Ska försöka fixa e-legitimation (kort) via min bank Nordea vilket verkar vara lättare sagt än gjort när man har mac (börjar fundera på om jag verkligen gjorde rätt som bytte från pc till mac).
Många av bankerna verkar basera sina säkerhetslösningar på en Netscape-funktion. Och den har bara hittat vägen in till Firefox och Internet Explorer (som jag har förstått det). Därför fungerar bara tex BankID till Firefox och inte till Safari för SHB:s del. Däremot kan jag använda mig av BankID mot tex försäkringskassan och Skatteverket. För man detta på tal under möte med SHB:s personal som sköter Internetbanken blir man angripen och stämningen blir allt annat än trevlig. Men det är en annan sak... Åter till huvudprogrammet!
Hur som helst jag har aktiverat kortet på en pc som man ska och när jag nu ska testa det på macen behöver jag ett apple-id för att kunna ladda ned säkerhetsdrivrutiner (eller nåt sånt).
Vem säger att du behöver ett Apple-ID? Har du fått en instruktion från banken? Kommer det upp en dialogruta? Berätta? Skärmdump, kanske?
Hur funkar Apple-id? Har fått för mig att det kostar att vara medlem? Eller är det gratis?
Det finns väl, åtminstone, två (2) typer/sorter av Apple-ID: ett för utvecklare och ett för iTunes Music Store. Har du dock för den ena funktionen kan du använda samma ID-namn (märkväl) hos den andra.
När det gäller ADC (Apple Developer Connection) för utvecklare så finns det olika nivåer. Allt från gratis (där är jag med) till många tusentals dollar för att få tillgång direkt till nya seeds av uppdateringar etc. Då är du troligen är kommersiell utvecklare på Mac OS X-plattformen.
Jag kan allstå inte se att du skulle behöva något Apple-ID av någon sort för att kunna ladda ned (och installera) säkerhetsdrivrutiner för E-legitimation. Apple har troligen, för att inte säja säkert, något öht med detta att göra. Däremot så behöver du tillgång till lösenordet för det (eller något av om det finns flera) konto som administrationsrättingheter på din dator. Men det har aldrig kallats för ett Apple-ID. Motsvarande i Windows-världen skulle vara att kalla administrator-lösenordet för Microsoft-ID.
Om det kostar måste jag säga att det blir ännu ett minuspoäng för mac...
Det känner mer som att någon på banken har varit okunnig/oinsatt om hur deras säkerhetslösning (e-legitimation) för Mac OS X fungerar. Bara det. Men väl det.