Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många använder Mac vs PC till musik idag?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 22:01

Har för mig att jag sett röstningar ibland där man ombeds fylla i om man använder PC eller Mac som musikdator, men aldrig någon statistik. Är det någon som har en aning?

Har även sett liknande undersökning med vilket musikprogram som används mest, någon som vet hur det står till med det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 22:24

Musikprogramomröstningen var ett tag sen, kanske dags att göra en ny... Kommer inte ihåg exakt, men har för mig det var cubase på första plats (runt 30% eller så), sen live och reason på ungefär samma "poäng" (runt 20% eller nåt).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 22:27

När det gäller windows eller mac (båda dessa är PCs, om jag får märka ord) som plattform vet jag inte riktigt, överlag bland hemmastudios skulle jag gissa på den vanliga uppdelningen (runt 10% mac), kanske några procent mer mac än så dock. På 99musik tror jag antalet macanvändare skulle bli högre i genomsnitt men det _kan_ ju bero på att det är samma forum som 99mac

Pc

Ursprungligen av Arete:

När det gäller windows eller mac (båda dessa är PCs, om jag får märka ord)

PC = x86, även om det felaktigt brukar vara synonymt med Windows-dator
Mac = Datorer från Apple

Man kan ju säga Mac om en Apple-dator som kör GNU/Linux men då är man dum i huvudet eftersom det är dömt att bli missförstått.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-19 22:50

Jag tycker allt att PC och Mac är vedertagna skilda begrepp, precis som för 20 år sedan. PC = Windows. Med Linux säger jag "PC med Linux" eller "Linuxburk". Kan ju även vara en Mac med Linux även om det är så ultra-ovanligt att det nog knappt är någon som kör det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 23:12

Men det kan vi ta i en annan tråd om nu diskussionen känns nödvändig PF

Hursom, är det nån som hittat på en gamla omröstningen från 99musik om vilket program man använde? Skulle vara kul att ha som jämförelse om jag kör upp en ny omröstning.

Vilka alternativ skulle vi behöva i dagsläget?
*Live
*Cubase
*Nuendo
*Logic
*Reason
*FL Studio
*Pro Tools
*energyXT
*Tracker (valfri)
*Tracktion
*Sonar
*Reaper
*Garageband
*Acid
*Project5
*Digital Performer
*GigaStudio
*Modularmiljö (MAX/MSP och liknande)
*Annat

Vilka har jag missat?

Senast redigerat 2007-12-19 23:31
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-10 21:33
Ursprungligen av Arete:

Men det kan vi ta i en annan tråd om nu diskussionen känns nödvändig PF

Hursom, är det nån som hittat på en gamla omröstningen från 99musik om vilket program man använde? Skulle vara kul att ha som jämförelse om jag kör upp en ny omröstning.

Vilka alternativ skulle vi behöva i dagsläget?
*Live
*Cubase
*Nuendo
*Logic
*Reason
*FL Studio
*Pro Tools
*energyXT
*Tracker (valfri)
*Tracktion
*Sonar
*Reaper
*Garageband
*Acid
*Project5
*Digital Performer
*GigaStudio
*Modularmiljö (MAX/MSP och liknande)
*Annat

Vilka har jag missat?

hmm... Adobe Audition? Samplitude, Wavelab

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-19 23:21

Du har missat MOTU Digital Performer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-19 23:26

Den är med nu.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-20 20:37

Ardour och rosegarden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 10:15

Det hade varit spännande med en omröstning, gärna både plattform (Windows/OSX/Linux) och musikprogram!

Steinberg Sequel har du glömt! Eller räknas det som Cubase? Fast i så fall borde ju GarageBand räknas som Logic. Äch, jag vet inte. Ta med Sequel vetja!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-21 10:17

Intressant! Berätta gärna om Sequel i en annan tråd!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-21 10:52
Ursprungligen av PF:

Intressant! Berätta gärna om Sequel i en annan tråd!

