Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptopen stör mitt PA och mixerbord

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-13 13:19

Jag har ett stort problem.

Jag kör natives B4 hammond på min laptop ut till mixerbordet och PA.
Men, tyvärr lägger den på ett jäkla surr. Tar jag bort trafon till laptopen o kör på batteri funkar det utmärkt, lika så med en stationär dator. Har provat flera olika laptopar, men samma effekt.

Nån som har varit med om samma som jag? Han ni lyckats fixa till det?

Har samma problem.
För att göra det så lätt/enkelt/bekvämt som möjligt för mig så kör jag utan jordning i grenuttaget.
Problemet löst.

Jordad stickpropp* -----(kabel utan jord)------ ojordat uttag(grenuttag).

*för att den ska passa i väggen

Testa med en DI-box annars. Det finns ett par olika DI-boxar idag som är gjorda just för laptopmusiker

tillägg: http://www.radialeng.com/di-jpc.htm

Senast redigerat 2007-12-14 09:13
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-13 17:12

har problem med det jag också. laptopens ström stör både monitorer och skärm. dessutom stör skärm och monitorer varandra. just nu har jag de tre elaka på varsitt uttag, funkar iaf.

jag har ojordad ström i hela lgh (förutom ett uttag i köket, tack värden), men har alltid ett brum från laptopen. Kan inte spela in med adapter i datorn utan att få med ett lågfrekvent brum. Har iofs spelat in bara brummet och fasvänt det nån gång, det funkade.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-15 01:34

Ahh, ni har bra tips alla. Jag ska genast prova.
Återkommer vad som funkar för mig!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-15 01:55

Testat att vända på kontakten till datorn (nätagget alltså) kan funka som lösning på en del problem med jordslingor.

Annars brukar det gå bra att filtrera bort nätbrum med såna brusreduceringsprogram som tar en "noise profile" på bara brus och använder det för att filtrera bort bruset ur resten av signalen. Cooledit har en sån funktion bland andra.

Standard.
Glapptop + ljudsystem = huvudvärk. Glaptopars PSUer är ena jäkla skrällen, och så detta kombinerat med obalanserade signaler ställer alltid till det.
Jag köpte en galvanisk frånskiljare (två trafosar i en låda) på Biltema för 79 spänn. Den var fasvänd(!) men inget som inte lödkolven fixade. Biltema har dem inte längre, men t.ex. Kjell & Co har sådana som funkar bra. Elfa oxå. Sen finns ju fina grejor från Lundahl som kostar därefter.

Summa summarum: Transformatorer. Galvanisk frånskiljning. Då funkar det.

mvh

/R.t:M.I.

Hade brum från datorn som försvann med en sådan här: Behringer ULTRA-DI DI20. 400 kr på Musikbörsen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-12-17 22:02

http://www.jamshop.se/images/items/behringerHD400.jpg

En sån här kostar 200kr... kanske funkar...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-28 20:47
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-11 21:36

Jag vill bara tacka alla kunniga som hjälpt mig. Allt löste sig när jag koppla in laptoppen på en ogjordad kontakt. Så nu kan Native B4 ljuda över hela skåne utan brus

1
Bevaka tråden