Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 Mbit WLAN trots 11g och 24 Mbit uppkoppling

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lindesberg
  • 2007-12-16 22:22

Jag har 24Mbit/s internetuppkoppling Jag använder en trådlös router och tar emot signalen via airportkortet. I nätverksgränssnittet står det att länkhastigheten är 54Mbit/s.
Ändå visar programmet tptest en mottagningshastighet på omkring 5Mbit/s. Är det den hastigheten jag kan räkna med när jag kör trådlöst eller är någon inställning fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-16 23:12

54Mbit är en högst teoretisk hastighet på wlan, under perfekta förhållanden och datorn & AP brevid varandra så kan du kanske få ut 50% av det.

Testa med datorn direkt ansluten med sladd till ADSL modemet, går det bra där är det bara att börja laborera hemma för att hitta en bra lösning

Det finns flera anledningar till att det går långsammare än du tänkt dig. T ex avståndet till basstationen, väggar, långsamma komponenter i basstationen, interferens med andra nätverk och om du använder kryptering. Om det finns flera andra nätverk kan du prova att byta till en annan kanal i basstationens inställningar.

54 Mbps är ett värde på den maximala råa datatrafiken. Det är inte bara din data som du kommer i kontakt med som ska överföras och därför brukar man i 802.11g-nätverk kunna räkna med 19 Mbps som praktiskt max vid riktigt bra förhållanden.

• Medlem
  • Lindesberg
  • 2007-12-17 11:48

Tack då är det bara att börja exprimentera. Jag har ytterligare en fundering. Apples basstation Airport Extreme ska enligt reklamen vara både snabbare och ha bättre räckvidd än dom gamla 802.11g stationerna. Kan det vara värt att skaffa en sådan för att få bättre fart eller är det sak samma.

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-17 21:44
Ursprungligen av tmr:

Tack då är det bara att börja exprimentera. Jag har ytterligare en fundering. Apples basstation Airport Extreme ska enligt reklamen vara både snabbare och ha bättre räckvidd än dom gamla 802.11g stationerna. Kan det vara värt att skaffa en sådan för att få bättre fart eller är det sak samma.

Det stämmer inte i mitt fall. Lånade hem en Apple AP av senaste modell för test men fick mycket sämre resultat än med min Linksys. Så för mig var Apple AP bara sunk. Men som sagt, många omständigheter styr hur bra trådlöst fungerar i praktiken.

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-17 21:45
Ursprungligen av tmr:

Jag har 24Mbit/s internetuppkoppling Jag använder en trådlös router och tar emot signalen via airportkortet. I nätverksgränssnittet står det att länkhastigheten är 54Mbit/s.
Ändå visar programmet tptest en mottagningshastighet på omkring 5Mbit/s. Är det den hastigheten jag kan räkna med när jag kör trådlöst eller är någon inställning fel.

Jag har liknande "konf" och får ungefär samma resultat som du får.

1
Bevaka tråden