Det är Steinbergs motsvarighet till Garageband, ett program inriktat mot nybörjare och verkar vara mer musicera än producera: http://www.steinberg.net/1301_1.html
Trevligt gränssnitt tycker jag: http://www.steinberg.net/typo3temp/pics/67eb0ff8c4.jpg

Senast redigerat 2007-12-21 11:04
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-22 00:14

Det visste vi, har vi skrivit om i nyhetstrådar mm, men jag ville höra reflektioner från någon som kör programmet helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-13 15:43

Uppfattat!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-13 16:02

Senaste 10 åren har jag kommit i kontakt med måååånga som gör musik hemma - och en hel del studios. Detta genom mitt intresse - och senaste 7 åren genom mitt jobb.

EN kör PC (operasångare) - alla andra (ca. 30 st.) kör Mac. Detta är min erfarenhet alltså - ingen vetenskaplig statistik.

PC = Personal Computer. En dator för hemanvändare. Vad den har för CPU-struktur osv har mindre betydelse. Att det sen används som beskrivning för annat i folkmun är en annan sak. Om man nu ska märka ord

  • Medlem
  • 2008-01-13 18:08

Apple själva gör distinktionen mac vs pc.

Det brukar även jag göra och det är väl något som vuxit fram ur folkmun med tiden. Men det ändrar ju inte vad PC igentligen betyder.

Skitsamma. Känns som att vi kommit ifrån trådens ämne.

  • Medlem
  • 2008-01-13 18:29

Det är i alla fall inte "dator för hemanvändare" om vi ska vara petnoga, utan snarare dator för en end user.

Ursprungligen av Wikipedia:

Etymology

One early use of the term "personal computer" appeared in a November 3, 1962, New York Times article reporting John W. Mauchly's vision of future computing as detailed at a recent meeting of the American Institute of Industrial Engineers. Mauchly stated, "There is no reason to suppose the average boy or girl cannot be master of a personal computer."

Six years later a manufacturer took a risk at referring to their product this way when Hewlett Packard advertised their "Powerful Computing Genie" as "The New Hewlett Packard 9100A personal computer". This advertisement was too extreme for the target audience and replaced with a much drier ad for the HP 9100A programmable calculator.

During the next seven years the phrase had gained usage so when Byte magazine, published its first edition it referred to its readers as being in the "personal computing field", while Creative Computing defined the personal computer as a "non-(time)shared system containing sufficient processing power and storage capabilities to satisfy the needs of an individual user." Two years later when the 1977 Trinity of preassembled small computers hit the markets, the Apple II and the PET 2001 were advertised as 'personal computers', while the TRS-80 was a microcomputer used for household tasks including "personal financial management". By 1979 over half a million microcomputers were sold and the youth of the day had a new concept of the personal computer.

On January 3 1983, the Personal Computer was the first non-human to be announced as Person of the Year by Time Magazine, in 1982.

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

Hehe. Ok ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 19:07

buzztracker? :">

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-13 20:47

För att citera wikipedia:

Citat:

The MOS Technology 6502 series microprocessor lead to a reduction in the expense of creating computing systems. The Commodore PET, the TRS 80, and the Apple II, also known as the 1977 Trinity by Byte magazine, are often cited as the first personal computers. Specifically, the Commodore PET, which Byte called the first [20]. The design of the Commodore PET, a single integrated machine with a built in monitor, keyboard, and datasette device, and a character set that made graphics easy to produce, went on to inspire the popular Macintosh computer, by Apple.

A 1978 ad for the Apple II used the wording "Apple, the personal computer". There was no trademark symbol. Three years later, the term "personal computer" was a trademark of IBM, which had decided to invade the microcomputer market and had done it successfully; a few years later, a judge declared that "personal computer" was no longer an IBM trademark.

Apple använda alltså termen PC före IBM

Ah, det är mycket med DATA nu pågar og töser

commandore 64
ZX sinclair spectrumvideo
commandore amigo
...och andra modeller som finns på marknaden...

-------om ni inte hört?
Edit och offtopic: väldigt sent i sammanhanget = (1984)

Doris Norton: Personal Computer.. blev sponsrad av Apple
klicka på play
http://swejens.blogspot.com/2007/02/doris-norton.html

Senast redigerat 2008-01-13 21:11
1
Bevaka tråden