Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"free 4 personal use", vad betyder det?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittat värsta guldgruvan med trevliga typsnitt. Alla är tydligen okej att använda för privat bruk. Men vad innebär det mer specifikt? Får jag använda det till planscher och annat i skolan? (Läser till landskapsarkitekt)

Det verkar inte vara helt klart vad som menas med "free 4 personal use" - eller så är det så att folk använder det på olika sätt. Det bästa är nog att kontakta innehavaren av webbplatsen och fråga.

Själv har jag, både när det gäller typsnitt och bilder, fått olika svar. Allt från att jag inte ens får ladda ner dem till en dator som används i kommersiell verksamhet utan att betala till att jag får använda dem för publikationer/presentationer men inte sälja dem som just "bilder" eller "typsnitt".

Om jag inte minns fel har Microsoft en intressant text om hur man får använda de bilder man laddar ner där och som är för personligt bruk. Man får inte använda dem fritt inom affärsverksamhet men det var OK att ha dem i en folder/presentation man gör för att använda i "sin kyrka".

En liten söt berättesle till jul
En webbplats jag kollade för ett par år sedan var lite osäkra och bad mig kontakta upphovspersonerna. Hittade ett kul typsnitt för rubrikerna till en folder och upphovsmannen blev jätteglad över min fråga och erbjöd sig på eget initiativ att tillverka speciella bokstäver om det behövdes på mitt språk om jag bara kunde skicka ett ex av foldern. Sagt och gjort jag fick åäö och han en folder. Om hans översättning stämmer så står det nu i hans presentation att hans typsnitt används "all over the world" och att han kan erbjuda smakprov, t ex från det exotiska Sverige.

Nån länk till sidan?

Här eller här mer specifikt

deviantART har jag kollat tidigare och det har bara en mening i sina regler om att det är upp till upphovspersonerna att besluta. Samma svar får man om man kontaktar dem. Det blir nog tyvärr att kontakta den om du vill vara på säkra sidan.

Skriv som det är att du är student och vill använda det i för presentationer inom utbildningen.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-28 14:12

Jag tolkar det som att du inte får använda det i kommersiellt syfte. Dvs du får inte tjäna pengar med hjälp av deras produkt typ.

www.dafont.com är en annan. Där finns det många som är helt fria också...

1
Bevaka tråden