Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Winds of change?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är helt otroligt!

De senaste 3 månaderna har jag hjälpt 9 stycken olika bekanta (i olika grad av bekantskaper) med att installera deras första mac.

Det är alltifrån personer som köper dator för första gången (3 st), de som har enbart kört windowsplatform innan (2 st) och de som använt mac i skolan, arbetsplatsen eller provat på genom vänner (4 st).

Är det förändringens vindar som blåser eller slumpen? Jag vet inte, men otroligt kul för Apple.

Ålderskillnaden på personerna är 17 (den yngsta) till 54 (den äldsta). I inget av dessa fall så har jag blivit tillfrågad innan om vilken plattform de ska välja, utan de har tagit besluten att köra mac helt och hållet själva. Modellerna är spridda på 4 ibooks, 2 Imacs 17", 1 titan 15" och 2 PM dual 1 Ghz.

Min hjälp har bestått av att vara bisittare. De har fått installera helt själva, alltifrån extra RAM, ljudkort och system. Detta gör jag bara för att de ska "förstå" bättre och att det inte är något "hemligt" som bara en tekniker klarar av.

Det enda jag är kritisk till är att vissa återförsäljare tar ut sjukt mycket betalt i arbetskostnad för att t.ex sätta i mer RAM. (850 + moms i arbetskostnad för att sätta i 512 Mb extra RAM i en PowerMac känns inte rimligt)

Kanske slump, kanske början på något bra!

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 22:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Det enda jag är kritisk till är att vissa återförsäljare tar ut sjukt mycket betalt i arbetskostnad för att t.ex sätta i mer RAM. (850 + moms i arbetskostnad för att sätta i 512 Mb extra RAM i en PowerMac känns inte rimligt)

Håller med. Den insatsen tar max 3 minuter (plocka upp, sätta i, lägga tillbaka, tejpa igen) och skall enligt min mening ingå i normal service.

Roligt att ryktet sprider sig om Mac:ens förträfflighet bland dina bekanta. Har också känt detta bland bekanta i omgivningen.
- Skall jag köpa Mac, då eller?
- Klart du skall ha en Mac!
Sedan är det ju lika roligt att man själv kan sälja den till dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 23:02
Citat:

Min hjälp har bestått av att vara bisittare. De har fått installera helt själva, alltifrån extra RAM, ljudkort och system. Detta gör jag bara för att de ska "förstå" bättre och att det inte är något "hemligt" som bara en tekniker klarar av.

Men hur skulle det se ut om alla klarade av att fixa sin dator själv? Det ska vara svårt och kosta 850 kr plus moms per timme, och systemet ska vara ett helvete att förstå sig på, annars blir ju alla pc-tekniker arbetslösa. Det är ju service och support de tjänar pengar på, inte prylarna i sig.

Jag ger mig fan på att det finns ett litet program som heter GåSönderNu.exe i Windows, en dold process som drar igång automatiskt då och då.

Att ta betalt för en timmes jobb per dator och åtgärd är nog ett måste om man vill driva en supportverksamhet med vinst.

Man kan ju inte bara fakturera ut de där minutrarna själva åtgärden tar. Det finns alltid ett minimipris om man vill driva en seriös verksamhet. Startkostnad kallas det ibland. Små skitåtgärder blir i detta perspektiv väldigt dyra så då fixar man dom själv eller via en kompis som vet hur man gör.

...och tar ett högtidligt farväl av garantin!

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
...och tar ett högtidligt farväl av garantin!

Stoppa i mer minne finns beskrivet i handböckerna som följer med. Ingenting som tar bort garantin.

• Oregistrerad
  • 2003-05-15 10:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Att ta betalt för en timmes jobb per dator och åtgärd är nog ett måste om man vill driva en supportverksamhet med vinst.

Man kan ju inte bara fakturera ut de där minutrarna själva åtgärden tar. Det finns alltid ett minimipris om man vill driva en seriös verksamhet. Startkostnad kallas det ibland. Små skitåtgärder blir i detta perspektiv väldigt dyra så då fixar man dom själv eller via en kompis som vet hur man gör.

Har man en långsiktig relation till sina kunder, bjuder man på dessa minuter. Likaså bjuder man på telefonsupport i rimlig omfattning.
På så sätt sprider sig ryktet om ens egen förträfflighet och marknadsföringsarbetet sköter sig självt. Det har funkat för oss sedan 1982.

Absolut samma känsla hos mig, jag har fått ett flertal att byta från PC till Mac dels med övertalning och demo av OS X o dess förträfflighet men även folk som bara studerat en i smyg o därefter tagit steget.

Många nöjer sig inte heller med enbart en Mac utan köper ofta till något skoj, typ WLAN el iPod osv..

• Oregistrerad
  • 2003-05-15 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Det här är helt otroligt!
De senaste 3 månaderna har jag hjälpt 9 stycken olika bekanta (i olika grad av bekantskaper) med att installera deras första mac.
I inget av dessa fall så har jag blivit tillfrågad innan om vilken plattform de ska välja, utan de har tagit besluten att köra mac helt och hållet själva.
Kanske slump, kanske början på något bra!

Kul
Låter ju som om 'Mac' poppar upp i bakhuvudet på folk när de tänker 'Dator', och mer än så behövs ju inte
Får bara hoppas att du inte blir personlig guru med dygnetruntjour
Kan kanske bli lite jobbigt, för visst strular Mac/OSX oxå...

• Medlem
  • 2003-05-15 10:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Har man en långsiktig relation till sina kunder, bjuder man på dessa minuter. Likaså bjuder man på telefonsupport i rimlig omfattning.
På så sätt sprider sig ryktet om ens egen förträfflighet och marknadsföringsarbetet sköter sig självt. Det har funkat för oss sedan 1982.

Det låter som att jag kommer att bli kund hos er i framtiden, ... när "Mecenat-tiden går ut".

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Det låter som att jag kommer att bli kund hos er i framtiden, ... när "Mecenat-tiden går ut".

Ofta finns kostnadsfri hjälp här på 99mac med

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-15 11:14

Har en kompis som just köpt sin första Mac. En powerbook 12". Han är redan kär

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kul
Får bara hoppas att du inte blir personlig guru med dygnetruntjour
Kan kanske bli lite jobbigt, för visst strular Mac/OSX oxå...

Visst blir det så, men eftersom jag månar om plattformen så tar jag det med ett leende. Och deras bekymmer består oftast av hur man skapar en ny mapp, bifogar ett dokument i mailen och andra "småsaker". Det är ju inte på högre nivå än så....

1
Bevaka tråden