Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac i USA

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-12-19 18:57

Jag kommer ge mig ut och resa ett par veckor och har kommit på att det vore trevligt att ha med sig en bärbar dator. Jag lurar lite på att testa en Macbook. (Har bara kört PC tidigare så det vore kul att testa)

Funkar det att köpa Mac i USA? Det är ju dels lite billigare, dels har jag lite ont om tid att köpa en här innan jag åker. Tangentbordet blir naturligtvis fel, men det borde väl vara en smal sak att byta ut tangenterna mot svenska? Eller? Något annat som kan sätta käppar i hjulen?

Det kostar rätt mycket pengar att byta ut tangentbordet, mer än det är billigare att köpa en Mac i USA. Tyvärr.

Men om du inte har jättebehov av att kolla på tangenterna så är det inga problem att köra svensk layout ändå. Bara att de fysiska knapparnas tecken inte motsvara tecknen man får när man skriver på dom.. Men det är kanske inte hela världen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-19 19:15

Finns säkert etiketter man kan lable'a om knapparna med, eller? Borde rimligen finnas. Ju.

Men kör man svensk layout (i OS X) och är hemma med skrivmaskinskunskaperna är det inget problem, fem minuters fingerträning borde göra susen.

Macbook är väldigt nice iaf. Och garantin är så vitt jag vet worldwide.

  • Medlem
  • 2007-12-19 19:22

Jag vill nog ha svenska tangenter i alla fall... Ettiketter skulle förstås funka, bara det blir snyggt. Hmm... Får nog knalla in i en Apple Store och ställa dumma frågor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-19 19:24

Nej, gör inte det, för då kanske de inte säljer till dig. De är restriktiva. "Oh Sweden? But we have Apple representation there; I'm sorry", är ju inte vad du vill höra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 19:34

Om du är i USA några dagar kan du ju alltid be butiken att ta in en med svenskt tangentbord? Bara att säga att du är i USA ett tag men...öhm... är journalist och vill kunna skriva som vanligt Eller att din gamla lappie som du hade med dig gick sönder. En vit lögn vettu

  • Medlem
  • 2007-12-19 19:36
Ursprungligen av Arete:

Om du är i USA några dagar kan du ju alltid be butiken att ta in en med svenskt tangentbord? Bara att säga att du är i USA ett tag men...öhm... är journalist och vill kunna skriva som vanligt Eller att din gamla lappie som du hade med dig gick sönder. En vit lögn vettu

Det blir San Francisco några dagar och sedan en roadtrip ett en vecka eller så. Inte så gott om tid tyvärr...

  • Medlem
  • 2007-12-19 19:34

Kan de vara så elaka!? Nä då håller jag mig nog till PC. I den världen är alla välkomna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-19 19:36

Ja kåmpis tjöp PC vi har alla grejorna fan dy behöver vetty

Det fungerar utmärkt att köpa macbook i usa. Mycket billigare. Det är heller inte så krångligt att skriva på svenska med amerikansk layout. De flesta datoranvändare kollar ju inte så mycket på skrivbordet. I värsta fall kan du ju köpa ett externt att ha hemma. Blir ju bättre ergonomi också.

Min erfarenhet av killarna på applestore är att de är väldigt hjälpsamma!

Hur stor är skillnaden på ett svenskt och ett amerikanskt tangentbord, förutom åäö asså, och om jag vill skriva de bokstäverna, hur gör jag då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-02 09:49

Skriver dem som vanligt, de sitter på rätt plats om du bara väljer svenskt tangentbord under inställningarna. Förutsatt att du kan hantera "klaviaturet" då

1
Bevaka tråden