Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCI Studio 440 M.fl

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 13:42

Hallå,

är det någon på listan här som har en SCI Studio 440, SP 12, SP 1200? Hur låter de? är de lätt/kul att programmera och hur låter de med Linndrum och analog samplingar? Vore kul om någon/några kunde lägga upp lite ljud demonstrationer.
Jag är på jakt efter en trummaskin men vet inte riktigt vad jag vill ha, De analoga maskinerna kan jag utan och innan det är den andra generationen eprom/sampling som jag är intresserad av.
Självklart älskar jag fortfarande 808, KR55, CR78 osv... men det är nåt speciellt över de gamla digitala också

Mvh
Jonas

kolla upp., oberheim DMX (DX saknar CEMfiltren som vissa röster på dmx har. DMX kan du hitta m midi, DMX har trigg och CV också, + att du kan modda filtren.

sp1200 är nog den som är mest andvändbar idag av de du nämner, väääldigt dyr runt 15k har jag sett den för, kanske billigare i US-ebay. sp12 , får du skaffa en 1541 commodore drive till, den har dock egna ljud som är grymma ett måste är turbo expansionen, som ger iaf 5sek.
studio 440. låter grymt, men har en buggig sequenser och hänger sig, dessutom ovanlig och hittar du den så är den garanterat väldigt dyr.
Ljud demos, med dessa maskiner säger inte så mycket.,lyssna istället på plattor med dessa maskiner istället, säger såmycket mer. ett DMX ljud i binär format översatt till WAV säjer ingenting eg.

mina favoriter, är DMX, 808 och mpc3k

Jag samplade av alla orginalsamplingar på min studio 440 då jag hade min.
om någon har en server så lägger jag upp dom
mvh
Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 15:44

Tack för infon

DMX har jag aldrig testat men DX, älskar virveln på den. Det är ju ändå så att på något sätt är orginalet av digitala trummaskiner Linndrum men den är lite begränsad och har inga bra synk möjligheter för dagens standard. Där för är jag ute efter en trummaskin som ändå har lite samma "punch" som den. SP12 och 1200 är ju grymma men precis som du skrev är 1200 att föredra men så himla dyr och 12 kan man ju inte spara ljuden på om man inte har nån gammal dator. Studio 440 verkar ha flest fördelar (förutom buggig sequencer) detta känns ju lite synd då det är en ganska viktig del i en trummaskin
Vore jätte kul om det fanns någon med en server som kunde lägga upp ljuden iallafall så man kunde höra de.
I dag så kör man ju samplingar i datorn, men man vill gärna åt trummaskin svänget lixom
därför vore det kul att höra maskinerna live med typ linndrumljud för att få en ide om hur det kan låta.
Hmm vad är det egentligen jag vill?? he he jag tror att det jag vill ha är linndrumljuden i en annan maskin och som låter lika bra som den och enkelt kan ha andra/byta ljud, men kan synkas bättre då jag motsträvigt måste erkänna att jag tyvärr mest kör midi idag. Det har blivit enklast så. Samt att hårdvara ÄR roligare än mjukvara. Har testat ljukvara ett tag nu men är på tok för oinspirerande, glädjen försvann.

Mvh
Jonas

trummaskiner är vackert., som en solnedgång i en midvinter eftermiddag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 13:23
Ursprungligen av remsjev:

trummaskiner är vackert., som en solnedgång i en midvinter eftermiddag

midivinter

Kröjtz: Om du mailar mig samplingarna så kan jag langa upp dem på en burk

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-12-20 16:18
Ursprungligen av Volantiz:

Kröjtz: Om du mailar mig samplingarna så kan jag langa upp dem på en burk

YAY !!!

• Medlem
  • 2007-12-20 16:21

Diggade soundet i min SP1200, fett och skitigt. Men sjukt dyr, därför fick den gå!

tror samplecd´n ligger på 160mb den är i EIII format
jag har rå samplingarna oxå men då får man slica upp dom själv i recycle eller liknande
/
Jonas

EIII-format passar mig utmärkt.. men nu var det egentligen inte jag som skulle ha paketet
160 MB på mailen blir däremot ett problem..

Senast redigerat 2007-12-21 08:35

Jag kan konvertera dom i cd extract
volle i värsta fall kan jag skicka på posten
Cheers
Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 11:58
Ursprungligen av Kröjtz:

Jag kan konvertera dom i cd extract
volle i värsta fall kan jag skicka på posten
Cheers
Jonas

Hej Jonas

Snyggt förnamn måste jag säga! he he du skulle kunna skicka via www.skickafilen.se där kan du skicka en fil upp till 2gb. jag PM:ar min mail adress.
Verkligen snällt av dig finns det nån mjukvara annars som kan läsa EIII formatet?

Mvh
Jonas

En annan prommerTrummis e SEQ's Drumtraks. Det går att swoppa fabriksljud mellan DX\DMX\Drumtrax har jag för mig...då det går att bränna egna ljud till EPROM i Oberheim's Prommer till samtliga...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 12:01
Ursprungligen av kallback:

En annan prommerTrummis e SEQ's Drumtraks. Det går att swoppa fabriksljud mellan DX\DMX\Drumtrax har jag för mig...då det går att bränna egna ljud till EPROM i Oberheim's Prommer till samtliga...

Ja Drumtraks hade en sån i början på nittitalet. men visste inte då att man kunde byta prommar det är den snyggaste trummaskinen ever men orginal ljuden är inte så spännande förutom hihat:en den är grymt elak på drumtraksen. Men just nu finns det inga drumtraks till salu överhuvudtaget varken i sverige eller på ebay US.

En drumtraks med lite olika prommar är nog det jag vill ha eller en studio 440 den verkar också så bra
Mvh
Jonas

drumulator, är helt ok också typ som en drumtracks eller obie DX samma prisläge, ett par ,tre tuss.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-12-21 12:47

kröjts: skullle inte ha något emot att få några samplingar själv

EIII funkar för mig [kör via min s6000]

Citat:

finns det nån mjukvara annars som kan läsa EIII formatet?

Kontakt 3 fixar det.. antagligen så fixar även de andra populära mjukisarna det också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 14:57
Ursprungligen av Volantiz:

Kontakt 3 fixar det.. antagligen så fixar även de andra populära mjukisarna det också.

Jaha, det var faktiskt väldigt bra att veta, då kan man ju köra med kontakt också

Tusen tack för tipset!

Mvh
Jonas

Jo, den är ju inte direkt billig.. men enormt bra sampler!

1
Bevaka tråden