Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC i Winamp (PC i allmänhet)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken plug-in fungerar egentligen med en iTunes kodad m4a fil ?

Har låtit mina PC "polare" vara försökskaniner, ingen verkar få det att fungera.

Har använt plug-ins från
http://rarewares.hydrogenaudio.org/aac.php

Någon som vet fungerande AAC plugins för ex WinAmp ?
Kan det vara så att det inte går att döpa filer till m4a på PC ? osv...

• Medlem
  • London
  • 2003-05-15 22:45

Hmmm, mina PC-polare säger att AAC funkar i Winamp, då gissade jag att det inte behövdes någon plug-in. Kanske får bevisa dom fel

Det fungerar då inte utan plug-in vad jag vet, har dock hört något om att man kan välja till den vid nedladdning, men har ingen aning om var el hur.

Nu börjar det klarna, efter o ha surfat runt på webben under kvällen.

Det finns flera varianter av AAC.
MPEG-2 AAC och MPEG-4 AAC, ett antal plug-ins för Winamp är AAC (men tittar man närmre visar det sig vara MPEG-2 AAC och inte MPEG-4).

Dessutom hittade jag följande i ett forum;
"The existing Winamp plugins for AAC/MP4 files (FAAD) don't play the preview streams from Apple's Music Store, or AAC files encoded with iTunes. Quicktime 6.2 for Windows, when it arrives, probably will."

En annan intressant sak som dock inte riktigt hör till ämnet är;
"17.250.248.150/storeBag.xml.gz is the starting point for the Music Store, but the browseStore part seems to be encrypted."

Intresset verkar ju absolut finnas från PC sidan

Well, för att köra .m4a filer i WInAmp så måste du asscociera filerna med AAC.

3ivx installerar även en DirectShow kompatibel AAC dekoder som läser .m4a (baserad på FAAD)

Men Jürgen, visste du inte om att MPEG2 AAC fanns?

Jo jag visste, jag är bara övertydlig så ingen kommer o säger det i ett senare inlägg :p, det intressanta är att plug-in clownerna som kodar verkar blanda ihop det här lite.

Kolla på rarewares så har dom ju div AAC plug-ins med den fina AAC loggan (som väl? är associerad med MPEG-4 AAC ?). O där uppenbarlingen ingen av dessa plug-ins fungerar med m4a filerna från iTunes. Likaså på en annan sida där det tom står MPEG-4 AAC plug-in för WinAmp.. mm vi hörs..

Fö går det inte att öppna filerna oavsett om dom heter m4a, mp4, aac el what evää...med ovanstående plug-ins that is..

1
Bevaka tråden