kvar för den mekaniska stabilitetens skull.

Stepknapparna är väl likandana som i 303/606, finns på elfa har jag för mig. Jag har inte servicemanualen här dock så jag kan inte verifiera.

808 har väl släta stepswitchar ? ,, jag har några har jag för mig --- tb's har ju en liten runin på dom → ( [] ) eller minns jag fel?

Ursprungligen av kallback:

808 har väl släta stepswitchar ? ,, jag har några har jag för mig --- tb's har ju en liten runin på dom → ( [] ) eller minns jag fel?

Jepp, men det går att knipsa av den lilla pluppen!

Hans Olof: Här är lösningen på dina knapp-problem (fula leds dock)
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/231627-roland-tr808-renoveringssats-modsats.html

Det går även att köpa switcharna som sitter under plastdelen lösa för 5:-/st eller så på www.farnell.se nr 176434 eligt den röriga hemsidan http://www.sequencer.de/syns/roland/TR808.html

tack för info'n jgb!

kanske kan vara värt att skaffa en ny start/stop-switch då. eller strunta i det, den får nästan alltid en startspark av någon annan maskin så det är egentligen inga problem. bara lite ledsamt att se på medans den förfaller

att rattarna är slitna är inget som stör mig egentligen så länge dom fungerar. lite dumt när den orange lilla plattan har trillat av så man inte har något "sikte" kanske men det är ju ingen katastrof. kan man byta ut bara själva plasten (förutsatt att man hittar delarna) eller behöver man byta hela komponenten?

får fixa lite nya skruvar och skruva ihop den lite mer ordentligt. högsbo ind. omr. är inte långt härifrån

kanske kan vara värt även att byta ut en eller ett par av step-knapparna om det går att hitta. tema elektronik har jag varit på några gånger tidigare. bra affär!

bra att veta att det inte är nån fara om den sjunger till lite! blev lite nervös att det var nåt slags dödskrik. använder visserligen 808an en hel del, men just tomtomsen vrids kanske inte på dagligen.

@ frebrik
jo visst hade jag kunnat sälja den och köpt en som är i prima skick men så länge den funkar tycker jag det känns helt onödigt. det är en 808 som används ganska flitigt och jag är inte ute efter någon samlarklenod i mintskick. men iaf, bra att veta att det finns folk som lagar och fixar om det skulle vara något annat som gav upp i framtiden!

svarta knappar med blåa leds på en 808... känns som ren våldtäckt

men tack för länkarna!

1
Bevaka tråden