Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileScrobbler - Last.fm-klient för iPhone och iPod Touch

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-14 00:24

Har saknat mobila Last.fm-klienter länge, först till min gamla Series 60-telefon och sen till iPhonen. Nu upptäckte jag att det har kommit en klient som funkar på iPhone och iPod touch: MobileScrobbler.

Scrobblar i realtid över GPRS om du vill, annars köar den och skickar till last.fm så fort du har WiFi-täckning.

Har också features för att lyssna på strömmad artistradio och sånt. Snyggt och smidigt!

Kolla under Community Sources > Multimedia i Installer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-14 12:19

Laddade ner detta när det kom. Version 0.2 frös hela tiden, 0.3 samma, 0.4 sabbade min högtalare av någon konstig anledning. Blev tvungen att göra en total ominstallation + aktivering + upplåsning. Surt som fan. Men högtalaren fungerar igen.

Klienten är säkert mycket bättre nu, men jag rör inte den med tång och vantar. Tråkigt, för hela grejen är en trevlig idé.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-12-14 16:13

Tycker det är lite kasst att man måste ha applikationen igång för att den ska skrobbla. Skulle ju va asbra om den snappade upp allt man lyssnade på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-15 11:08

Quint: Ojdå, låter allvarligt. Men nu är de uppe i version 1.1.2 och jag har inte haft något problem alls. (Ta i trä osv.)

nllub: Vad menar du? Man behöver inte ha applikationen aktiv (fönstret framme på skärmen). Om du bara startar den så lägger sig ju en liten notsymbol i menyraden och visar att den är igång. Sen ligger programmet ju i bakgrunden och skrobblar även om du drar igång en spellista och sen surfar eller går till kalendern eller vad som helst. Kanske också en ny feature?

Jag har svårt att förstå hur den skulle kunna scrobbla utan att över huvud taget vara igång. Kanske skulle kunna funka om MobileScrobbler skulle kunna analysera skillnader i playcount från musikdatabasen varje gång man startade programmet, och sedan skrobbla "nya" låtar. Men jag tycker inte den är i vägen på något sätt som det är idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 23:10

Noten ja...

Citat:

Vad menar du? Man behöver inte ha applikationen aktiv (fönstret framme på skärmen). Om du bara startar den så lägger sig ju en liten notsymbol i menyraden och visar att den är igång. Sen ligger programmet ju i bakgrunden och skrobblar även om du drar igång en spellista och sen surfar eller går till kalendern eller vad som helst. Kanske också en ny feature?.

Haha jag har undrat i tre dagar nu vad den lilla not-symbolen bredvid batteriet var från för program och nu fick jag svar. Ville få bort den efterssom jag inte visste vilket program (synligt/osynligt) den tillhörde. Hann dessvärre avinstallera nästan alla applikationer förutom MobileScrobbler som jag ville ha kvar. Måste påpeka att av den tiden jag testat programmet verkar det vara ett av de stabilare till telefonen och fungerar kanon att streama musik även från internetuppkopplingar med låga hastigheter.

Finns det något sätt att få applikationen att visa sin text på engelska? Den är helfransk för mig av någon outgrundlig anledning trots att jag endast har svenska och engelska igång som språk.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Finns det något sätt att få applikationen att visa sin text på engelska? Den är helfransk för mig av någon outgrundlig anledning trots att jag endast har svenska och engelska igång som språk.

Löste det genom att helt enkelt radera den franska översättningen.

Det här programmet måste komma till 2.0 väldigt snart. Och då menar jag med live-scrobbling. Snälla, snälla, viktigaste appet för min del!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-24 01:43
Ursprungligen av FillilutteN:

Det här programmet måste komma till 2.0 väldigt snart. Och då menar jag med live-scrobbling. Snälla, snälla, viktigaste appet för min del!

Scrobbling är inte tillåtet enligt Apples licensavtal för SDK:t. Inga program får integrera med iPod, iTunes och liknande för att förändra eller lägga till nya funktioner. Det betyder att Last.fm programmet för iPhonen inte får lov att se vilken låt du lyssnar på så att programmet kan scrobbla den.

Däremot finns det lösningar på det, skulle gissa på att den Jailbreak:ade versionen löser det, eller så laddar du ner Last.fm programmet för Macen och väljer att den scrobblar musik från din iPod. Hos mig hoppar programmet upp varje gång jag ansluter telefonen och frågar om jag vill scrobbla låtarna jag har lyssnat på.

Jo jag vet om de regler som omfamnar SDK. Dock tänkte jag väl, precis som du skrev där, att han/hon som gör programmet borde släppa mobilescrobbler 2.0 via cydia. Bara en portad version räcker för min del.

En app för last.fm finns ju redan i appstore. Dock inte i Sverige tyvärr, den scrobblar inte så spelar mindre roll för min del iaf. Jag är inte intresserad av radio-funktionerna eller liknande, bara scrobbling och eventuellt kolla statistik.

Konstigt att inte apple släpper/tillåter en fullutrustad last.fm-app släppas. Det känns väldigt apple:igt med last.fm och som en funktion med hög efterfrågan.

1
Bevaka tråden