Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi, något skickas?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(svårt att komma på rubrik för min fråga)

Jag har köpt en iMac (Leopard) och ett Motu Micro lite usb midi-interface. Det är två inkopplade enheter som gör att resp. lampa blinkar (som om interfacet tar emot något), dessa är: Midi klaviatur och en gammal Roland ljudmodul.

- Nord Rack m.fl gör inte så att deras kanal-lampor blinkar (förrän man vrider på en ratt)
- Edirol midi-interface på PC'n tog inte emot någon signal på samma sätt (eller reagerade inte i vilket fall)
- Logic ser inte att det kommer midi controller information. Förrän man rattar eller spelar.

Det är inte farligt, verkar inte störa något. Men kanske onödigt att slita på lysdioderna.. och lite förvirrande. Vad tror ni om det?

Finns det en (gammal) midi standard att det ska skickas Keep-alive eller liknande?:confused:

Jag har också en gammal roland (jd800) som indikerar midi när den är inkopplad...och precis som du skriver upplever inte jag heller att det "händer" något.

Jag har inte kännt av några problem och den har blinkat i säkert 10 år utan att mina midiinterface har "dött" (eller dioderna) så du kan vara lugn.

Det är kanske ett vanligt förekommande "problem" på äldre Rolander, jag tror inte att tex min 2080 blinkar...(skall kolla, då den används aldeles försällan...)

Mvh

Det kan inte vara MIDI Time code, MTC, som skickas ut? Det stör ju inte så länge man inte gör större sysEx dumpar. Upptäckte att det finns en "MIDI sniffer" på S3000XL: en, så om ni har en så'n, eller förmodligen en anna AKAI också kan man kanske koppla på den på slingan och om det händer något?

/ Tomas

Active Sensing kallas det. Ingår i MIDI-standarden och är en "keep-alive" som du säger.

Tanken är att det ska gå max 300ms mellan varje Active Sensing. Om tidsgränsen överskrids ska burken stänga av ljudet, och på det sättet förhindra hängande noter.

Eller, så var tanken i alla fall. Jag känner till massor av äldre prylar som skickar ut eländet, men inget som använder det.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-12-07 14:05

Det finns väl oxå en del syntar som skickar nån form av hej här är jag medelande hela tiden... kanske är samma sak som active sensing.. min FS1R gör det tror jag... eller kanske dom där dioderna ska blinka när nått är kopplat?

Tackar

1
Bevaka tråden