Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen har jag klämt och lekt med iMacen

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen fick vi tag i en ny iMac. Har nu suttit och klämt och lekt med den i en timme och guuud vilken maskin. Precis som iPoden så är det inget måste-ha förrän man själv klämt på den.

Skärmen är underbar, helt fantastisk. Den är snudd på helt tyst. Den är läcker, tangentbordet och musen är läcker. Högtalarna låter fantastiskt för att vara OEM-högtalare...fast förstås...det är ju Harman Kardon högtalare.

Usch, den åker snart vidare...några frågor från dom som ej sett den i verkligheten ännu?

Dom säger att globen är större än den ser ut på bild....Steves cd-fodral jämförelse skulle visst vara lite illusion....eller....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 21:37

Visst, Steve fuskade med ett CD-fodral som var 20 procent mindre än standard... Busigt.

[ 26 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Men borde inte cd-fodralet vara *större* för att ge en illusion av att iMacen var mindre?

Jag tittade på den för första gången igår och jag blev lite besviken av storleken, både på globen och på "armen" som håller uppe skärmen. Den verkar trevlig men det är ändå den dator som jag minst vill ha av de Apple har att erbjuda nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 22:02

Fick också möjlighet att känna på "underverket" med mina egna sinnen under veckan som gick (på Apples digitala videoforum i Münchenbryggeriet/Stockholm). Mina första spontana intryck var -

• Förträfflig skärm!
• "Globen" var lite större än väntat.
• Enastående prestanda!
• Plastig släde för CD/DVD.
• Armen är genial, men går INTE att vinkla så mycket som man tror...
• Lite elegant med vitt tangentbord och mus, men knappast fräscht i längden.
• Generösa anslutningsmöjligheter.
• Iögonfallande helhetsdesign.

Jag tror att den måste bli en försäljningssuccé, men det finns detaljer som kan bli bättre!
Totalbetyg - 8 av 10 möjliga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 22:22

Men varför sitter Firewire- och USB-portarna på baksidan av datorn? Inte smart med tanke på att det är en digital hubb för i första hand hemanvändare. Varför bara en knapp på musen och inget hjul - fortfarande?

[ 26 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Den känns mer gedigen än vad jag trodde. Kupolen är större än vad man fick intrycket av då Stevan visade upp den
Skärmen är makalös. Håller ej med om att den är den man minst vill ha av alla Apples datorer just nu. Har mycket hellre denna än minstingen i PM-serien.

Smaken é som baken, designen på den nya iMacen är mycket lyckad dessvärre ger ytan samt färgen (alldeles för vit) på halvgloben ett billigt intryck. En yta i blank plast samt ett blågrått eller genomskinlig skal hade gett ett helt annat helhetsintryck

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Thomas J ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Äntligen fick vi tag i en ny iMac. Har nu suttit och klämt och lekt med den i en timme och guuud vilken maskin. Precis som iPoden så är det inget måste-ha förrän man själv klämt på den

Innebär det på något sätt att det finns ett ex av iMac att beskåda här i Umeå?

För i så fall måste man ju titta in den innan den åker vidare!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Thomas J:
En yta i blank plast samt ett blågrått eller genomskinlig skal hade gett ett helt annat helhetsintryck

Jag skulle vilja ha den i vit läder... ungefär som en kluven fotboll... varför ska datorer vara i plast ? Kanske skulle kunna gå att figur-sy ett nytt fodral till den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-27 01:02

Varför inte en vargskinnspäls (för kallt väder) eller en tröja och ett par byxor så att den slipper vara naken?

Ryktet säger (Apple fakturor...) att vi kommer få in nya iMac idag.
En kommer hamna i demo hörnan.

Så är det någon i Sundsvall som vill se den. Så finns det en hos Office Data i eftermiddag. Ni kan ju ringa och kolla först.

PS. Den som vill får köpa den på stående fot... DS.

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Den finns att beskåda på ODS Dataservice i Umeå ja.
Ring först och kolla så den inte är ute på kundbesök

Går det att vrida datorn så att man har portarna framåt, men fortfarande kan titta på skärmen?

Ciryon

Citat:

Skapades ursprungligen av: ciryon:
Går det att vrida datorn så att man har portarna framåt, men fortfarande kan titta på skärmen?

Nix.

Finns det någon i Stockholm?

Så, då var den borta. Nedskickad till Stockholm med Jetpack

Hmm...kanske man ska investera i en trots allt. Den har lite för hög vill-ha faktor för att ignoreras...vette rackarn om jag kan hålla mig.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ola O:
Finns det någon i Stockholm?

Japp, det står en på Sekvencia på Klarabergsgatan. Jag pillade i förmiddags, verkligen en läcker maskin.

OnOff på Sveavägen har en också... deras Mac avdelning har fått en värkligt ansisktslyftning, 8 burkar tror jag det stod där när jag var inne i lördags... och alla hade hela tangentbord och såg jättefräscha ut!

mycket bra!!

Ahh, måste titta förbi någon affär snarast så man får klämma på den..

Om någon i Sundsvall (och dess närhet) vill se och känna på en ny iMac så finns det en här hos oss som bara står och vill bli klämd och taffsad på (den har lovat att inte anmäla någon för sexuellt ofredande).

Axvägen 12 är det.

1
Bevaka tråden