Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missnöjd med min Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte i fredags en splitterny Macbook Pro 2,2GHz 2gb ram. Det första jag gjorde när jag kom hem var att installera 10.5 Leopard. Jag har problem med att musplattan och musen "fryser" sig ibland när jag t.ex byter fönster eller slår på/av airporten. Riktigt irriterande.

Sen så upplever jag skärmens belysning som riktigt ojämt. Lyser starkt i överkant och riktigt svagt nertill vid dockan.

Datorn startar också väldigt långsamt, det tar 30 sekunder innan äpplet visas under uppstart. Jag hade en Macbook innan, och det tog 2-3 sekunder för den att gå i vila. Nu tar det 15-20 sekunder.

Läste att folk har problem med att airporten kopplar ifrån sig efter att datorn står orörd ett tag. Detta hände igår, när jag sen tryckte på ikonen för airport i menyraden stängde datorn av sig.

Är det bara jag som har dom här problemen? Kanske inga större problem, men jag har inte haft några på mina tidigare billigare macar, lite trisst.

Senast redigerat 2007-12-23 11:46

Har du kört alla programuppdateringar? Hämta http://www.macupdate.com/info.php/id/19988/hibernate och ställ till sleep så slipper du att sleepimagen- 2 GB, skrivs till din disk varje gång du sätter datorn i vila. Ställ IPv6 under TCP i Nätverk till Av.
Dra portarna under Tjänsteordning i Nätverk så de kommer i den ordning du kopplar upp med.

Ursprungligen av Matrix:

Har du kört alla programuppdateringar? Hämta http://www.macupdate.com/info.php/id/19988/hibernate och ställ till sleep så slipper du att sleepimagen- 2 GB, skrivs till din disk varje gång du sätter datorn i vila. Ställ IPv6 under TCP i Nätverk till Av.
Dra portarna under Tjänsteordning i Nätverk så de kommer i den ordning du kopplar upp med.

Alla programuppdateringar är gjorda. Ska prova det där.

Men det här med skärmen är jag mest orolig för. Bilden är grådastig i underkant och i överkant lyser den upp rejält.

Ursprungligen av callekula:

Alla programuppdateringar är gjorda. Ska prova det där.

Men det här med skärmen är jag mest orolig för. Bilden är grådastig i underkant och i överkant lyser den upp rejält.

Vad menar du? Om du drar det här fönstret till botten av skärmen så blir ramen ljusare. Det är normalt, beror på grafikkortet. Du ser det t. ex på en iMac 20" men inte på en iMac 24"
Apple kör med billiga grafikkort. De visar t. ex inte alls miljoner färger. Men är det tydliga nyanskillnader du har på skärmen så är det bara att bära tillbaka MBP'n till säljaren.

Ursprungligen av Matrix:

Vad menar du? Om du drar det här fönstret till botten av skärmen så blir ramen ljusare. Det är normalt, beror på grafikkortet. Du ser det t. ex på en iMac 20" men inte på en iMac 24"
Apple kör med billiga grafikkort. De visar t. ex inte alls miljoner färger. Men är det tydliga nyanskillnader du har på skärmen så är det bara att bära tillbaka MBP'n till säljaren.

Nej, det beror inte på grafikkortet utan typen av skärm.

Ursprungligen av Matrix:

Vad menar du? Om du drar det här fönstret till botten av skärmen så blir ramen ljusare. Det är normalt, beror på grafikkortet. Du ser det t. ex på en iMac 20" men inte på en iMac 24"
Apple kör med billiga grafikkort. De visar t. ex inte alls miljoner färger. Men är det tydliga nyanskillnader du har på skärmen så är det bara att bära tillbaka MBP'n till säljaren.

Jag menar precis tvärtom. Om jag drar en vit ruta mot underkanten på skärmen så blir färgen nästan grå. Drar jag istället den vita rutan upp i överkant så blir den verkligen vit och lyser upp kraftigare

Ursprungligen av callekula:

Jag menar precis tvärtom. Om jag drar en vit ruta mot underkanten på skärmen så blir färgen nästan grå. Drar jag istället den vita rutan upp i överkant så blir den verkligen vit och lyser upp kraftigare

Det är samma symptom på min. Ska du pro-redigera bilder eller liknande så får du koppla upp en extern skärm.

låter som du fått ett riktigt måndagsex. har inga av de där problemen på min, skulle åka tillbaka till affären och förklara för dem och se vad de kan göra

Jag tycker att det osar katt här. Har du senaste firmware?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tycker att det osar katt här. Har du senaste firmware?

Osar katt? Senaste firmware?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 13:40
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tycker att det osar katt här. Har du senaste firmware?

Det är väl klart att det osar katt om Leoparden, speciellt eftersom det varit en Tiger där förut. Klart att en liten Leopard blir intresserad -- den är ju bara några månader gammal

Kolla vilken BootROM version du har under Om den här datorn Äpplet.
http://www.macupdate.com/info.php/id/23295/apple-macbook-pro-efi-firmware-updater

1
Bevaka tråden