Nu fick jag min förra tråd låst, tyvärr. Även om jag sökte och försökte få hjälp så hittade jag inte rätt, som till den här tråden.
En av anledningarna till att jag valt att starta en ny även om jag hittat rätt, är att det är mycket svårare av någon anledning att få hjälp i en gammal tråd som den här. Min gamla låsta tråd finns här: http://www.99.se/mac-os-x/288917-kopa-begagnad-imac-smidigt-fora-over-allt-fran-gamla-imacen-hur-gor.html Läs gärna den först
Min gamla dator är en iMac 20" 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo med OS 10.6.8 och den nya en iMac 21.5" 2,7 Ghz Intel Core i5
Jag har försökt få över den gamla datorns information via Flyttassistenten. Tyvärr så hade jag bara en gammal FW-kabel som inte hade samma kontakt som passar till den nya iMacen så jag fick använda en nätverkskabel.
Tyvärr fungerar inte det heller. Det startar upp och börjar som sig bör, men sen fastnar den med 1:29 tim kvar att föra över. (Första gångerna jag testade gick tyvärr min gamla dator ner i vila och stannade så jag fick bryta överföringen helt).
Vad jag egentligen vill helst är att få det exakt lika lätt som när datorn är helt nyköpt, och inte som nu tre månader begagnad och installerad, så att den skapar en exakt kopia av min gamla dator direkt.
Så verkade det inte bli enligt den uppstart jag började med innan, men jag antar att den kanske kopierat över min användare till den nya datorn och att allt det gamla legat under den?
Det finns alltså redan en användare som är admin på den gamla datorn och vad mig anbelangar så kan den och alla program m m som ligger där, som egentligen tillhör den förra ägaren, försvinna helt inkl hans partition för windows (som jag ändå inte tror mig använda så mycket att det är motiverat att ha installerat). Möjligen att jag gärna behåller MacOSX Lion, eftersom jag inte har den på den gamla och naturligtvis gärna slipper betala för den då den var installerad och de filer som verkar behövas för att brännas ut och installeras om, inte tycks finnas kvar på den nya datorn.
Jag ska testa en gång till att använda Flyttassistenten, men jag utgår från, som den pessimist jag är, att det slutar som sist, att det står i timmar utan att något händer när ca 1/3-del är överfört.
Jag är öppen för alla idéer om hur f-n jag ska göra för att komma vidare och få i ordning det här. Och utgå från att jag är komplett idiot och behöver tydliga förklaringar, eftersom det är så jag känner mig just nu...