Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver man DVD?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-12 18:21

Sitter och grunnar på hur stort det framtida behovet av DVD-spelare i datorn kommer att bli. Kommer CD-skivan att försvinna som distrubitionsform av programvara till förmån för DVD inom några år tro?

Anledningen att jag funderar är att jag ska köpa en iBook, och grunnar på om jag klarar mig utan Combo-driven. Brännare har jag redan och har DVD-spelare till TV:n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-12 18:25

Hur många hundra sparar du på att inte ta combodriven??

man sparar cirka 30 - 32 hundralappar på det...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-12 18:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Einar Lindgren:
man sparar cirka 30 - 32 hundralappar på det...

Precis! Och det är ju några stycken...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-12 19:04

Förmodligen kommer dvd att bli formatet att räkna med inom en ganska snar framtid. Att ha en dvd-spelare till TVn har man ju ingen glädje av om man får programfiler på en dvd-skiva.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-12 19:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Att ha en dvd-spelare till TVn har man ju ingen glädje av om man får programfiler på en dvd-skiva.

Nej, det förstår jag med...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Einar Lindgren:
man sparar cirka 30 - 32 hundralappar på det...

Ganska frestande att lämna den, speciellt om vi pratar privata pengar. Det går ju att köpa till den dagen det blir kritiskt, om inte intern så i alla fall extern över FireWire, och vid det laget kanske man får mer för mindre pengar (dvs DVD-brännare).

CD-skivorna kommer inte att försvinna inom de närmaste tre åren, vilket är den tiden du troligen kommer att behålla din dator. Så du kan lugnt köpa en iBook med endast CD-drive.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 20:34

Håller helt med Ingemar!

Om du tycker det känns dyrt nu, så kan du ju köpa en extern sen då priserna hela tiden sjunker.

Har själv en iBook 12" Combo och en vanlig DVD spelar. Ser dock en del film om jag reser. Det blir en extra filmenhet har jag insett! Skärmen är ju väldigt vilsam i jämförelse med en CRT skärm...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-12 21:42

Ungefär som jag resonerat då, avstår DVD-spelaren tills vidare...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-12 21:45

Kan man föresten sätta in en framtida DVD-spelare/brännare i lådan som nuvarande CD-brännarn sitter i? (en LaCie med FireWire anslutning...)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
Anledningen att jag funderar är att jag ska köpa en iBook, och grunnar på om jag klarar mig utan Combo-driven. Brännare har jag redan och har DVD-spelare till TV:n.

Jag hade en iBook 500 förut med endast CD men nu när jag köpte en ny så valde jag combon. Men då var det nog framförallt för brännaren faktiskt. DVD tittar jag hellre på på min stora fina tv. Har du extern brännare hemma så klarar du dig nog ganska långt. Om du hade en annan mac med dvd-brännare så kanske det skulle vara värt att kunna läsa dom skivorna, men annars är det väl tveksamt hur nödvändigt det är. Program kommer att börja levereras på DVD, det är ju rätt självklart, men det dröjer nog ett bra tag innan man ger upp cd-rom-skivorna helt.

1
Bevaka tråden