Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac för musikproduktion

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar av flera anledningar på att göra min studio mer mjukvarubaserad och tänker för detta ändamål skaffa mig en ny dator. Eftersom jag är gammal Mac-vän och gillar OS X funderar jag på att köpa en ny iMac (2,4 GHz Core 2 Duo) med 24-tumsskärm. På denna tänker jag sedan köra någon DAW, kanske Logic eller Live, Reason m fl mjukvaruinstrument samt lite schyssta effektpluggar/eq:s (kanske Sonalksis-pluggar). Min erfarenhet hittills är att det kanske går åt 20 spår för en produktion.

Frågan är: Klarar jag mig på en iMac? Jag har t ex läst om folk som beklagar sig över latency-problem med Firewire. Ytterligare en nackdel med avsaknaden av kortplatser är att jag inte kan använda t ex UAD-kort. Vad tror ni? Min förhoppning är kunna få en ganska snabbarbetad studio, där jag kan köra så mycket som möjligt i realtid, utan att spela in och "frysa" editeringsmöjligheterna, om ni förstår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-20 22:25

Du klarar dig lätt på en sådan maskin och får inga problem med latency. Folk som beklagar sig kommer alltid att beklaga sig och de kommer även alltid ha problem oavsett hur snabba datorerna någonsin blir. Faktum är dock att om man kan sin utrustning och haft rätt sorts drivrutiner osv så har problem med latency varit ett minne blott sedan slutet på 90-talet då datorerna började bli tillräckligt snabba för mjukvarusyntar mm. Det är med andra ord ingen ny revolution längre, det är vardag för de flesta som gör musik med elektronikens hjälp. iMac i sin nuvarnade skepnad är en klart läcker, avundsvärd dator och du kommer garanterat kunna skapa precis vad du vill med den.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-20 22:33

Du kommer vara hur hemma som helst. Latency är inga problem med firewire, kör du ett bra kort så är det inga problem alls.

Jag kör två stycken FW interface till min Intelmac och arbetar på en latency på ungefär 5ms men kan sänka om jag hade velat det.

UAD förstår jag att du blir ledsen om du inte får men du kan ju alltid trösta dig med SSL Duende eller TC Powercore. Ganska schyssta prylar det med

Du kommer att kunna köra mycket mer än 20 kanaler på det systemet om du inte enbart kör någon megatung plugg typ Amplitude på alla kanalerna. Men "vanliga" pluggar som synthar, Waves, URS etc har jag inga problem med alls.

Läs sista raden som PF skriver igen så tror jag du förstår hur du kommer få det

jag har en imac intel 2ghz core2duo med standardminnet 1GB och kör med Protools LE 7
funkar som en klocka.

[Gör ett test ..låter förståss helt galet men det funkar.

16 stereospår med 4 stereoauxar på varje.
På varje kanal har jag 2 stycken T-racks EQ samt 1 st Bombfactory BF76 limiter samt 1 st compr/lim3
=64 plugins

StereoAux 1, 2,3,4 (tre plugs på varje aux)
D-Verb
Slap Delay
T-racks EQ
=12 plugins

Sen är allt skickat til en master med en massa ytterligare Eqs och kompressorer samt reverb.

Och så skriver jag inlägg på 99musik i Safari.
-------------------------------------------

Väljer du att arbeta med Logic kan du säkert ha ännu mer öppet eftersom
det nog är ännu mer optimerat.

Nu är datorn lite seg... Har 1GB internminne (standard) vet inte hur mycket
roll det spelar om man sätter i 1GB till...

Senast redigerat 2007-12-21 05:05
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-21 09:12

Mer minne gör generellt datorer snabbare, för då behöver de buffra mindre på hårddisken och kan jobba mot minnet direkt, något som går mycket snabbare. Just vid många samtidiga applikationer och sådant så kan det bli en rejäl skillnad.

  • Medlem
  • 2007-12-21 20:04

...dags att uppdatera och skingra de sockersöta macdimmorna en stund - reality check:

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Jag har t ex läst om folk som beklagar sig över latency-problem med Firewire.

mm, intelmacarna har medfört nya och vanligtvis obekanta funderingar för macköpare... det första jag läste om var de interna ljudkortens längre latency (blev obrukbart för en trummis) och nya skräckisar handlar om FireWire-korten... Har du läst dessa inlägg?

what FireWire chipset i MBP?

Agere Firewire chipsets in MB/MBP/iMac?

(i övrigt - I'm all for mac - men det är inte dumt att vidga sina perspektiv något när man ska handla, numera verkar det tyvärr behövas diverse fixar - oftast mjukvarufixar - innan grejerna funkar som de ska... min PB17" fick efter 2 månader med skumma ljudloopar en "audio update" i 10.4.6 som löste de ljudproblem som PB-serien drogs med i oktober 2005)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-22 00:40

Å tusan. Jag ser fram emot att återigen hårdtesta intelprocessorn för jag köpte just en Mac Mini, modellen med 1,83 C2D. Ska bli riktigt kul att utforska jaguaren å sådär. Ska se om interna ljudkortet presterar annorlunda, tvivlar dock på det. Många av problemrapporterna kommer säkert från folk som kört Rosetta-applikationer mot bättre vetande. Det där med FW't... ptja. Päh. Jag är inte orolig för att stöta på problem, pepparpeppar.

Tack för alla intressanta svar. De har gett mig mycket att fundera över. Speciellt intressant är det att höra erfarenheter från er med iMac eller andra Intel-macar. Det är för övrigt bland annat i följande trådar jag läst endel om iMac för musikproduktion:

http://www.gearslutz.com/board/music-computers/155337-mac-pc.html
http://www.gearslutz.com/board/music-computers/162828-apple-imac-pc-dell.html

Just nu är för övrigt mitt huvudspår iMac + Logic + Motu Ultralite.

1
Bevaka tråden