Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ojordat väggutag - Förstärkarhaveri?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en eMac som är anslututen till ett ojordat väggutag. Vågar man koppla in 3,5mm-utgången på ljudkortet till min Pioneer-receiver? Jag har för mig att jag läst att det kan skada en viss krets i nyare förstärkare. Någon som vet något? En sista utväg blir att skaffa ett ljudkort med optisk utgång.

  • Medlem
  • 2007-12-10 08:29

Koppla på du, borde inte vara något problem. Har kört så i många år på datorerna hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 09:24

I min förra lägenhet hade jag problem med att jag fick små stötar när jag kopplade in nätverkskabeln till min dator. När jag mätte upp spänningskillnaden mellan datorns jord och jorden på nätverksutaget fick jag ca 100V! Samma problem var det när jag kopplade in datorn till stereon. Men det funkade iaf men det kändes ju minst sagt sådär...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 09:26

Kopplade jag in datorn via ett jordat uttag i köket så var det inget problem. Jag hört att datorn skapar en sk virtuell jord om den inte kopplas in i ett jordat uttag och det är det som skapar problemet.

  • Medlem
  • 2007-12-10 09:43

Det finns iofs sladdar från 3,5 mm jack till rca (in på stereon) som har en sådan där klump på sig, den skall väl vara bra för att dämpa om det kommer lite tvära spänningar. Tror jag.

Jag skulle vara mer orolig för datorn än stereon, men det är jag det.

Jorden i vägguttaget är en skyddsjord, och den är till för att skydda dig och inte förstärkaren. Delar som är åtkomliga, t ex chassit, ska vara kopplade till skyddsjorden och om det av någon anledning blir strömförande ska stömmen ledas bort via skyddjorden och inte via den stackars människa som petar på burken.

Det problem som tommyc haft är nog mer kopplat (pun intended) till den jord som finns i likstömskretsar. När man kopplar ihop en dators krets med telenätet har man kopplat ihop två separata kretsar som inte nödvändigtvis delar samma jord. Speciellt inte -48V i telenätet... Men det ska moden/filter ta hand om och separera.

Om förstärkaren smäller pga att man kopplar in rätt sak i rätt hål är det ju en konstuktionsmiss, så jag håller med jgb om att jag nog skulle vara mer bekymrad över datorn, och mig själv

Tack för alla inlägg.
Här finns inga jordade uttag i detta huset. Inga datorer har gått sönder än så länge på grund av det.
Som sagt är det förstärkaren jag är orolig över.

Det här kanske kan minska risken för problem.

Art.Nr. 39-607, som jgb sa: "sladd med klump"
http://www.kjell.com/?item=39607&path=

Art.Nr. 30-411
http://www.kjell.com/?item=30411&path=

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-11 18:46

Separera signalen med dessa transformatiorer är en ganska bra grej. Jag har ett par liknande.
Förmodligen samma men inköpta på biltema. Jag inbillar mig att jag hör att de är inkopplade.
Det finns proffs varianter också, tillverkas av lundahl. De kan nog vara bra om man har
studiokvalitetskrav.

1
Bevaka tråden