Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi trubbel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok jag har kollat igenom forumet men har inte hittat någon tråd som tar upp mitt problem.

Är just nu hemma hos morsan och farsan och har stött på lite problem. Telefonen får inte upp nätveket ens om jag lägger den vid den trådlösa routern. Nätverket funkar som det ska, min pb rullar på och samma med päronens pc. Anslutningen är ett adsl modem som är inkopplat till en trådlös router. Har någon en aning om vad det är som felar?

tacksam för hjälp
Niclas

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-12-13 10:01
Ursprungligen av slicknikk:

Ok jag har kollat igenom forumet men har inte hittat någon tråd som tar upp mitt problem.

Är just nu hemma hos morsan och farsan och har stött på lite problem. Telefonen får inte upp nätveket ens om jag lägger den vid den trådlösa routern. Nätverket funkar som det ska, min pb rullar på och samma med päronens pc. Anslutningen är ett adsl modem som är inkopplat till en trådlös router. Har någon en aning om vad det är som felar?

tacksam för hjälp
Niclas

Har du Broadcast eller Hide SSID påslaget i routern?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-13 11:15

Det kanske är gamla prylar. Min gamla airport-basstation fungerar inte med iPhone men de nyare fungerar.

kenjon: ssid verkar vara i ordning, hittade inte ens möjligheten att gömma ssid.
broadcast hittade jag ingenting om.

Eva: ja dom är väl halvgammla, routern (netgear) är kanske 2-3 år gammal. adsl modemet är dock gammalt som gatan.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-30 15:22

Har samma problem. Hittar inte mitt WiFi här hemma hur jag än gör. Har startat om både iPhone och router+modem, har tagit bort lösenord osv. men det fungerar fortfarande inte.

Den hittar på olika ställen i huset min grannes nätverk och jag har hittat flera olika andra WiFi'n i exempelvis skolan och inne i London och på Stansted Airport har jag hittat mängder av WiFin.

Varför hittar jag inte mitt WiFi? Routern är väl något år eller två gammal men modemet den är kopplad till är visserligen skitgammal, har hängt med sedan vi skaffade bredband (vilket var med en gång när vi kunde få det... vilket är gissningsvis typ 6 år sedan). Spelar detta någon roll? Min router är en D-Link om det är information av vikt, modemet är likaså D-Link. Bytte nyss bredband till Tele2 och fick med en trådlös router med inbyggt modem på köpet, skulle ju kunna koppla in denna och prova (helst inte dock, kör hellre med min D-Link än någon skitrouter) men jag skulle föredra ett svar först på huruvida det skulle ändra på läget om jag gjorde det?

(Och ja, jag hittar mitt nätverk från ett flertal olika datorer i mitt hus).

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-30 16:32

DSL modemet har väl inget med din Wlan router att göra. Om det är något fel så är det förmodligen på Wlan routern. Prova att byta kanal på ditt wlan, se till att mac access spärren är inte aktiv eller lägga till din iPhones MAC adress till listan på routern. Starta om routern kan oxå hjälpa.

Använder wlan routern b eller g eller det hembakade a protokollet? Jag skulle gissa att g fungerar bäst men b ska oxå fungera.

//Rob

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-30 16:38

Till vilken kanal är lämpligast att byta tror du? För att iPhone skall hitta den lätt.

Senast redigerat 2008-01-30 16:53
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-30 22:10
Ursprungligen av Occhino:

Till vilken kanal är lämpligast att byta tror du? För att iPhone skall hitta den lätt.

Det beror på om det finns många andra wlan i närheten. Det är alltid bäst att välja en kanal som inte används av dina grannar.

//Rob

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-31 01:24
Ursprungligen av Occhino:

Amerikanerna tillåter bara kanal 1-11 medans de europeiska tillåter 1-13 (dvs välj inget högre än 11)

Occhino:
Testat att reseta routern.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-01 12:40

Nu har jag iaf. fått ordning på det och jag vet inte om man skall skratta eller gråta. Felet var en bokstav med två prickar över. Mitt nätverk hette Solskensvägen. Jag bytte bara till Solskensvagen och iPhonen hittade nätverket med en gång.

Detta gjorde jag dock först efter att ha resetat min router och förlorat inställningarna för mitt breband, och det visade sig att jag hade kvar inställningarna från min gamla operatör i routern (och det var vad som gjorde att jag fortfarande kunde surfa) men när jag försökte lägga in inställningarna från min nuvarande operatör fungerade det inte. Efter telefonkontakt med supporten visade det sig att min förra operatör inte hade "släppt" mig ordentligt så min nuvarande operatör har inte kunnat koppla in sig riktigt.

Därmed kan man säga att jag är mellan två operatörer just nu. Min förra operatör säger att jag inte längre är kund där och att mina inloggningsuppgifter togs bort vid operatörsbytet i oktober, min nuvarande säger att jag fortfarande är kvar hos den gamla.

Jävla soppa alltså...

1
Bevaka tråden