Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim matrix 1000 eller matrix6r

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-25 16:26

Nyfiken över vilken synth som låter bäst Oberheim matrix 1000 eller matrix6r ?
Har hört demo på oberheim matrix 1000 och tycker den låter mkt bra, är matrix 6r lik matrix 1000
i ljudet ? Vill ha en som platsar bra i en mix utan att man behöver lägga på eq.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 17:32

Det är i princip samma synt. Det finns ett par-tre skillnader att tänka på:

1. Det går att editera ljuden på M6r utan att koppla den till en dator.
2. DCO 1&2 har en separat digital timer(82c54) var i M6r, i M1000 är det en timer till båda.
3. M1000 har 200 editerbara ljud och 800 presets.

Punkt 1 spelar mindre roll, du kommer ändå vilja använda dator. Punkt 3 är guld värd, oftast väljer man en preset, fipplar lite med den och sparar på en av de 200 första platserna, de är så pass bra och användbara. Punkt 2 gör att det går att göra ljud som låter liiiite olika på en M1000 och en M6r.

Jag skulle rekommendera en M1000, den tar mindre plats, du har 800 presets att utgå ifrån när du designar dina ljud och den är billigare(för att M6r är ovanligare tror jag, finns ingen annan anledning).

Håller med om allt ovanstående. Köpte M1000 själv av samma anledningar i somras, och har aldrig ångrat mig...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-27 18:27

Jag har en vanlig m6, låter Kraftwerk om den. Den är ju onödigt stor, men eftersom alla parametrar är tryckta på panelen så går det, med lite vilja, att skruva till nya ljud direkt i synthen. Mellan 6r och 1000 skulle jag välja 1000.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 21:38

Jag har precis skaffat mig en M6:a. Tycker den låter alldeles förträffligt.

Sen är jag den där masochist-typen som tycker att det inte är några problem att skruva ljud på den. Visst, det är ju inte en ratt per funktion. Men jag brukar ha en ganska klar bild av vad jag vill göra för ljud innan jag sätter igång. Bästa vore iofs en midi-controller som skickade sysex. Men det är en senare historia.

Men; mellan 6R och M1000. Om du gillar dator-editors så är det väl inte så mycket snack om saken? 6R kostar nästan 2000:- mer än en M1000.
Om du är som jag, så som inte vill klicka med datorn och står ut med att få jobba lite med sakerna så tycker nog jag att du ska välja dig en 6R..

1
Bevaka tråden