Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken musikdator?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när jag har tid så tänkte jag pensionera min gamla Dell-dator som jag använder till musikskapande. Den har även fungerat som spel- och surfdator. Ja, den har gjort det mesta. Det är en gammal P4 2,66 GHz med 1,5 GB RAM. Jag har två kandidater till ersättare. Det jag gör är att jag flyttar över mitt ljudkort och installerar mitt gamla Logic Audio 5.0.

Först ut har vi en gammal HP. Den är typ 4 år gammal och är bestyckad med en 2,8 GHz Intel-processor med hyperthread. Den har 2 GB RAM och jag kan nog få tag i det dubbla till den.VIdare har den 40 + 300 GB hårddisk.

Kandidat nummer två är en Dell som är ungefär två år gammal. Den har en Intel P4 som tickar med 3,0 GHz samt 1 GB RAM. Hårddisken är en SATA på 250 GB.

Rent prestandamässigt är min gamla Dell mer än nog för det jag gör. Så... nyare dator med lite minne eller en äldre med mycket minne?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-22 00:18

Spelar nog ingen roll alls för du kör ju Logic nästan bara som en midi-sequencer och då funkar det på riktigt gamla datorer. Skulle du börja köra mjukvarusyntar osv så är processorkraft mer intressant än (extra mycket) minne.

Annars, om du kan tänka dig platformsbyte, så finns ju nyare versioner av Logic till Mac OS X.

Men då är det ju inget vidare att spela, dock..

Jag spelar in allt som audio och mixar det i datamaskinen, så visst behöver jag lite prestanda. Men min gamal Dell 2,66 GHz fixade den biten utan problem och de datorerna jag väljer mellan är inte på något vis sämre.

Geminister... att byta plattform är inget alternativ. Dels står datorerna redan hemma och dels gör Logic 5 jobbet på ett sätt jag är nöjd med.

1
Bevaka tråden