Det här är helt otroligt!
De senaste 3 månaderna har jag hjälpt 9 stycken olika bekanta (i olika grad av bekantskaper) med att installera deras första mac.
Det är alltifrån personer som köper dator för första gången (3 st), de som har enbart kört windowsplatform innan (2 st) och de som använt mac i skolan, arbetsplatsen eller provat på genom vänner (4 st).
Är det förändringens vindar som blåser eller slumpen? Jag vet inte, men otroligt kul för Apple.
Ålderskillnaden på personerna är 17 (den yngsta) till 54 (den äldsta). I inget av dessa fall så har jag blivit tillfrågad innan om vilken plattform de ska välja, utan de har tagit besluten att köra mac helt och hållet själva. Modellerna är spridda på 4 ibooks, 2 Imacs 17", 1 titan 15" och 2 PM dual 1 Ghz.
Min hjälp har bestått av att vara bisittare. De har fått installera helt själva, alltifrån extra RAM, ljudkort och system. Detta gör jag bara för att de ska "förstå" bättre och att det inte är något "hemligt" som bara en tekniker klarar av.
Det enda jag är kritisk till är att vissa återförsäljare tar ut sjukt mycket betalt i arbetskostnad för att t.ex sätta i mer RAM. (850 + moms i arbetskostnad för att sätta i 512 Mb extra RAM i en PowerMac känns inte rimligt)
Kanske slump, kanske början på något bra!