Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad saknar du mest i din Mac?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kommer hela tiden nya standarder och det är verkligen svårt att alltid ha det senaste. Vissa saker är mer viktiga än andra, vilka egenskaper/portar saknar du mest i din Mac?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 09:22

Saknar just ingenting, möjligen då snabbare FW (plitade dit ett kryss). Det är segt att tanka till och från externa hårddisken.

Annars känns min dator fortfarande ruggigt komplett, en tibook 550 med 768 ram. Bästa burk jag haft.

Övrigt - TV-out.. detta kan jag iofs åtgärda

Superdrive

• Oregistrerad
  • 2003-05-16 09:37

helt inne på linus linje!
har en iMac 17" mä bluetooth, lysande!!
bästa burk jag haft!
det e dessutom ett stort plus att min fru älskar den...

Jag var lite otydlig - jag försökte mest sikta in mig på dom nya standarder som kommer nu: Firewire 800, USB2 osv osv

Uppgraderingsmöjligheter i allmänhet. Min eMac är rätt fast i det tillstånd den befinner sig i… Jag kan bara fixa mer minne om jag inte vill göra omfattande operationer…

USB 2 blev det för min del. Jag köpte en extern HD för kanske ett år sedan och räknade med att jag skulle kunna utnyttja USB 2, som den har, när jag hde skaffat min nästa Mac.

Nu blev det inte så. Linus, som vill ha snabbare FW, förstår nog min frustration. Här tuffar det på i svindlande 900 kb/s när jag sparar filer till den externa.

Jag skulle vilja ha en inbyggd videokamera med betydligt högre kvalitet än en vanlig webcam.

Ciryon

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-05-16 15:30

Lite AI kanske...vore trevligt när man kommer hem och datorn börjar prata med en, berättar lite Aftonbladetskvaller, vilka mail man fått och påminner en om vad man borde gjort för längesen. Spontant berättar för mig hur jag ska bära mig åt när hela systemet verkar ha gått åt skogen.
Gjorde min mac det så vore den fulländad.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-16 15:43

Övrigt: Blixtsnabbt operativsystem

• Avstängd
  • 2003-05-16 15:48

En helautomatisk Espressobryggare

Äpple + 1 en enkel Äpple + 2 en dubbel
o.s.v.

• Medlem
  • 2003-05-16 17:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Övrigt - TV-out.. detta kan jag iofs åtgärda

Samma här, men jag har inte råd just nu.

• Oregistrerad
  • 2003-05-16 18:43

Uranbatterier

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 19:25

Det vore otroligt skönt med bluetooth i datorn, jag har plötsligt insett hur praktiskt det vore att kunna se till att addressboken och telefonen är uppdaterade.

Pga att jag inte har med mig en kalender konstant så har jag lyckats dubbelboka en hel vecka

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-05-16 23:13

Ny teknik, ha!

Ljud-in, att plocka bort ljudportarna måste ha varit det mest korkade (tillsammans med prissättningen av kuben...) Apple har gjort i modern tid.

(Gudskelov, verkar dom vara på väg tillbaka)

Edit: Fast jag undrar iofs hur länge det kommer att dröja innan jag knäcker blåtandspinnen, när jag sitter med iBooken i knäet på tåget...Så inbyggd blåtand vore inte heller helt fel på iBooken.

Vad jag saknar är en mikrofoningång - men det är väl bara att köpa sig något så jag kan ta in ljud via USB. Lite surt när man i manualen för en Mac utan mikrofoningång läser ett tips om "röstinloggning".

Kan tänka mig synen av någon som läser det och sedan sitter och skriker sig blå åt sin lilla dator!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-17 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Vad jag saknar är en mikrofoningång - men det är väl bara att köpa sig något så jag kan ta in ljud via USB. Lite surt när man i manualen för en Mac utan mikrofoningång läser ett tips om "röstinloggning".

Kan tänka mig synen av någon som läser det och sedan sitter och skriker sig blå åt sin lilla dator!

iMac och iBook har inbyggda mikrofoner ju.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-17 17:49

Teleporter, tidsmaskin, gudakrafter och automatisk odödlighet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
iMac och iBook har inbyggda mikrofoner ju.

Men inte Kuben!

• Medlem
  • 2003-05-17 18:19

En snabb G4 hade uppskattats men det få nog vänta till nästa dator...

Jag saknar mest en blåtand i min iMac och stöd för min nya Siemens S55, men enligt försäljaren på Vodafone så är blåtandschipet och allt sånt "mojs" identiskt med Ericssons egna. Så det borde ju inte vara svårt...

[edit: Vodaphone stavas Vodafone]

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-19 09:03

Kryssade i sista alternativet, men eftersom jag har allt det andra förutom USB2 (som jag inte saknar) så är det ju så att jag inte saknar något i min pb17:D

• Medlem
  • 2003-05-19 09:20

Bockade sista valet: "övrigt"

Större HDD, Maxat minne och en ny skärm till min TiBook. Eller, varför inte när jag nu är igång: En ny TiBook 17" bums!

/Fredrik

Ja, jäklar ja! Automatisk odödlighet här med. Sorry...

Edit: Det där med dödlighetsflummet

• Oregistrerad
  • 2003-05-21 00:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
USB 2 blev det för min del. Jag köpte en extern HD för kanske ett år sedan och räknade med att jag skulle kunna utnyttja USB 2, som den har, när jag hde skaffat min nästa Mac.

Nu blev det inte så. Linus, som vill ha snabbare FW, förstår nog min frustration. Här tuffar det på i svindlande 900 kb/s när jag sparar filer till den externa.

Ja, nog hade vi alla trott att Apple skulle anamma usb 2.0. Men vad du borde ha tänkt på är att oavsett versionsummer av usb, så är usb till för möss och annat smått å gott. Medans stora mängder data skyfflas med Firewire eller scuci. (kommer f*n aldrig på hur det stavas) hehe...

• Oregistrerad
  • 2003-05-24 16:35

Det är väl bara CD-brännare som jag saknar i min gamla G4/350/768.

Börjar väl bli lite långsam, men å andra sidan gillar jag lite långsamhet också
i livet och har ännu inget behov av snabbare dator.
Alla kvalitativa processer går alltid lite långsamt....

Serial SCSI saknar jag

• Medlem
  • 2003-05-28 12:11

Saknar faktiskt en intern slot in-brännare till min kub, vilket jag anser borde varit standard...

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-05-28 12:17

det jag saknar mest är stabilitet....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 12:40

Jag saknar egentligen inga standarder, inga jag har någon reell nytta av i all fall. Vad jag saknar är verkliga råprestanda. Jag vill ha en tyst liten Cube 2 med ordentligt med GHz under huven, en folk-Mac till ett mer humant pris. Och gärna lite mer snärt i Mac OS X (vilket tydligen kommer med "Panther").

Visst är Macen fortfarande helt klart bäst för det jag vill arbeta och leka med. Men jag är inte beredd att betala överpris för maskinerna hur länge som helst, och jag vill inte ha någon bullrig Power Mac.

iMac, eMac och liknande kompakt-Macar är jag inte intresserad av. Om skärmen pajar är de kaputt. Det får gärna vara en del sladdar bakom skrivbordet, det struntar jag i. Funktionen kommer i första hand för mig, utseendet är nummer två.

Bevaka tråden