Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU'n stampar takten

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-12 08:51

Har fått ett litet problem på halsen.

När jag kör cubase och sitter och meckat med några spår (inte så många, max 6 audiospår) så går CPU'n i taket efter en stund, eller den hoppar i takt och ljudet glitchar. Eftersom jag inte heter Merzbow finner jag detta högst irriterande.

Det hjälper då inte bara att starta om programmet, utan man måste starta om datorn för att det ska funka igen.

Jag hade samma problem med Ableton Live för ett tag sedan (och även cubase) men då trodde jag att det berodde på mitt solkiga Audigy-kort. Nu har jag dock köpt mig ett bra ljukort (emu 1820) men ändå kvarstår detta problem.

Min dator är inte purfärsk, men den har en 3,2 GHz-processor och 2 Gigisar i RAM, man tycker ju att den borde klara det? Jag har testat att tweaka XP, men får samma resultat.

Någon som har några bra tips på vad fanken det kan vara?

Alt tips på en ny dator (utan skärm/mus/tbord) som funkar ok och är billig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-12 09:05

Installera något program som kollar vad datorn håller för temperatur, kanske får den för dålig kylning.

Och använd Asio4All eller någon annan ASIO-drivare till ljudet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-12 09:11

Ja, får installera något temp-program och kolla det.

Provade Asio4All till det förra ljudkortet med exakt samma resultat, så jag tror inte längre att det det är där felet ligger.

Tack för tipsen.

Testa att göra ljudbuffrarna lite större.

1
Bevaka tråden